Säsongsmat

Jag har blivit inspirerad och har en plan på att nu den här månaden försöka äta endast närproducerad (sträcker mig till inom Sveriges gränser åtminstone) mat i säsong. Svenska tomater odlade i växthus går alltså bort t.ex.

Jag har dock kört fast vid den vegetariska rätten. Jag vill gärna äta minst en vegetarisk rätt i veckan och det känns som om betor och rötter är det enda som gäller just den här säsongen så jag har liksom kört fast. Jag behöver alltså tips på fullgoda, mättande och nyttiga vegetariska roträtter, antar jag? :p

Jag brukar göra en rotsakspytt med svamp som borde funka, på linser, tärnade rotfrukter, lök, skogssvamp, och så en kall sås på creme fraiche och fransk senap till.
 
Vad roligt att ha fått så mycket idéer. Ska prova något av tipsen i morgon när det är dags för vegetariskt igen.

Håller jag fortfarande på med de här galenskaperna nästa år ska jag bannemig konservera tomater. Det kommer bli det absolut svåraste att klara sig utan. Jag använder tomat i alla möjliga olika rätter och det är sååå gott!
 
Jag tänkte att valnötter stör det svenska, lokala temat, på ett sätt som hasselnötter inte gör. :) Jag brukar köra med hasselnötter när det ska kännas lite svenskt, och med valnötter när det år dra mer åt medelhavshållet. (Annars är jag helt säker på att valnötter blir minst lika gott.)
Jag tror att Sveriges nordligaste äkta valnötsträd faktiskt står i Uppsala! Grannen har ett stort träd hemma hos sig som är bördigt från föräldrahemmet i Tyskland och som ger hundratals med valnötter varje år. :d
 
Jag blir så glad när någon tänker ett steg längre och vill äta efter säsong. Man sparar både pengar och på vår miljö :)
Saker som är i säsong i köksträdgården och skogen här just nu:
Rödbetor, morötter, ärtor, spenat, purjolök, palsternacka, bondbönor, potatis, persilja, trattkantarell, rödgul trumpetsvamp samt vanlig kantarell.

Annat som är i säsong är tex:
Majs (gott att äta kokt med lite smält smör)
Kål (ffa vit- och rödkål samt grönkål)
Broccoli
Blomkål (ostgratinerad blomkål är himlans gott och enkelt att göra)
Lök
Vitlök
Nypon! (gör egen nyponsoppa)

Nyponen är ju precis i sista ropet nu men nu när alla blad är borta är det ju lätt att plocka.
Selleri och squash har gjort bra ifrån sig fram tills inatt när första ordentliga frosten kom.

Spenatsoppa, svampsoppa, rotfruktssoppa osv är lätta att laga och går hyfsat snabbt.
Nu när vi har så mycket svamp brukar vi göra en svampsås (som är god till tex. pressad potatis)

Ca 2 nävar torkad svamp (läggs i blöt i kallt vatten i minst 30 minuter) Krama sedan ur.
1 stor vitlöksklyfta
1 finhackad gul lök
3 dl grädde
1 dl hackad persilja
2 msk smör (till stekning)
(+ salt och vitpeppar alt. svartpeppar om man vill)

Stek den urkramade svampen i smör tills den börjar smattra lite.
Ta ur.
Svetta den gula löken i smör och lägg sedan tillbaka svampen.
Pressa i vitlöken och lägg i persiljan (+ ev.salt och peppar). Bryn lätt.
Häll i grädden sakta i omgångar och under omrörning. Smaka av kryddningen och komplettera ev.
Låt sedan koka ihop ca 5 min under lock.

Blir sjukt gott faktiskt. Och bondbönor fungerar väldigt bra att lägga i denna såsen också.


Brukar fö göra en morotssoppa med timjan som är sjukt god. Ska se om jag kan rota fram receptet :)
 
ALLT med blomkål är ju bara hur gott som helst om du frågar mig! Så hur jag i mitt tidigare inlägg kunde glömma att nämna blomkålssoppa är för mig en gåta...! Som alla rätter med blomkål lyfts den dessutom ytterligare av någon droppe tryffelolja (om du lyckas komma över Gotländsk sådan då - för att det ska vara svenskt.) Gärna rostade pumpakärnor på toppen också! Men jag får erkänna att jag inte har någon aning om det finns svenska pumpakärnor i butikerna...?! Det är ju inget man konsumerar i några större kvantiteter så jag har faktiskt aldrig reflekterat över om de är importerade eller inhemska, inser jag...
 
Jag såg att min favoritbutik hade svensk pumpa. Jag övervägde att köpa en men jag vet inte om jag vågar :o inte så dyrt, typ 10:-/kg men är det gott? Vad gör man med den? Kan man förvara den någon längre tid innan den blir dålig? Dessutom är de rätt klumpiga så det var svårt att få med sig hem just då.

@Nethril nypon har jag tyvärr inga men har sett att folk i området har som inte verkar plockas. Kanske ska knacka på och fråga. Är det enkelt?
 
Jag såg att min favoritbutik hade svensk pumpa. Jag övervägde att köpa en men jag vet inte om jag vågar :o inte så dyrt, typ 10:-/kg men är det gott? Vad gör man med den? Kan man förvara den någon längre tid innan den blir dålig? Dessutom är de rätt klumpiga så det var svårt att få med sig hem just då.

@Nethril nypon har jag tyvärr inga men har sett att folk i området har som inte verkar plockas. Kanske ska knacka på och fråga. Är det enkelt?

Pumpa håller sig länge, och är jättegott att ugnsbaka och sen göra soppa på. Skala, skär i bitar, vänd i lite olja, och ugnsbaka tills den är mjuk och lite brun. Under tiden hackar du lök och vitlök och steker på låg värme med rökt paprikapulver och chilipulver. Häll i buljong, koka med lite röda linser, sen har du i pumpabitarna och mixar alltihop. Smaka av med salt och pressad citron.
 
Pumpa håller sig länge, och är jättegott att ugnsbaka och sen göra soppa på. Skala, skär i bitar, vänd i lite olja, och ugnsbaka tills den är mjuk och lite brun. Under tiden hackar du lök och vitlök och steker på låg värme med rökt paprikapulver och chilipulver. Häll i buljong, koka med lite röda linser, sen har du i pumpabitarna och mixar alltihop. Smaka av med salt och pressad citron.

Man kan också göra en thaivariant med ingefära, citrongräs o vitlök tillsammans med löken, och sen smaka av med pressad lime och fisksås. Skippa paprikapulvret, och koka med några limeblad om du har.
 
Pumpa håller sig länge, och är jättegott att ugnsbaka och sen göra soppa på. Skala, skär i bitar, vänd i lite olja, och ugnsbaka tills den är mjuk och lite brun. Under tiden hackar du lök och vitlök och steker på låg värme med rökt paprikapulver och chilipulver. Häll i buljong, koka med lite röda linser, sen har du i pumpabitarna och mixar alltihop. Smaka av med salt och pressad citron.
Det låter ju inte så tokigt. Problemet ligger väl i linserna men det kanske går att ersätta med nåt.

Hur mycket luft är det i en såndär stor pumpa? Är den kompakt kanske det blir väldigt mycket att göra hela och jag gissar att det blir lite tråkigt att förvara en halv. Å andra sidan har jag nästan en hel frys över till sådant så det kan ju bli matlådor.
 
Man kan också göra en thaivariant med ingefära, citrongräs o vitlök tillsammans med löken, och sen smaka av med pressad lime och fisksås. Skippa paprikapulvret, och koka med några limeblad om du har.
Mmm, låter jättegott bägge varianterna. Jag åt en otroligt god pumpasoppa i Paris för två år sedan, i år är första gången jag köper en pumpa så i helgen blir det pumpasoppa. :up:
 
Det låter ju inte så tokigt. Problemet ligger väl i linserna men det kanske går att ersätta med nåt.

Hur mycket luft är det i en såndär stor pumpa? Är den kompakt kanske det blir väldigt mycket att göra hela och jag gissar att det blir lite tråkigt att förvara en halv. Å andra sidan har jag nästan en hel frys över till sådant så det kan ju bli matlådor.

Man kan utan vidare hoppa över linserna, den blir lite matigare med linser bara. Vita bönor t ex går lika bra, om man vill ha baljväxter med.

En hel stor pumpa blir lite mycket, men man brukar kunna köpa en halv också. De håller sig uppskurna ett par veckor minst i kylen också.
 
Jag såg att min favoritbutik hade svensk pumpa. Jag övervägde att köpa en men jag vet inte om jag vågar :o inte så dyrt, typ 10:-/kg men är det gott? Vad gör man med den? Kan man förvara den någon längre tid innan den blir dålig? Dessutom är de rätt klumpiga så det var svårt att få med sig hem just då.

@Nethril nypon har jag tyvärr inga men har sett att folk i området har som inte verkar plockas. Kanske ska knacka på och fråga. Är det enkelt?

Pumpa är mums! :d Likaså nypon men de är lite meckiga att ta reda på.
 
Roligt att flera säger att pumpa är gott. Då vågar jag nog prova att köpa en och ta rätt på. Eller flera kanske. Det är väl snart slut i butik. Återkommer med recension. Gissar att sambon äter macka den dagen xD
 
Jag har blivit inspirerad och har en plan på att nu den här månaden försöka äta endast närproducerad (sträcker mig till inom Sveriges gränser åtminstone) mat i säsong. Svenska tomater odlade i växthus går alltså bort t.ex.

Jag har dock kört fast vid den vegetariska rätten. Jag vill gärna äta minst en vegetarisk rätt i veckan och det känns som om betor och rötter är det enda som gäller just den här säsongen så jag har liksom kört fast. Jag behöver alltså tips på fullgoda, mättande och nyttiga vegetariska roträtter, antar jag? :p
Rotsaker, bönor, svamp, äpplen...
 
Jag vet inte hur du tänker kring kryddor men om importerade sådana är ok så tipsar jag om att göra falafel på gula ärtor, jättegott!
 
Jag vet inte hur du tänker kring kryddor men om importerade sådana är ok så tipsar jag om att göra falafel på gula ärtor, jättegott!
Jag tänkte på kryddor men kom fram till att jag i alla fall kommer att använda det jag känner för just nu.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag ett billigt Rusta-växthus i plast på balkongen, modell större. Plasten har hållit i sex år men nu är det kört ... Att bara köpa en...
Svar
7
· Visningar
967
Senast: Asko
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har haft mycket huvudvärk och som har lyckats lindra eller bota den? Jag börjar känna mig lite uppgiven och...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 694
Senast: Lazy Lady
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 348
Senast: miumiu
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 710
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp