Såg en katt som liknar en efterlyst, men långt hemifrån?

cherie

Trådstartare
Jag är ofta ut och promenerar och träffar ofta på en hel del katter. Har tagit för vana att kolla efter efterlysta katter på katthemmets hemsida ifall man skulle få syn på någon.

Idag under min kvällspromenad kom en kelen liten röd katt fram till mig. Han fick plötsligt syn på något vid en buske, sprang dit och ut kom en mörkt blågrå liten katt som var väldigt smal. De verkade kompisar, den röda katten kelade med den grå. Jag fick dock inte komma närmare den grå än max 1 meter - kunde inte urskilja någon märkning i örat och den hade inget halsband. La på minnet att den hade en liten, tunn vit fläck på bröstet. Jag tyckte jag hade sett en liknande katt som efterlysts, så jag gick hem och kollade igenom efterlysningar - och hittar en beskrivning som matchar. Liten, mörkgrå, ej ID-märkt, inget halsband, liten vit fläck på bröstet. Hon är dock i mycket bättre hull på bilden (såklart). Hon försvann 31 maj. Är det rimligt att hon har magrat av så pass mycket under sommarmånaderna? Ansiktet ser mycket rundare ut på bilden. Katten i verkligheten såg dessutom ut att ha mycket tunnare och nästan "avskavd" päls framför öronen. Dessutom står det att hon ska vara kelen och tillgiven - denna katt var som sagt ganska skygg.

Ska ringa till ägarna snart, då jag hoppas att de uppskattar att man hör av sig även om man inte är säker på att det är deras katt man sett. Är mest tveksam till att det är rätt katt eftersom det rör sig om 2 mils avstånd från där katten sprang bort till där jag bor (Ekerö - Hässelby). Är det en rimlig sträcka för en katt att röra sig på?

Oj vad långt det blev. Jag uppdaterar hur det går.
 
Sv: Såg en katt som liknar en efterlyst, men långt hemifrån?

Är mest tveksam till att det är rätt katt eftersom det rör sig om 2 mils avstånd från där katten sprang bort till där jag bor (Ekerö - Hässelby). Är det en rimlig sträcka för en katt att röra sig på?
Den kan ju ha "liftat" med en bil. Hoppas det är rätt katt så ägarna kan få tillbaks den.
Vad fint gjort av dig att hålla utkik efter försvunna kissar!! :bow:
 
Sv: Såg en katt som liknar en efterlyst, men långt hemifrån?

Ja, eller kanske en båt, då är det ju ganska nära.

Tyckte dock katten jag såg var lite lik en Russian Blue - den var liksom "smal" på det sättet så att säga. Skulderbladen "stack upp" osv. och därför tvekar jag också lite. Men det skadar ju inte att höra av sig, samtidigt som man inte vill tända någons förhoppningar i onödan.

Ringde nyss men fick inget svar så nu har jag slängt iväg ett sms.
 
Sv: Såg en katt som liknar en efterlyst, men långt hemifrån?

Vad fint gjort av dig att hålla utkik efter försvunna kissar!! :bow:

Tack :) !

Kan inte tänka mig hur hemsk det måste vara när ens kisse inte kommer hem, och eftersom jag som sagt ändå är ute så mycket och ser så många katter så är det inte svårt att hålla ett extra öga! :)
 
Sv: Såg en katt som liknar en efterlyst, men långt hemifrån?

Fick svar nu:

"Tack så hemskt mycket. Det skulle kunna vara hon eftersom hon varit borta i mer än två månader nu. Fast vi har märkt att det finns massor av liknande katter, och vi som tyckte hon var unik... Vi får försöka åka och leta men skulle du se den igen vore det jättebra om du hörde av dig igen så vi vet var vi ska fortsätta."

Svarade att jag skulle fortsätta hålla koll. Brukar dock väldigt sällan se samma katt flera gånger så vi får väl se.
 
Sv: Såg en katt som liknar en efterlyst, men långt hemifrån?

2 mil är ingen orimlig sträcka för en katt att gå.

min systers katt vandrade 1,8 mil, var borta i 8 månader (däribland vintermånaderna!!!) och återkom först efter att ett hollänska par kollat upp hennes id via vetinär och de i sin tur ringt till min syster.
vi var helt säkra på att kattan hade dött och blev glatt överraskade!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp