Sämre för hästen med metallhakar på tyglarna?

Linda_A

Trådstartare
Jag bytte för några månader sen till ett par biothanetyglar med metallhakar istället för vanliga spännen. Det blev mest så för att de här tyglarna var så tunna och smidig, men jag tänkte att det kunde vara praktiskt med hakar istället för spännen.

I helgen såg jag ett inlägg på FB där man lade fram att metallhakar i bettringarna orsakar mer obehag i hästens mun i och med att du får vibrationer av metall på metall, speciellt om handen inte är helt stadig. Scrollade förbi det medan jag satt på mässan och lyckades inte hitta det sen igen, men blev nyfiken på om någon annan stött på liknande åsikter och om det finns nåt belägg för dem?
 
Tack, då får det bli tygeljakt igen. Har vant mig vid de här supersmala tyglarna i biothane, så får försöka hitta nåt liknande med vanliga hakar. Får mäta hur smala de, men tror typ 10 mm. Tror inte det är huvudproblem som jag har med hästen just nu, men det kan ju säkert bidra åt det negativa hållet.
 
Tack, då får det bli tygeljakt igen. Har vant mig vid de här supersmala tyglarna i biothane, så får försöka hitta nåt liknande med vanliga hakar. Får mäta hur smala de, men tror typ 10 mm. Tror inte det är huvudproblem som jag har med hästen just nu, men det kan ju säkert bidra åt det negativa hållet.

Om du verkligen gillar dem i övrigt så går det ju lätt att byta spännen? Jag har gjort loop på ett par, men man kan ju lämna in dem och få precis vilken knäppning som helst.
 
Om du verkligen gillar dem i övrigt så går det ju lätt att byta spännen? Jag har gjort loop på ett par, men man kan ju lämna in dem och få precis vilken knäppning som helst.

Hmm, det var ju en idé. Jag måste erkänna, jag kan inte riktigt se hur man skulle göra det, men jag är ganska totalt opraktisk när det gäller sånt här. Gör man det med existerande material eller syr man på en bit ytterligare material? De är tyvärr aningen korta, så vet inte om det funkar om man tar för mycket material.

Lånar bild från webbshoppen på hur de ser ut.

Skärmbild 2024-02-26 212933.png
 
Hmm, det var ju en idé. Jag måste erkänna, jag kan inte riktigt se hur man skulle göra det, men jag är ganska totalt opraktisk när det gäller sånt här. Gör man det med existerande material eller syr man på en bit ytterligare material? De är tyvärr aningen korta, så vet inte om det funkar om man tar för mycket material.

Lånar bild från webbshoppen på hur de ser ut.

Visa bifogad fil 139968

Det går garanterat att lösa så att man gör en liten förlängning också! Är det viktigt att hela tygeln är i biothane, eller funkar det med läderdetaljer? Jag förlängde ett par favorittyglar genom att byta delarna vid spännet på mitten till längre, där håller man ju ändå inte när man rider aktivt.
 
Det går garanterat att lösa så att man gör en liten förlängning också! Är det viktigt att hela tygeln är i biothane, eller funkar det med läderdetaljer? Jag förlängde ett par favorittyglar genom att byta delarna vid spännet på mitten till längre, där håller man ju ändå inte när man rider aktivt.

Läderdetaljer är inget problem, men tyvärr är dessa tyglar inte delade så finns inget spänne på mitten. Men då kanske man kan förlänga bara genom att sy på en extra bit läder när man sätter dit spännena.... Jag får se om jag kan hitta lämplig läderkunnig person som vet hur ett par tyglar ska se ut. Garanterat inte den lokala skomakaren, han är jätteallergisk. ;)
 
Jag har dom där eller iaf ett som liknar dessa, tycker dock det var väldigt väldigt obehagligt med odelade tyglar spec efter jag gick omkull med min häst och han fick tygeln runt ena frambenet. (Supersnäll häst så trots mkt rädd så säger matte still så står man still så det gick bra men tygeln gick inte av)
Så skickade in den till en tjej på fb som jobbar med biothane som både sydde på ett spänne i mitten samt gjorde två "weak points" vid sidan om spännet så den ska gå sönder vid en ev olycka.
Så går alldeles säkert att sy dit vanliga spännen 😊
 
Jag har dom där eller iaf ett som liknar dessa, tycker dock det var väldigt väldigt obehagligt med odelade tyglar spec efter jag gick omkull med min häst och han fick tygeln runt ena frambenet. (Supersnäll häst så trots mkt rädd så säger matte still så står man still så det gick bra men tygeln gick inte av)
Så skickade in den till en tjej på fb som jobbar med biothane som både sydde på ett spänne i mitten samt gjorde två "weak points" vid sidan om spännet så den ska gå sönder vid en ev olycka.
Så går alldeles säkert att sy dit vanliga spännen 😊

Du får gärna tipsa i PM om vem det var som sydde om dina. :)
 
Läderdetaljer är inget problem, men tyvärr är dessa tyglar inte delade så finns inget spänne på mitten. Men då kanske man kan förlänga bara genom att sy på en extra bit läder när man sätter dit spännena.... Jag får se om jag kan hitta lämplig läderkunnig person som vet hur ett par tyglar ska se ut. Garanterat inte den lokala skomakaren, han är jätteallergisk. ;)
Vi har en bra skomakare i vårt närområde som fixar mycket hästgrejer. Jag PMar dig
 
Jag har dom där eller iaf ett som liknar dessa, tycker dock det var väldigt väldigt obehagligt med odelade tyglar spec efter jag gick omkull med min häst och han fick tygeln runt ena frambenet. (Supersnäll häst så trots mkt rädd så säger matte still så står man still så det gick bra men tygeln gick inte av)
Så skickade in den till en tjej på fb som jobbar med biothane som både sydde på ett spänne i mitten samt gjorde två "weak points" vid sidan om spännet så den ska gå sönder vid en ev olycka.
Så går alldeles säkert att sy dit vanliga spännen 😊

Mina var också odelade, och framförallt med biothane tycker jag att det är obehagligt eftersom det är så fruktansvärt starkt om något händer.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Mina var också odelade, och framförallt med biothane tycker jag att det är obehagligt eftersom det är så fruktansvärt starkt om något händer.

Ja, jag ska nog dela på dem också om jag ändå lämnar in dem. Hade inte tänkt på hur mycket starkare det är; har haft ett par lädertyglar som blev trampade på och de gick av i själva lädret, inte vid spännet på mitten, så då tänkte jag att spännet inte behövs.
 
Jag är helt allergisk mot snabb hakar värst är typen på bilden.

För många herrans är sedan hade jag en häst som stack i skogen, när jag fick stopp hade bettet vänt sig i munnen - klickat ur och klickat i snabbhaken. Väldigt tacksam för att det inte lossnade helt.
 

Bifogade filer

  • Skärmbild 2024-02-27 083244.png
    Skärmbild 2024-02-27 083244.png
    23,6 KB · Visningar: 50
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag är helt allergisk mot snabb hakar värst är typen på bilden.

För många herrans är sedan hade jag en häst som stack i skogen, när jag fick stopp hade bettet vänt sig i munnen - klickat ur och klickat i snabbhaken. Väldigt tacksam för att det inte lossnade helt.

Ja den varianten hade jag inte vågat ha. Pistolhakar behöver ju fastna på nåt för att gå upp.
 
Vill du ha riktigt gunna tyglar så är det stångtyglar du ska söka efter. Vet inte om Hööks har kvar Carl Hedins-biothanetyglar också.
 
Jag älskar snabbhakar, rider bettlöst.

Men min mustang avskyr det! Han tycker inte alls om klirret.

Man skulle ju kunna tro att det är ovidkommande när tygeln bara sitter i ett läderband runt nosen, men han reagerar rätt starkt och blir irriterad varje gång det klirrar till.

Så om han får välja ska tygeln sitta direkt i ringen.

Shettisen däremot är helt obrydd, han har ingen åsikt i den frågan.
 
Vill du ha riktigt gunna tyglar så är det stångtyglar du ska söka efter. Vet inte om Hööks har kvar Carl Hedins-biothanetyglar också.

Jag kände på dessa när jag köpte mina hos Hööks, och de jag köpte var tunnare och bättre (tyckte jag). Men kom att tänka på att min spårlina i biothane har bra bredd och känsla, så skulle ev kunna beställa nya från de som tillverkade den.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp