Bukefalos 28 år!

Sänk inomhustemperaturen och gå ner i vikt?

Jahaaa, det är därför jag gått ner ca 6 kg sedan i oktober/november, trots normalvikt. :idea: ;) Vi eldar numera relativt sparsamt eftersom vi högg lite dåligt med ved i våras och köket håller ca 8-10 grader på morgnarna och vårt sovrum är ca 14 grader. Barnets rum är nog varmast eftersom det värms upp av skorstenen; det är nog ca 17 grader därinne. (Ja, förutom vardagsrummet och toalett och badrum, där det finns värmekällor.)
 
vad är det? har faktiskt funderat på om det är nått som inte stämmer för det där är extremt tycker jag. har funderat på snålhet åxå men övergav den teorin då han inte har överdrivet mycket på sig ute heller. en skjorta och en tunn tröja och fleecejacka och ev en inte alltför tjock jacka om det blåser. jag springer runt med termobyxor och dunjacka vid 0 gradigt. annars vanlig vinterjacka och dunväst.

Googla :D hade han haft det hade det inte gått att undgå. Sjukdomen ger extrem behåring (tänk typ päls)
 
Undra vad det är som gör att vissa klarar kyla bättre än andra :confused:
Jag tror att vissa personer har lättare att omvandla energi till värme. Jag själv blir alltid väldigt varm efter en måltid och särskilt om den är kaloririk. Äter jag en pizza på kvällen får jag sova utan täcke sen :p Likaså blir jag extremt frusen om jag försöker dra ner lite på maten för att gå ner i vikt. Det sistnämnda är nog iof ganska normalt. Kroppen är ekonomisk.
 
Jag tror att vissa personer har lättare att omvandla energi till värme. Jag själv blir alltid väldigt varm efter en måltid och särskilt om den är kaloririk. Äter jag en pizza på kvällen får jag sova utan täcke sen :p Likaså blir jag extremt frusen om jag försöker dra ner lite på maten för att gå ner i vikt. Det sistnämnda är nog iof ganska normalt. Kroppen är ekonomisk.
Jag tycker lagom inomhustemperatur är 19 grader, då sitter jag i t-shirt.

Hoppsan, vad konstigt det blev, tänkte fortsätta i andra inlägget, men ok då.
 
Kom på nu att kvinnor tydligen ''bör'' ha 1 grad varmare än män, vet itne var jag läste så kan inte länka. :down:
 
Jag tror att vissa personer har lättare att omvandla energi till värme. Jag själv blir alltid väldigt varm efter en måltid och särskilt om den är kaloririk. Äter jag en pizza på kvällen får jag sova utan täcke sen :p Likaså blir jag extremt frusen om jag försöker dra ner lite på maten för att gå ner i vikt. Det sistnämnda är nog iof ganska normalt. Kroppen är ekonomisk.

Fast vad gör man av energin på annars? Jag "lagrar" inte energin som fett i första taget men jag fryser ständigt :D Dock svettas jag så gott som alltid när jag är varm. Har liksom inget mellanläge :p

Förvisso är jag dålig på att äta också, kanske skulle vara varmare om jag skötte den biten :angel:
 
Då borde jag vara smal, har ofta runt 15-16º C då jag bor i gammalt hus, är det milt ute brukar temperaturen ligga på 17-18º C. Jag vill inte ha varmare inne då skulle jag svettas ihjäl speciellt på nätterna. Jag förstår idén om att man kan minska i vikt genom att frysa då det går åt mkt energi för att hålla värmen men det borde vara rätt marginellt och i vilket fall är det nog inte så kul att frysa så mkt, då är det nog ändå ett roligare alternativ att äta nyttigt och motionera mer.....
 
Jag blir fruktansvärt varm när jag sover. Som en riktigt varm kamin. Fryser jag så kan det vara bra att somna i soffan om man har tid så löser det sig alltså.

Nu har jag ju sköldkörtelproblem och ett symptom är ju att man har problem med temperaturregleringen. Jag fryser hela dagarna (om jag inte rör mig det minsta, då blir jag för varm) till klockan slår typ 21. Då blir jag så varm att jag måste öppna fönster.
 
Det där tror jag inte ett skvatt på. Vi har väl i bästa fall kring +19.C (ofta 17-18.C) i kråkslottet såhär på vintern. Ingen av oss är särskilt lättfrusna, men det är ju inte precis jättevarmt ändå. (Jag hade föredragit ca. 21.C). Pappa, modell 192 cm och 105 kg, har då inte lyckats gå ner i vikt trots detta. Om något, snarare upp. :cautious:
 
Ja om man blir smal av att konstant ligge under ett duntäcke fungerar säkert den metoden. När jag fryser så är det alltid så att jag hamnar just där alternativt kramar jag ett hett element.
 
Jag tenderar att vara mycket mer stillasittande och inaktiv när jag fryser, dels för att jag gärna byltar på mig och som @Shaggy gömmer mig under täcken och filtar, dels för att jag liksom går ner i varv och släcker ner när jag blir kall. Med en inomhustemperatur nere på ganska smärtsamma 16 grader den senaste veckan har jag verkligen häckat extremt mycket i soffa och säng. Mindre spontanrörelse och aktivitet torde inte främja viktnedgång.
 
Intressant! Är det förklaringen till att jag ner fem kilo sen i julas? Lyckas sällan få varmare än 15 grader inne, och 11-12 i sovrummet...
Kanske ska sluta elda så jag blir av med fler kilon :D
 
Jag äter mindre om det är varmt.
På samma sätt går det också åt (lite) mer energi för att hålla kroppen sval
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 724
Senast: SiZo
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 915
Senast: turbofling
·
F
  • Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 514
Kropp & Själ Jag har haft kontakt med psykiatrin i många år för mitt mående, har ADHD,Asperger,ångest,depression, grova humörsvängningar (troligtvis...
Svar
15
· Visningar
2 180
Senast: chaosgirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp