Bukefalos 28 år!

Sätta tackan på ändan

R

Rikkan

Jag behöver råd.
Måste klippa min lilla Bamsi runt juvret. Hur ska jag gå till väga när jag ska sätta henne på ändan?
Vill ju inte dra på fel sätt och orsaka skador.

:smirk:
 
då ska vi se om jag kan förklara så att du förstår :smirk:
Du ställer dig mot en vägg, sedan tar du tag om huvudet med ena handen samtidigt tar du den andra handen på motsvarande sidas bakben och korsar benet in mot magen så sätter sig tackan.

Hoppas du förstod :smirk:
 
Åååå, du är min räddare i nöden, men jag förstår inte varför jag ska stå mot en vägg? Ska jag ha näsan eller min egen bak mot väggen?? :confused:

Vilken tur att du tittade in i dag.

Å lite tunn har hon blivit oxå. *stressar tydligen upp mig lite eftersom det är ju helt obegripligt att vi ska få lamm på gården* :crazy: :)
Dom springer för mycket på dagarna, hon, baggen och hästarna, runt, runt, fram och tillbaka.
Hon ligger ju på 8,5 dl kraftfoder 4 korn/1 havre/3 fårfor per dag.
Hur ska jag få henne tjockare?
Kan man ge lucern istället för lite av kornet? :confused: Jag har ett kraftigt hö, 7.8MJ 52 smr p.
- men kan inte räkna foderstaterna för i boken står det med sånna konstiga värden som AAT och det fattar jag inte...Det stod ju att man borde ge 0,8 kg/dag kraftfoder.
 
Vår fårklippare kastar runt fåren som trasdockor. Ingen NÅNSIN som mer än nåt LITET skärsår. Klipper ett får på inte många sekunder. Så det är nog ingen risk å skada henne.
 
Hihi nu fick du mig att rodna :o
Du ska stå med ryggen mot väggen så att du kan ta stöd när du vänder tackan.

Varför ska du klippa runt juvret?
Är hon verkligen så smal som du tror? Känner du ryggraden tydligt?

Du kan mycket väl ge henne lusern men det ska vara torrt.
AAt är ungefär samma som smr p.
 
Jag ska göra ett försök i eftermiddag...

Eftersom hon inte var klippt i höstas så är hon så otroligt långhårig. Därför vill jag klippa henne runt juvret.
Annars kommer lammet bara att suga på alla ulltoffsar som hon har och inte få någon mat, är jag rädd. Hon kommer inte att sommar klippas ännu eftersom det brukar bli svinkallt i mars.
Jo, ryggraden känns tydligt. Hela bäckenet och allt känns för vasst. Hon var fin för nån månad sedan, men har nu tappat. Och hungrig är hon, dricker och äter som en elefant!
 
jasså hon SKA ha lamm :)Ja då är det ju klart att du ska klippa henne :D Du för rätt i att inte klippa hela henne nu då hon är så pass tunn.

Jag kommer inte riktigt i håg hur du hade det om dom står på stall eller har fri gång? Tackan hade jag nog ställt på stall så att hon inte rör sig så mycket samt ev. satt upp en värme lampa så att hon inte behöver göra av med energi för att hålla värmen.

Det är ju inte alls bra att hon är så tunn när hon går med lamm. Hur utfodrar du henne? Jag menar bara om det är så att baggen tar hennes mat när han har ätit upp.

Jag vet faktist inte vad det kan vara med henne eftersom hon inte går upp i vikt trots en mycket bra foderstat.
Tyvärr så är min enda tanke att hon kan vara sjuk, men det är inget jag säkert kan säga.

Jag önskar dig lycka till med henne och hoppas du får fina lammungar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Helt främmande mark för mig och jag vet inte riktigt hur jag ska berätta. Vår älskade far, svärfar och farfar gick hastigt bort i...
Svar
10
· Visningar
1 154
Senast: Rugge
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 642
Senast: Smurfoff
·
Hemmet Vi har förvaring under vår säng i form av lösa lådor som skjuts in under sängen. Dessa är rätt stora men katterna kan ändå öppna dem och...
Svar
3
· Visningar
367
Senast: Pilot
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
1 055
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp