Bukefalos 28 år!

Saft - dela med dig av dina recept ;-)

Sv: Saft - dela med dig av dina recept ;-)

Kom ihåg att använda Atamon om det inte finns möjlighet att frysa saften.
½ tsk är allt som behövs för 1l saft.
 
Sv: Saft - dela med dig av dina recept ;-)

Mamma gjorde syrén saft idag, bara idag :p Utan 5 dygns dragning. Men det smakar helt okej ändå.
 
Sv: Saft - dela med dig av dina recept ;-)

kl

Gud vad avis jag blir på er som hann göra syrensaft.
Tänkte göra i onsdags då jag kom hem men nästan hela syrenbusken var utblommad. :(

Nu väntar jag på att jordgubbarna ska gå ner i pris (55 kr/liter *gulp*) så man kan börja göra sylt.
 
Sv: Saft - dela med dig av dina recept ;-)

*kl*

Läste just detta på facebook, inte saft men kanske bättre upp?

Fläderchampagne - 2 stora fläderklasar, press från 1 citron + skivad ner i hink. 2msk äppelcidervinäger, 4,5liter vatten, 8dl strösocker - låt allt stå i hink ett dygn. Rör, sila och häll upp på petflaskor med kork - fyll inte ända upp! Låt stå på sval plats minst tre veckor. Servera kall!
 
Sv: Saft - dela med dig av dina recept ;-)

Nej, läste det ju idag :p
Men enligt den som skrev det skulle det vara gott eller så...
Så det är väl bara att pröva
 
Sv: Saft - dela med dig av dina recept ;-)

*KL*

Nu låter jag kanske helt puckad, men blir saften färdig i flaskan eller spär man ut den med vatten?
 
Sv: Saft - dela med dig av dina recept ;-)

Puttar upp tråden så alla som vill hinner plocka syrén innan den blommar ut!
 
Sv: Saft - dela med dig av dina recept ;-)

Har gjort älggräs saft en gång och gör aldrig om det på grund av den kvalmiga lukten. Frös in saften i påsar och fick sen kasta allt jag hade i frysen för det stank av älgräs av allting. Dessutom så fick jag med ett antal spyflugor i saften vilket inte gjorde saken bättre.. Spyr när jag tänker på lukten!
 
Sv: Saft - dela med dig av dina recept ;-)

har shoppat en massa socker idag, så imorgon blir det syrensaft och granskottssirap:-)
 
Sv: Saft - dela med dig av dina recept ;-)

*kl*

Jag gjorde en sats syrénsaft igår. Luktar riktigt gott, så ska bli spännande till helgen att se hur det blir.
 
Sv: Saft - dela med dig av dina recept ;-)

Tänkte göra syrénsaften i helgen men undrar om man verkligen ska ha i 1 kilo socker för 1,5 liter saft?! Låter som om det blir väldigt sött! Eller?
 
Sv: Saft - dela med dig av dina recept ;-)

KL

Jag satte syrénsaft i torsdags och sila den i måndags kväll. Supergod :love:
Jag hade i det här:
60 blommor
1,2kg socker
1,5 liter kokande vatten
1 citron, rivet skal och saften
60g vinsyra

Blev ungefär 3 liter saft! Som dessutom var ganska dryg, 1+9 ungefär.
 
Sv: Saft - dela med dig av dina recept ;-)

Jag gjorde enligt receptet som ts hade, men tog ca 50 klasar med blommor och nästan 1,5 kg socker (vinsyran tog jag 45 g eftersom en påse är 45g orkade inte köpa en till för att ta 5g). Blev väl 2-3 liter saft när det var färdigt. Och inte det alls sockrigt sött, hade nog kunnat ta lite mer socker i det syftet tom. Och som squarepants skrev, man kan/ska spä ut den ganska mycket för att den ska vara riktigt god, annars blir den lite väl "parfymig" i smaken för min del, men riktigt god utspädd och jag tror att man kan göra goda sommardrinkar på den :)
 
Sv: Saft - dela med dig av dina recept ;-)

Har en sats syrénsaft som står och drar i kylen. Har nu stått i 2 dagar och den doftar redan ljuvligt. Påminner om flädersaft. Dessutom är färgen snyggt rosa eftersom vi hade i några lila blommor istället för bara vita :)

Använde receptet som står i trådstarten men då 45g vinsyra eftersom ett paket innehåller det samt cirka 1,2 kg socker. Mätte inte upp utan tog hälften + lite till av ett 2 kg paket.
Hoppas det blir gott!
 
Sv: Saft - dela med dig av dina recept ;-)

Syrénsaften ska tappas upp på flaskor imorrn. Har glömt bort den ett par dagar så det kanske har blivit lite 'sting' i den.?.;)

När den saften är flaskad är det dags för nästa omgång, Svartvinbärsbladssaft.

3-4L Svartvinbärsblad
2 Citroner
2L Vatten
2L Socker
2msk Citronsyra
½tsk Natriumbensoat

Skölj blad och citroner. Skiva citronerna och varva dem med bladen i en stor hink, gryta, bunke...
Koka upp vattnet och häll det över bladen och citronerna.

Låt stå i ca 5 dygn (svalt)

Sila av och koka upp vätskan. Blanda i sockret och rör tills det lösts upp. Ta av kastrullen och häll i citronsyra och natriumbensoat.
Häll upp i flaskor.


Det smakar som Svartvinbärssaft men smaken är mildare och (enligt mitt tycke) en bättre törstsläckare.
Helt OK att använda i bål också, så även Syrénsaften.:idea:
 
Sv: Saft - dela med dig av dina recept ;-)

Vi brukar göra rabarbersaft, jordgubbssaft, svart & röd vinbärssaft och även fläder saft. Tycker "hemmagjord" saft är det godastee :) Tyvärr har jag inga recept i huvet (sitter på jobbet..)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Försöker att äta animaliska produkter av hälsomässiga och etiska orsaker. Så idag experimenterade jag fram detta recept på citronrutor...
Svar
0
· Visningar
809
Senast: hovtassfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp