Bukefalos 28 år!

Sätta igång efter gaffelbandsskada

Eliseeh

Trådstartare
Hejsan, jag har letat på internet och här på Buke efter någon tråd där jag får det bra förklarat, jag undrar alltså hur jag skall sätta igång min lilla pålle som nu vilat 2 månader efter veterinären konstaterade töjning på nedre gaffelbandsfästet höger fram. Jag kommer absolut att rådfråga min veterinär då den sista kollen sker om ungefär en månad, men vill gärna höra tips och råd från någon som själv upplevt det!

Under viloperioden har hon fått gå i vanlig hage samt promenerats kortare stunder. Då hon är friskförklarad skall jag då börja skritta uppsuttet kortare sträckor och sedan sakta gå över till att trava några steg? Eller skall jag longera henne i skritt och sedan trav i några veckor? Jag har tillgång till hårdare underlag så det är nemas problemas. Jag behöver hur som helst alla tips jag kan få :o
 
Sv: Sätta igång efter gaffelbandsskada

Du skulle ju fått ett program av veterinären direkt. Det fick jag. Fast min häst fick inte gå i vanliga hage. Hon hade en liten blödning/ töjning i gaffelbandet höger fram precis efter förgreningen. Hon stod som sagt på boxvila två månader, helt still en vecka sen började promenaderna, två ggr per dag ett par minuter. Efter två veckor ökade man på promenaderna. Hårt underlag, absolut inte ridhus eller ridbana. Alltså fem minuter i två veckor, tio minuter i två veckor, tjugo minuter i två veckor osv.

Hon var helt ohalt vid ÅB efter två månader så då fick jag börja skritta uppsuttet, och fortsätta öka på med tio minuter varje andra vecka. Fortfarande boxvila. När vi hade gjort 60 min skritt två veckor skulle vi lägga på 5 minuter trav. Sen ÅB igen. Alltid ute på vägarna, inget mjukt underlag. Longera ska du absolut inte göra. Hästen får inte gå på böjt spår, inte ens ett fyrkantspår. Bara rakt fram!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 402
Senast: tuaphua
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 221
Senast: Josofinito
·
Hästhantering Ge mig alla tips ni har för snart ger jag upp och säljer hästen. För snart två år sedan köpte jag min häst, han var då 2 år och kom...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 427
Senast: Lindah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp