Gå ner i vikt när man testat allt?

alazzi

Trådstartare
Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket fusk). Periodisk fasta i olika former gjorde ingen skillnad. Äter aldrig pasta eller potatis numera. Nudlar eller ris endast på restaurang. Pizza och snabbmat kanske en gång i månaden.

Dock, smörgåsar. Köper gärna en smörgås att äta på jobbet. Gott och praktiskt men dåligt.

Kebab. Tyvärr är det en av mina laster när jag nu valt bort hamburgare.

På jobbet har jag oftast en liten färdig salladsmix som jag har kompletterat med majs, kidneybönor, soltorkade tomater i olja och Oliver eller fetaost. Detta dissades totalt av omgivningen. Ska jag hellre satsa på keso och kalkonskivor? Ätit det i perioder.

Hemma äter jag mest kycklingfilé och grönsaker. Där var det tydligen mina såser som var katastrof. Teriyaki eller sweet chili. Och mango chutney. Bara socker.

Min största last är ost. Om jag har det hemma så kan jag inte sluta. Begränsar chips till helgen.

Frukost är osötad yoghurt med flingor. Eller over night oats med bär och honung. Socker...

Får i mig för mycket socker. Svårt beroende.

Jobbar skift. 06.00-14.30 Eller 14.30-23.00.

Varit med på viktväktarna på 90-talet och visst fungerar det men jag tyckte det var så svårt att bedöma matmängden och skriva upp precis allt. Men det är säkert en modernare lösning idag.

Kört dietpulver i flera månader för att gå ner men inte ens då hände det så mycket med vikten. Mentalt en katastrof. Mådde jättedåligt.

Tränar cirkelträning 3-4 gånger i veckan. På mina kvällsveckor har jag svårt att komma iväg till tränongen men kompenserar det på dagvevkorna.
 
Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket fusk). Periodisk fasta i olika former gjorde ingen skillnad. Äter aldrig pasta eller potatis numera. Nudlar eller ris endast på restaurang. Pizza och snabbmat kanske en gång i månaden.

Dock, smörgåsar. Köper gärna en smörgås att äta på jobbet. Gott och praktiskt men dåligt.

Kebab. Tyvärr är det en av mina laster när jag nu valt bort hamburgare.

På jobbet har jag oftast en liten färdig salladsmix som jag har kompletterat med majs, kidneybönor, soltorkade tomater i olja och Oliver eller fetaost. Detta dissades totalt av omgivningen. Ska jag hellre satsa på keso och kalkonskivor? Ätit det i perioder.

Hemma äter jag mest kycklingfilé och grönsaker. Där var det tydligen mina såser som var katastrof. Teriyaki eller sweet chili. Och mango chutney. Bara socker.

Min största last är ost. Om jag har det hemma så kan jag inte sluta. Begränsar chips till helgen.

Frukost är osötad yoghurt med flingor. Eller over night oats med bär och honung. Socker...

Får i mig för mycket socker. Svårt beroende.

Jobbar skift. 06.00-14.30 Eller 14.30-23.00.

Varit med på viktväktarna på 90-talet och visst fungerar det men jag tyckte det var så svårt att bedöma matmängden och skriva upp precis allt. Men det är säkert en modernare lösning idag.

Kört dietpulver i flera månader för att gå ner men inte ens då hände det så mycket med vikten. Mentalt en katastrof. Mådde jättedåligt.

Tränar cirkelträning 3-4 gånger i veckan. På mina kvällsveckor har jag svårt att komma iväg till tränongen men kompenserar det på dagvevkorna.
Tänker att det är så förvirrat med vad alla säger om vad som är dåligt och inte att äta och att undvika enskilda matvaror eller rätter.

Svd igår om att bröd var alldeles utmärkt kost och någon annan någon annan gång om att det är uselt. O alla kollegorna har olika saker de säger att man absolut ska eller inte ska äta, (dvs mina, hör bara ett fikabord liksom)

Kanske prova en app som säger om varan är av hög energidensitet eller låg och hur många kalorier den ger?
typ Myfitnesspal eller lifesum eller ngt? typ googla (jag har inte provat ngn av de jag nämnde). Kanske ger bättre gissningar än kollegornas?

Och de säger ju att träna är bra och nyttigt osv men kanske inte om det är superstressigt?

(Vill säga om du verkligen tycker det är ett problem och älskar hamburgare, som ju har massa kött och grönt i sig så kan du väl äta halva brödet och hela burgaren och 1/3 av stripsen eller annan valfri lösning istället för att sluta med hamburgare? är inte det mycket roligare? Och äta lite sockergelegodis istället för mycket osv.)

Dvs o korthet, mina kollegor är ocskå all over the place med sina råd och jag tror inte de är så himla bra alla gånger, i alla fall garanterat inte alla från alla och sålla är ju svårt utan ngt att stå på.
 
Senast ändrad:
Jag trodde att kebab trots allt var lite nyttigare än hamburgare men omgivningen menar att det är lika illa.

Väljer lightläsk om jag tar läsk.
 
Jag skulle behöva färdiga menyer och köra strikt på det men när jag har kollat tidigare så var det så många saker som jag inte gillar så det kändes knepigt att följa. Visst, man kan väl köra samma måltid flera dagar.
 
Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket fusk). Periodisk fasta i olika former gjorde ingen skillnad. Äter aldrig pasta eller potatis numera. Nudlar eller ris endast på restaurang. Pizza och snabbmat kanske en gång i månaden.

Dock, smörgåsar. Köper gärna en smörgås att äta på jobbet. Gott och praktiskt men dåligt.

Kebab. Tyvärr är det en av mina laster när jag nu valt bort hamburgare.

På jobbet har jag oftast en liten färdig salladsmix som jag har kompletterat med majs, kidneybönor, soltorkade tomater i olja och Oliver eller fetaost. Detta dissades totalt av omgivningen. Ska jag hellre satsa på keso och kalkonskivor? Ätit det i perioder.

Hemma äter jag mest kycklingfilé och grönsaker. Där var det tydligen mina såser som var katastrof. Teriyaki eller sweet chili. Och mango chutney. Bara socker.

Min största last är ost. Om jag har det hemma så kan jag inte sluta. Begränsar chips till helgen.

Frukost är osötad yoghurt med flingor. Eller over night oats med bär och honung. Socker...

Får i mig för mycket socker. Svårt beroende.

Jobbar skift. 06.00-14.30 Eller 14.30-23.00.

Varit med på viktväktarna på 90-talet och visst fungerar det men jag tyckte det var så svårt att bedöma matmängden och skriva upp precis allt. Men det är säkert en modernare lösning idag.

Kört dietpulver i flera månader för att gå ner men inte ens då hände det så mycket med vikten. Mentalt en katastrof. Mådde jättedåligt.

Tränar cirkelträning 3-4 gånger i veckan. På mina kvällsveckor har jag svårt att komma iväg till tränongen men kompenserar det på dagvevkorna.
(eller i korthet, om man undvek allting som olika kollegor och kvällspressen skriver att man ska undvika (mjölk, bröd, pasta, frukt, godis, kött, bönor, smör, lättmargarin, mandelmjölk, processat, oprocessat) samtidigt skulle det till slut inte finnas ngt kvar att äta)
 
(eller i korthet, om man undvek allting som olika kollegor och kvällspressen skriver att man ska undvika (mjölk, bröd, pasta, frukt, godis, kött, bönor, smör, lättmargarin, mandelmjölk, processat, oprocessat) samtidigt skulle det till slut inte finnas ngt kvar att äta)

Det är så det känns. Precis en uppgiven känsla av att allt är dåligt.
 
Jag trodde att kebab trots allt var lite nyttigare än hamburgare men omgivningen menar att det är lika illa.

Väljer lightläsk om jag tar läsk.
Jag har också en åsikt :) men eftersom jag skrev som jag skrev borde jag inte yttra den utan tipsa om att helt enkelt kolla upp det. Vad en vanlig kebab eller burgare av den typ du gillar drar i kalorier och sedan äta den du tycker bäst om i den mängd du tycker passar dig.
 
Räkna ut ditt dagliga kaloribehov.
Sen kör du en app där du kan fylla i vad du äter. Det är det absolut bästa.
Du kan äta i princip vad som helst men självklart i begränsad mängd.
Gå ned i vikt handlar ju enkelt om att stoppa i sig mindre kalorier än vad man gör av med (kaloriunderskott).
 
Och omgivningrmen menar ungefär att jag ska leva på ägg och bacon. Men lite mer variation vill jag allt ha.
 
Nya viktväktarna är mycket enklare, fungerar utmärkt . Följde det och följde det gick ned 9 kg.
Sen har jag testat VV igen men har svår med motivationen tyvärr. De har ofta driver med 50% .
Man registrerar med app.
Mycket 0 point mat dvs äta obergänsat av.
All fisk och skaldjur
All frukt
Alla grönsaker utan majs och avocado
Alla bönor
File kalkon och kyckling
Ägg
Det som kostar mycket points är fett, kolhydrater dvs mackor, ost , godis
smör 1 tsk 2 p liten bulle 4 p pizza 52 p, mitt dagliga points var 27
Jag gick ned 0,5 kg/ veckanär jag följde vv.
4 måltider om dagen
Då har man dessutom lite extra points till en godag i veckan.
Så det blir mycket frukt, grönt, fisk, keso, ägg.
 
Stillasittande jobb. 62 år. Högt BMI. Trasig rygg och knän men träningen hjälper lite.
 
Det är så personligt vad som funkar för en. Poängen är att äta mindre. För mig funkar det att äta mindre frukost och lunch och äta normalt till middag. Detta för att jag äter middag med familjen och det blir krångligt om jag ska ha specialmat. Jag äter mindre kolhydrater och mer protein (frukost och lunch). Sen är det bra med sånt som fyller magen utan att ge så mycket kalorier. Sen äter jag mycket ägg. Det mättar mig bra. När jag åt som jag alltid ätit innan så var jag konstant hungrig. När jag minskade på maten så blev jag inte lika hungrig och blev mätt på mindre portioner. Julen kvaddade det en del med all mat och godis men nu ska jag ta tag i det igen för jag mådde väldigt bra av det när jag kommit förbi den jobbiga nertrappningen från att ha ätit en massa godis, choklad och sånt till att bara äta lite sånt på helgen.
 
Ägg till frukost med majonnäs.
Keso och kalkonskivor på jobbet.
Kyckling med grönsaker hemma. Utan sockersåser...
 
Och omgivningrmen menar ungefär att jag ska leva på ägg och bacon. Men lite mer variation vill jag allt ha.
Du får sätta ned foten och säga att det är säkert superduper för dig och en massa fler men jag gillar äpplen och vitkål och det är faktiskt också bra, eller något.

Låter som att de är LCHF och det kan man ju vara, men man måste ju inte vara det. Om man vill följa ngn kost kan man ju lika gärna följa Medelhavskosten som sägs vara bra. (men själv skulle jag inte orka följa någon kost)
 
Ägg till frukost med majonnäs.
Keso och kalkonskivor på jobbet.
Kyckling med grönsaker hemma. Utan sockersåser...
Jag skulle aldrig klara mig med så lite mat. Jag hade snarare försökt äta mer till både frukost och lunch, obs, när jag utgår från mig själv.
Till frukost hade jag nog haft grovt bröd med nötter och liknande (= bra fett) och ägg så att jag inte dippar precis innan lunch. Kanske även slänga in ett äpple där emellan om det skulle behövas.
Lunchen hade jag lagt till en sallad med babyspenat, tomater, gurka eller vad jag nu tycker om. Liksom "mycket" mat som kanske mest innehåller vatten och lite fibrer.
Sås behöver inte innehålla massa onyttigheter, utan kan snarare komplettera måltiden. Fettfri yoghurt med valfri smaksättning (kryddor, worcestershiresås eller vad som nu passar in) om nuvarande upplägg känns tråkigt.

Sen vill jag tillägga att det alltid är svårt att ge råd om dieter över nätet och forum. Jag själv har en filosofi, andra användare andra. Men för mig så klarar jag verkligen inte av att förbjuda massor av maträtter, utan arbetar med "ibland är okej". Annars slutar det bara med att jag överäter.
 
Jag som har jättesvårt att gå ner i vikt har kört en ganska extrem variant av periodisk fasta nu. Kanske kan den passa dig med?
Jag äter en gång per dag. Endast.

Det är lite jobbigt innan man vänjer sig. Men nu är jag sällan hungrig och jag har inga problem att gå 26-28 timmar utan mat. Jag mår bra, blir inte matt, trött, grinig eller liknande. Det kan hända ca 5,5 h efter sista matintag, men har du provat periodisk fasta så vet du redan det och har antagligen redan lärt dig hantera det.

Att äta små portioner fungerar inte för mig, då blir jag bara mer hungrig och faller dit oftare. Nu äter jag en ordentlig portion mat och blir mätt. När jag gör som nu så mår jag överlag betydligt bättre, blodsockret håller sig på en jämnare nivå. Jag känner mig mer alert och sover bättre. Jag har fuskdagar också, där jag fuskar olika mycket.

Det är kanske något att prova iaf?
 
Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket fusk). Periodisk fasta i olika former gjorde ingen skillnad. Äter aldrig pasta eller potatis numera. Nudlar eller ris endast på restaurang. Pizza och snabbmat kanske en gång i månaden.

Dock, smörgåsar. Köper gärna en smörgås att äta på jobbet. Gott och praktiskt men dåligt.

Kebab. Tyvärr är det en av mina laster när jag nu valt bort hamburgare.

På jobbet har jag oftast en liten färdig salladsmix som jag har kompletterat med majs, kidneybönor, soltorkade tomater i olja och Oliver eller fetaost. Detta dissades totalt av omgivningen. Ska jag hellre satsa på keso och kalkonskivor? Ätit det i perioder.

Hemma äter jag mest kycklingfilé och grönsaker. Där var det tydligen mina såser som var katastrof. Teriyaki eller sweet chili. Och mango chutney. Bara socker.

Min största last är ost. Om jag har det hemma så kan jag inte sluta. Begränsar chips till helgen.

Frukost är osötad yoghurt med flingor. Eller over night oats med bär och honung. Socker...

Får i mig för mycket socker. Svårt beroende.

Jobbar skift. 06.00-14.30 Eller 14.30-23.00.

Varit med på viktväktarna på 90-talet och visst fungerar det men jag tyckte det var så svårt att bedöma matmängden och skriva upp precis allt. Men det är säkert en modernare lösning idag.

Kört dietpulver i flera månader för att gå ner men inte ens då hände det så mycket med vikten. Mentalt en katastrof. Mådde jättedåligt.

Tränar cirkelträning 3-4 gånger i veckan. På mina kvällsveckor har jag svårt att komma iväg till tränongen men kompenserar det på dagvevkorna.

Det ÄR ju väldigt olika hur olika sätt att äta eller dieta ser ut.
Jag tycker zon-dieten funkade bra då jag körde det för 10 år sedan. Finns massor med recept om du googlar zone diet. På oficiella hemsidan så är det en massa gratisrecept. Men de mäter ju i andra enheter än oss. Så då får man räkna om. Och det går fint att byta ut deras produkter mot vad vi kan hitta här och som kanske är billigare med. Men det är ju ett sätt att leva och äta där man ju ändå får äta en hel del och behöver inte gå hungrig eller tappa ork.

Sen om du äter kyckling och grönsaker och vill ha sås så tycker jag det är gott med tsatziki tex. Det kan du göra även på lågfett grekisk yoghurt och komma ner ordentligt i kcal.
På samma grekiska yoghurt kan man också göra en kall sås med citron, peppar, vitlök. Jag brukar ha fetaost i också. Vill man ner i kcal kan man säkert byta det mot mer fettsnål vitost.

En god och kcal-snål frukost tycker jag att chapudding är. Det går ju att variera en hel del med olika smaker.

Ägg i olika former kan också vara kanon.

Om du vill ha mackor kan du ju köpa fullkornsbröd och se till att ha mer fyllning på/i mackan. Och då kanske ha en blandning av några av följande: lättkeso, ägg, kyckling/kalkon, gurka, paprika, tomater. Kanske äta den med en grape tex.
Det gjordes ju någon studie som visar att grape ökar förbränningen och ger snabbare mättnad typ har jag för mig. Jag vet inte om det stämmer helt. Men oavsett är det ju något man blir mätt av som innehåller rätt få kcal. Röd grape kan ju vara rätt söt om man skalar bort det vita skalet med kniv.
 
Jag gör en rejäl salladsbalja: Rödkål, äpple, ingefära, granatäpple.
Den kan man ha till det mesta.
Gott mellanmål:
Mosa en banan rör ned 2 ägg och kanel, stek som pannkaka med lite fett.
Minikeso med bär och frukt
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp