Bukefalos 28 år!

sätta igång

Falkenrally

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att träna min häst inom den akademiska dressyren.

men min häst skada sig i måndas så pass att det fick sys.
men hon är inte halt trots såret. hon har stått inne sen dess o ska stå i sjukhage tills stygnen ska tas bort.

men nu till frågan.

kan jag sätta igång henne trotts att stygnen är kvar eller ska jag vänta tills stygnen har tagits bort.
det stramar inte i såret när man böjer på benet.
det jag menar med igångsättning är promenader vid handen.
kan jag börja med första steget, böjning och formgivning?



slänger in en bild på henne.

18166652.jpg


tacksam för svar:)

H// Julia o. Lilja
 
Sv: sätta igång

Varför ska hon stå i sjukhagen? Är det för att hon ska stå stilla, stå rent eller inte vara med andra hästar?
Om det är ok för veterinären att promenera med hästen är det väl inget som hindrar dig att du arbetar med henne i form? Fråga om det är ok att gå på voltspår. Det framgår ju inte riktigt vilken typ av skada den har och var det sitter.
Lycka till.
 
Sv: sätta igång

lägger in en bild på det ihopsydda såret.

det är fram på skenbenet på frambenet mitt på.

kortet är taget på nära håll.

18179016.jpg
 
Sv: sätta igång

Varför ska hon stå i sjukhagen? Är det för att hon ska stå stilla, stå rent eller inte vara med andra hästar?
Om det är ok för veterinären att promenera med hästen är det väl inget som hindrar dig att du arbetar med henne i form? Fråga om det är ok att gå på voltspår. Det framgår ju inte riktigt vilken typ av skada den har och var det sitter.
Lycka till.

hon ska stå i sjukhage för att stå rent.

då jag har så lerig hage.

vet. sa nog att om det inte stramar i såret när hon böjer benet så kan jag ha henne och stå ute men har haft henne inne då hon har gått på pencilinkur. fick sista sprutan idag. så imorrn ska hon få gå ut i sjukhagen.
 
Sv: sätta igång

Såvida inte senan är skadad utan bara hud och kött, så mår ju hästen bra av att röra på sig så att blodcirkulationen kommer igång, då blir svullnaden mindre och läkningen går snabbare. Men, det bestämmer farbror veterinär.
Jag tycker att du kan börja med stillastående träning ändå.
Stå bredvid henne och lär henne att böja halsen (genom bålen) åt båda hållen och sedan nedåt också. Framåt-nedåt i böjning och sen kunna stå där och slappna av. Det är inte alltid så lätt som det låter och kan ta några gånger. Sen kan du be om ett par steg framåt i samma låga böjda nedåtform, och sen halt. När ni klarar detta utan att hästen går fram för många steg/går över dig/går upp med huvudet så har nog såret hunnit läka så pass att ni kan börja promenera lite istället:)
 
Sv: sätta igång

senan är inte skadad. och såret är inte svullet.

det va smart tack för tipset:)

gick en runda på gården idag o hon va så pigg att hon bocka på stället.

hon verkar ju inte besvärad av såret. + att jag har hennes frambenen lindade.:smirk:

såret är nästan helt redan ser de ut som (kortet är taget samma dag hon blev sydd)

finns det andra övningar?
 
Sv: sätta igång

hon ska stå i sjukhage för att stå rent.

då jag har så lerig hage.

vet. sa nog att om det inte stramar i såret när hon böjer benet så kan jag ha henne och stå ute men har haft henne inne då hon har gått på pencilinkur. fick sista sprutan idag. så imorrn ska hon få gå ut i sjukhagen.

Om jag var du så skulle jag istället se till att plåstra om såret ordentligt för att skydda mot lera och sedan låta hästen gå i sin vanliga hage. Jag är lite allergisk mot boxvila/sjukhage och det faktum att så många veterinärer tycks älska att ordinera detta.. :angel:
 
Sv: sätta igång

Om jag var du så skulle jag istället se till att plåstra om såret ordentligt för att skydda mot lera och sedan låta hästen gå i sin vanliga hage. Jag är lite allergisk mot boxvila/sjukhage och det faktum att så många veterinärer tycks älska att ordinera detta.. :angel:


Och jag har inga problem med sjukhage, om veterinären har sagt det. Huvudsaken är ju att hästen får röra lite på sig, och det får den om trådskaparen börjar jobba med den.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 001
Senast: Freazer
·
Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
783
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok Den här veckan alltså. Sovit dåligt har jag gjort. Jätte dåligt. Har ändå kommit upp och tagit mig till arbetsträningen varje dag...
Svar
0
· Visningar
907
Senast: et_flickan
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 276
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp