Bukefalos 28 år!

"Sagt och Sant om Hästar"

W

wimble

Orginaltitel är "Aphorismen und paradoxe über das reiten"....
Någon annan som har denna väldigt upplysande bok :love: alternativt har läst den :) .

Första upplagan är skriven av Alessandro Alvisi 1938, jag har en senare upplaga (svensk översättning från 1960) med tillägg av Joachim Wimmer.

I denna lilla bok finns lite citat av Frederico Caprilli, det ska vara början på kapitel, men han förolyckades vid en omkullridning vid 39 års ålder, så mer blev det tyvärr inte.

Sen är där ganska många citat från Alvisi, 7 kapitel pluss ett "försök till komplettering" :D .

Lite exempel kanske? :idea:

"Det tråkiga med en del av litteraturen om hästsport är att de flesta av dem, som vet allt, inte kan skriva, och att de som kan skriva vet så lite." Alvisi.

"När hästen har huvudet fritt kan den se var den sätter hovarna." Caprilli.

"Hästen bereder ryttaren så litet förtret som möjligt, ryttaren borde göra likadant med hästen." Alvisi

... och många fler finns det :banana:.

Jag älskar kloka citat! Särskilt när de påpekar något självklart och man får en aha-tanke :o :p .

// Wimble
 
Glömde...

:o ... den egentliga anledningen till att jag skrev... :crazy:

Ett specifikt citat ville jag ha lite tankar om...

"Dressyr är förvisso lika litet ren konst - >>en fri, skapande verksamhet>> - som >>bara>> hantverk. Förvisso är den i sin högsta form självändamål, för vad kan väl passage, piaff eller ens courbette och capriole >>vara bra till>> i dag? Men om man värdesätter detta självändamål med betygsiffror så blir det - utan att därmed förlora en enda pärla i sin krona - sport. Sport i sin renodlade form är lek. Således är också dressyren en lek, om ock en upphöjd sådan. Den är dock aldrig ett lekverk."

Visst ska det väl vara lekfullt när man rider? Men om Alvisi fortfarande hade levt hade han tyckt likadant? Vad säger det dig?

Jag är väldigt enkelspårig så lite tankar från andra hade varit väldans trevligt :bow:

//wimble
 
Sv: "Sagt och Sant om Hästar"

mycket intressant fråga... mycket bra citat dessutom:D jo det klart att det ska vara en lek! bara att man glömmer det oftast:(
 
Sv: "Sagt och Sant om Hästar"

...och så är det lättare att leka när både häst och ryttare kan mycket :o :rofl: .

Oftast är det ju när man bara leker rundor som man lyckas med de bästa sakerna :D . Ska nog bara leka hädanefter :idea:

//wimble
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp