Säljare ändra sig efter besiktning köpare bekostat

Toto

Trådstartare
Hej!

Behöver bolla lite med någon!

Tittade på en häst i februari, tyckte den var mkt intressant men inte till den peng säljaren ville ha och lade ett lägre bud. Säljaren ville inte gå med på det och jag önskade då denne lycka till med försäljningen.

I april (ca 2mån efter) hör säljaren av sig och säger sig inte ha hittat rätt köpare och är villig att sälja för det bud jag tidigare erbjöd.

Vi beslutade att besiktning skulle göras, (jag som köpare står för besikting med röntgen) sedan kontrakt skrivas.

Vi har nu bokat en dag för besiktning och ska till och börja gå igenom utformingen på kontraktet. Säljaren hör då av sig och vill ha lite mer pengar. Jag säger jag inte kommer gå med på det att jag hellre avbryter allt här och nu. Säljare ändrar sig tillbaka och ska förbereda kontrakten.

Funderingen som nu uppkommer är eftersom inget kontrakt är skrivet, kan säljaren backa ur efter besiktnigen är gjord? Vill ju inte betala en klinikbesiktning och röntgen om så är fallet.

All komunikation har vi gjort via mail.
Har skrivit och bett säljaren bekräfta vilken köpeskillingen vi kommit överens om (vid besikning UA) och att om säljaren backar ur eller vill ha mer pengar efter besikningen ska denne betala besikning+röntgen.

Vad är egenligen det riktiga i denna situation?
 
Sv: Säljare ändra sig efter besiktning köpare bekostat

Jag hade nog valt att inte köpa hästen pga den knepiga säljaren.
Jag vill kunna lita på säljaren att den inte hittar på något galet och riskera att förlora en massa pengar på det.

Men vill du väldigt gärna köpa just den hästen så skulle jag se till att ha det underskrivet på papper vad som gäller så säljaren inte kan hitta på andra idéer beroende på vad som passar henom bäst.
 
Sv: Säljare ändra sig efter besiktning köpare bekostat

Självklart ska papper skrivas först, dessutom skulle jag som köpare vilja betala in handpenning som ska signeras av säljaren innan jag bokar in(och betalar) besiktning).
Med tanke på att säljaren verkar knepig skulle jag antagligen vilja att det stod i kontraktet att jag som köpare bekostar besiktningen, och att den summan ska återbetalas till mig utöver handpenningen om säljaren skulle dra sig ur affären.
 
Sv: Säljare ändra sig efter besiktning köpare bekostat

I detta läget ska kontraktet skrivas. Ni är överens om pris och villkor, skriv kontraktet och på vilka villkor köpet ska genomföras alt. avbrytas.
 
Sv: Säljare ändra sig efter besiktning köpare bekostat

Tack alla för bra svar!

Vill väldigt gärna ha hästen, men vill inte bli blåst. Affären är nu skjuten på framtiden, tills allt är ordant, om vi kommer överens om detaljerna.
 
Sv: Säljare ändra sig efter besiktning köpare bekostat

Som redan skrivits, lägg handpenning innan en besiktning som du betalar, då kan inte säljaren dra sig ur ( förutsatt att ni även upprättar ett kontrakt angående detta).
 
Sv: Säljare ändra sig efter besiktning köpare bekostat

Muntligt avtal gäller, men det svåra är att kunna bevisa det om det uppstår någon tvist, varför skriftligt kontrakt är att föredra. Är du orolig för att säljaren lurar dig kan ni alltid skriva ett föravtal om att köpet ska genomföras till xx antal kronor (eftersom hen verkade strula om priset) under förutsättning att hästen går igenom besiktningen u.a.
 
Sv: Säljare ändra sig efter besiktning köpare bekostat

Varför krångla till det? Handpenning är standard att använda sig av.
 
Sv: Säljare ändra sig efter besiktning köpare bekostat

Självklart ska papper skrivas först, dessutom skulle jag som köpare vilja betala in handpenning som ska signeras av säljaren innan jag bokar in(och betalar) besiktning).
Med tanke på att säljaren verkar knepig skulle jag antagligen vilja att det stod i kontraktet att jag som köpare bekostar besiktningen, och att den summan ska återbetalas till mig utöver handpenningen om säljaren skulle dra sig ur affären.

Håller med till fullo!
 
Sv: Säljare ändra sig efter besiktning köpare bekostat

Jag skulle inte lägga enbart en handpenning utan någon form av skriftligt föravtal med en säljare som verkar krångla. För övrigt är det inte ett dugg krångligt att upprätta ett skriftligt avtal, finns egentligen inga formkrav på detta och därför räcker det egentligen med en mening, datum och underskrifter från båda.
 
Sv: Säljare ändra sig efter besiktning köpare bekostat

Om säljaren verkar knepig är min absoluta grundregel att inte lämna mina pengar i händerna på denne. Den som har pengarna har makten, det kostar tid och pengar att få tillbaka pengar.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·
Juridik & Ekonomi Sambon och jag la ett bud på ett hus till salu via mäklare. Säljaren ändrar sig och vill inte sälja huset längre. Enligt mäklaren tycker...
Svar
9
· Visningar
1 558
Senast: Seabaz
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 067
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 046
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp