Bukefalos 28 år!

Sälja hjälm begagnat?

MiniLi

Trådstartare
Jag köpte en ny (dyr) ridhjälm för ett tag sedan. Provade såklart noga innan köp och den satt jättebra. Har dock insett att mitt huvud typ svullnar eller något när jag rider (blir väl varm antar jag?) och efter ett tag så gör hjälmen ont. Den trycker ngt enormt i pannan.
Tyvärr har just denna modell ingen skruv så jag kan inte justera den ngt.
Lämna tillbaka är väl kört, den är ju använd..

Går det att sälja hjälm begagnat? Gör folk det?
Den är ju bara använd några gånger men vet inte om folk litar på ens ord när det gäller ngt så känsligt som hjälm?
 
Har också sålt hjälmar jag bara använt några enstaka gånger, som inte passat (men som varit för använda för att lämna tillbaka) - inget problem! :)
 
Jag har för mig att man kan testa om hjälmar är spruckna eller ej genom att klämma lite lätt på sidorna, men vet inte om det funkar med typ alla modeller eller om det faktiskt funkar så ^^
 
Är den bara tight i pannan kan du forma om den med lite våld. Har lärt mig det av en återförsäljare som lärt.sig av tillverkaren. Tryck till lite så hjälmen blir mer avlång. Det knakar lite, men det är bara limmet i hjälmen och är helt normalt.
 
Är den bara tight i pannan kan du forma om den med lite våld. Har lärt mig det av en återförsäljare som lärt.sig av tillverkaren. Tryck till lite så hjälmen blir mer avlång. Det knakar lite, men det är bara limmet i hjälmen och är helt normalt.
Går det verkligen?
Får testa lite..
 
Jag sålde en 10 år gammal Charles Owen för någon vecka sedan när jag rensade ur sadelkammaren.
Den var ren och fin i skicket även fast den är väldigt mycket använd under åren vilket jag skrev i annonsen. Den gick på 4h. Inga problem.

Har även sålt hjälmar som jag vetat inte utsatts för smällar som avramlingar eller att jag tappat dem i golvet, då har jag alltid skrivit det i annonsen så är det upp till köparen om de vill tro på det eller ej.
 
Är den bara tight i pannan kan du forma om den med lite våld. Har lärt mig det av en återförsäljare som lärt.sig av tillverkaren. Tryck till lite så hjälmen blir mer avlång. Det knakar lite, men det är bara limmet i hjälmen och är helt normalt.

Det hade jag aldrig gjort. Att trycka ihop fyllningsmaterial som ska dämpa slag genom energiupptagande försämrar egenskaperna rejält.
Att man KAN göra det betyder inte att man ska eller att det inte ändrar något.
 

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
588
Senast: Takire
·
Utrustning Jag har sökt och hittat en del äldre trådar men det kommer ju nya hjälmar hela tiden (om jag har missat någon hyfsat färsk tråd så säg...
Svar
14
· Visningar
3 347
Senast: Modest
·
Utrustning Hej! Jag har precis köpt en ny ridhjälm, en Charles Owen Classic (tror jag det är) i storlek 55. I min gamla hjälm hade jag storlek...
Svar
9
· Visningar
3 505
Senast: Inka-90
·
C
Utrustning Har ägnat hela kvällen att surfa runt på internetshopar... Nu behöver jag råd! Det är alltså dags för mig att inhandla en ny ridhjälm då...
Svar
3
· Visningar
1 080
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp