Bukefalos 28 år!

Såga av sporrarna?

Lorelie

Trådstartare
Kan man kapa sporrar? Jag köpte ett par i onsdags, 18 mm, jag tycker de är lite långa :crazy: Men det fanns inte kortare än så.
 
Beror det inte lite på vad de är gjorda av? På "paketet" står det
"Ytbehandling - Never Rust som motverkar rost
Förzinkad metall av högsta kvalitet
Lätta att sköta
Start, tryggt och säkert.
Det bästa för ryttare"
 
Det brukar alltid gå att såga oavsett matrial..Men om det blir bra är en annan femma..Sen om dina nu är rostskyddsbehandalde för att inte rosta så får du nog räkna med att dom gör det om du sågar av dem. :)
 
Borde man inte kunna sätta på nån sorts metallack så att inte fukten kommer åt?
 
det brukar finnas sånna små provburkar ibland... annars finns det säkert nån händig människa i närheten som har en liten slatt över :P Kanske kan genomskinligt nagellack funka, men det är nog itne lika slitstarkt...
 
jo, det finns kortare. Sk ponnysporrar är 15mm. med de extra cm spelar nog ingen större roll.
Använd en fintandad bågfil och en stålfil så du kan runda av kanterna så går det nog bra. Snittytan kanske får lite annan struktur, inte lika blankpolerad som resten av sporre. men det spelar ju inte så stor roll
 
köpa nya? :idea: rsken finns ju att de blir olika långa, någon vass kant osv osv...försök [censur ;-)] ett ställe där de säljer 10 eller 15 mm sporrar och köp de istället
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver köpa nya sporrar då det blivit ngn liten kant på mina rundade, är rädd att de ska bli vassa. Vill ha ett par rundade...
Svar
3
· Visningar
739
Senast: zarmino
·
Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
906
Senast: Ajda
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 425
Senast: Buongusto
·
Kultur Vilka scenföreställningar har ni sett nyligen, och vad planerar ni att se? Jag trycker att jag hinner se alldeles för lite teater, opera...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 907
Senast: Halfrek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp