Sällskapssjukhäst

C

Crona

Hej då min valack 17 år blivit av med sin hagkompis (14 dagar sen )och enbart har sällskap på andra sidan stängslet nu, blir han helt tokig om hon försvinner om det är längst bort i hagen eller in i stallet utan honom , detta har alltid varit lite jobbigt för honom men då har det funnits fler hästar att lägga energin åt.
Hon bryr sig inte om honom och lunkar på som vanligt ...
Han som stått och sovit i stallgången innan blir nu helt stirrig och letar oavbrutet efter kompisen när hon är ute i hagen. Blir cool lugn när han ser henne , men så fort hon försvinner är det oroligt gnäggar hela tiden (hon bara tittar på honom och jaja stå du där och gnägga)

Hur ska jag lösa detta , klart förstår att jag måste öva öva öva men några bra tips?:idea:
 
Sv: Sällskapssjukhäst

Ska prova idag att stänga alla dörrar när han står i stallgången , se om det hjälper ?
 
Sv: Sällskapssjukhäst

Hästar är flockdjur, så din häst uppvisar ett fullständigt normalt beteende....

Jag tycker generellt att hästar skall ha kompisar i samma hage för att kunna utöva ett normalt, socialt hästbeteende som att klia varandra, vifta bort flugor åt varandra, leka och vad hästar nu normalt hittar på i hagen.

Däremot måste det givetvis fungera att då och då ta hästen ifrån flocken, vid ridning, skötsel, skoning osv. utan att den blir hysterisk. Men det tycker jag att man lämpligen börjar träna på först när hästen är trygg med sin vardagliga hagvistelse.

Mitt råd till dig är att försöka hitta en ny hagkompis åt din häst. Det kan mycket väl ta ett litet tag ändå för din häst att "komma över" förlusten av sin kompis, men jag tycker ändå att en ny hagkompis är att föredra jämfört med att bara ha sällskap på andra sidan staketet.
 
Sv: Sällskapssjukhäst

Hästar är flockdjur, så din häst uppvisar ett fullständigt normalt beteende....

Jag tycker generellt att hästar skall ha kompisar i samma hage för att kunna utöva ett normalt, socialt hästbeteende som att klia varandra, vifta bort flugor åt varandra, leka och vad hästar nu normalt hittar på i hagen.

Däremot måste det givetvis fungera att då och då ta hästen ifrån flocken, vid ridning, skötsel, skoning osv. utan att den blir hysterisk. Men det tycker jag att man lämpligen börjar träna på först när hästen är trygg med sin vardagliga hagvistelse.

Mitt råd till dig är att försöka hitta en ny hagkompis åt din häst. Det kan mycket väl ta ett litet tag ändå för din häst att "komma över" förlusten av sin kompis, men jag tycker ändå att en ny hagkompis är att föredra jämfört med att bara ha sällskap på andra sidan staketet.

Jobbar på detta och klart han ska få ny kompis , men det är inte det lättaste att hyra ut boxar .. ... Tips nu under tiden det är så ... :(
 
Sv: Sällskapssjukhäst

Vill tilläga med att hästen som går i andra hagen går själv för att ägaren vill det (skaderisken)? Så kan inte släppa tillsammans honom den hennes sto
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 943
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Skulle behöva lite tips och idéer då inspirationen och motivationen för närvarande tryter och det helt enkelt är enklare att bara låta...
Svar
2
· Visningar
696
Senast: ylvalill
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp