Bukefalos 28 år!

Saker som verkligen håller måttet...

Enya

Trådstartare
Det har vi väl alla, tror jag?

Jag har eller hade faktiskt, min förra dator. Den höll i 6 år. Den var aldrig ominstallerad, men krånglade i stort sett aldrig alls. Den dog då och då pga att fläkten krånglade, men då var det bara att dammsuga den och vänta ut den. Det den dog av var pga åska. Åskan dödade modemet också. Min fina dator!! Medan alla syskon och min mor gång efter annan hade datorproblem modell allvarliga så hade jag inga!

Min lampa jag fick som barn, den är nu 22 år gammal och väl värd att nämnas här! Jättefin är den!

Takfläkten som sattes upp här för 10 år sedan och redan då var flera år gammal, den har nu givit upp lite, den går inte att ställa hastigheten på och låter rejält så man inte orkar ha den igång. Den är en pensionär nu och ska pensioneras helt när jag flyttar.

Brödrosten som är 13 år nu och som håller ännu och används ofta, den är en tuffing :D

Jag har grytor och bestick och porslin som är många år gammalt, men sånt har nog de flesta :)
 
Sv: Saker som verkligen håller måttet...

Min älskade, gamla knapptelefon. Sony Ericsson W302. Efter sex år i trogen tjänst råkade jag glömma den i ett hotellrum i somras. Mailade hotellet och frågade om de kunde skicka den till mig men fick aldrig något svar :(
 
Sv: Saker som verkligen håller måttet...

Har en golvlampa som min pappa ivrigt krängde åt mig när jag fick en egen lägenhet. Han var väldigt less på den eftersom han fick den av sina föräldrar när han flyttade till eget... Tippar på att den är kring 30 år gammal, knappt en skråma på den ens. Lär få skicka den vidare till nästa generation när jag blir less!

Och så har jag min datorstol, den enda jag någonsin haft! Min mamma köpte den när en verksamhet sålde bort sina gamla saker. Hon klädde om den med ett blommigt tyg och gav den åt mig. Ålder okänd, men jag har haft den i ungefär 16 år skulle jag tro, tyget är fortfarande helt också.
 
Sv: Saker som verkligen håller måttet...

Min micro är 24 år gammal och fungerar perfekt fortfarande. Till och med grillen fungerar på den.

Min hushållsassistent är också 24 år och även den fungerar perfekt.

Min symaskin var ca 35 år när den fick gå i pension. Den fungerar men bara i 30-40 minuter i taget och bara om den är på humör och man syr i rätt tygsort.

Min brödrost är drygt 20 år gammal och fungerar relativt bra. Om man rostar flera skivor efter varandra så blir de mörkare och mörkare rostade.
 
Sv: Saker som verkligen håller måttet...

När min bror var 16 år gammal (1988), köpte han två kaniner i plast som var av märket Wunderbaum eller något liknande som han hade stod på sina två högtalare hemma i pojkrummet. Dessa två kaniner har jag nu i min ägo, och dom doftar fortfarande, fastän dom är 25 år gamla!
 
Sv: Saker som verkligen håller måttet...

I mitt ena hem finns en micro från tidigt 80-tal, dvs ca 30 år gammal, som fungerar utan problem. Där fanns även en brödrost från 70-talet som dog för ca fem år sedan. Elvispen var från samma period och dog för max två år sedan. Hushållsassistenten är från tidigt 80-tal skulle jag tro, men den används väldigt sparsamt nu för tiden. Dock fungerar den ju när den väl plockas fram.

Det var lite bättre hållbarhet på grejerna förr! Nuvarande spisen höll i ca fem år innan ett (eller om det var två) kretskort kajkade ihop och det kostade typ 8000 kr att laga ...
 
Sv: Saker som verkligen håller måttet...

Min förrförra dator höll i 8 år tror jag. Eller ja, den fungerar faktiskt fortfarande, men är väl lite långsam. Nu är den nog 11 år gammal! Dock pensionerad och inte startad på många år. Den byttes ut för att prestandan inte mätte upp till mina behov.

Jag har en skrivbordsstol och en bänk som jag fick från skolan när jag var åtta år gammal (en liten byskola), då de skulle byta ut stolar och skrivbord i klassrummen och de gamla skulle kasseras - så ville man ha fick man ta, helt enkelt. Så pappa tog hem åt mig så att jag kunde ha en bänk (med lock) och skrivbordsstol i mitt lilla rum. Ett vanligt skrivbord fick nämligen inte plats. Det är 10 år sedan nu och man kan bara gissa hur länge den använts i skolan... Det är ju inte sådant man byter ut i första taget precis :p

En piedestal som nu står i mitt kök. Hela familjen hatar den. Jag älskar den! Det är gammelmormors gamla och när hon flyttade in på äldreboende så fick jag den. Den stod i mitt rum hos mamma och hon ville väl mest slänga ut den - jag vägrade :p Så nu står den i mitt kök, trots att mamma försökte säkert hundra gånger med att slänga ut den. Så den kanske inte har någon specifik egenskap, mer än att den av allmänheten är ful, men den har minsann överlevt VÄLDIGT många mordförsök!! :D
 
Sv: Saker som verkligen håller måttet...

Min sambo fick en mobiltelefon, en Sony Ericsson med knappar av enklaste modellen. Den har varken kamera eller går att surfa med.
Då han hade en betydligt bättre själv övertog jag den.

Den är nu så gammal att jag inte hittar den på någon bild när jag googlar, finns inte på Wikpedia vad jag kan se. Gjorde det för att det inte står modell på den, men tänkte att jag skulle visa er hur den ser ut.
Nåväl, den har överlevt
* 2 dopp i toalettstolen
* att ramla ur fickan på en bilparkering, ligga där hela dagen i snön (jag upptäckte att den var borta när jag slutade jobbet) just precis där alla bilar kör - utan att bli påkörd eller vattenskadad. Det är några år sedan nu.
* tappad i golvet åtskilliga gånger - även på stallgolvet i betong. Den har även landat på sidan med skärmen utan att det syns.

HUR ska jag hitta någon ny trotjänare?
Den har börjat antyda att den i framtiden kommer att säga upp sig genom att bryta samtal då och då.
Det syns heller inga repor på skärmen. Min nya Walkman http://www.elgiganten.se/product/lj...4L/sony-walkman-mp3-spelare-8-gb-nwz-e474-bla fick en repa efter någon vecka, den vekligen......den har inte varit med 1 % av vad mobilen har.
 
Sv: Saker som verkligen håller måttet...

Mina Yamaha HIFI prylar jag haft genom åren, maken till kvalitet får man leta efter. De går helt enkelt aldrig sönder.
 
Sv: Saker som verkligen håller måttet...

Jag hade en säng från Dux som verkade smått odödlig. Min farbror köpte den till sitt studentrum på 70-talet. Sedan "ärvdes" den av mamma och pappa som hade den som ena halvan av sin dubbelsäng i några år innan min syster behövde en vuxensäng och fick överta den till sitt rum. När hon flyttade ut började mamma använda den (eftersom den var bättre än mammas dåvarande säng, som var betydligt nyare) och fortsatte med det tills hon skaffade sambo och ville ha en dubbelsäng igen. Då hade jag precis skaffat ny lägenhet och tog med sängen dit. Där klarade den ett par år innan den började bli nedsjunken i mitten och fick sluta sina dagar, ca 40 år gammal.
 
Sv: Saker som verkligen håller måttet...

Just det ja, jag kastade bort mina föräldrars DUXmadrasser ifjol som de köpte 1957 när de köpte hela sitt bohag.
Madrasserna hade fortfarande kvar "stunsen" och var sköna att ligga i, aningen slitna på några ställen, men jag tänkte inte vidare på detta utan hivade iväg madrasserna för att sedan sälja hela 50talsmöblemanget till en som var intresserad.
Döm om min förvåning då han hade velat ha madrasserna också! Inte bara sänggaveln och benen. Madrasserna som jag dagen innan hade kasserat....:o
Kunde inte drömma om att någon skulle vilja ha väl använda sängmadrasser.

Snacka om kvalitet.
 
Sv: Saker som verkligen håller måttet...

Den äldsta sak som fortfarande ibland används här är en malsten, eller kanske det heter stenmortel, från yngre stenåldern och runt 4000-6000 år gammal. Ligger utomhus bredvid köksingången och används när det behövs krossas lite större mängder och den är faktiskt bra och ganska kul med.
 
Senast ändrad:
Sv: Saker som verkligen håller måttet...

En klockradio som jag fick när jag var 14 höll tills för några månader sedan, den blev strax över 20 år! Var mörkrosa från början men ovansidan hade bleknat till ljusrosa med åren.

Min IKEA-säng som jag fick som första "riktiga" säng blev också över 20 år, sen blev den så ranglig så den fick pensioneras.
 
Sv: Saker som verkligen håller måttet...

Just det ja, jag kastade bort mina föräldrars DUXmadrasser ifjol som de köpte 1957 när de köpte hela sitt bohag.
Madrasserna hade fortfarande kvar "stunsen" och var sköna att ligga i, aningen slitna på några ställen, men jag tänkte inte vidare på detta utan hivade iväg madrasserna för att sedan sälja hela 50talsmöblemanget till en som var intresserad.
Döm om min förvåning då han hade velat ha madrasserna också! Inte bara sänggaveln och benen. Madrasserna som jag dagen innan hade kasserat....:o
Kunde inte drömma om att någon skulle vilja ha väl använda sängmadrasser.

Snacka om kvalitet.

Verkligen! Just nu har jag en annan sänglösning, också lite ärvd, men det lutar starkt åt att jag skaffar just Duxgrejer vid nästa flytt. Sen slipper jag tänka mer på det i något halvt sekel! :D Förutsatt att de fortfarande gör lika bra saker, så klart.
 
Sv: Saker som verkligen håller måttet...

Laptopen jag använder för att skriva det här är antik för att vara i datorvärlden. Åtminstone hårddisken borde ha gett upp för länge sedan, men den har till och med överlevt en uppgradering till Win 8. :D

I och för sig är den bara en av ett antal datorer som jag använder, men den används i alla fall ungefär tre dagar i veckan.
 
Sv: Saker som verkligen håller måttet...

Jag ger mitt bidrag då och det är mormors hushållsassistent som jag har ärvt. Den köpte hon på 60-talet och den är still going strong! Klarar nästan allt. Är guld värd eftersom den har en stor degbunke, passersats, korvhorn och köttkvarn :) Den här pärlan blev "över" när mormor gick bort så de andra lät mig glatt ärva den...

Till skillnad från min matberedare som jag köpte ny och som fick utmattningssprickor i plasten efter mindre än ett år. Och då var det ändå en dyrare Electrolux! :arghh:
 
Sv: Saker som verkligen håller måttet...

kl

Vad många saker ni är nöjda med och som lever långa härliga liv! :)

Jag sitter och funderar på om jag har fler saker att nämna. Min 12 åriga micro tex. Men jag är så ung så jag har inte hunnit ha saker sådär jättelänge. Eller ja, jag är 33 år, det är ju inte ungt :O Och jag har bott hemifrån sedan jag var 17 Har fått likörglas av min mamma och de är nog 30-40 år gamla. Ska fråga henne igen när hon skaffade dem.

Oh glömde min "vedpanna" som är en kokspanna från 1950! Den funkar felfritt ännu! Jag har för mig det står 1956 på hydroforen (och 1950 på pannan) :)
 
Sv: Saker som verkligen håller måttet...

En lampa som min mans morfar gjorde själv när han var ung. Det är stenar i olika färger runtom och när ljusskenet kommer igenom så är det otroligt vackert sken i många olika färger. Vet inte exakt när den är gjord men den är minst 70 år gammal i alla fall. Det är också en härlig känsla att ha något som är helt unikt och bara finns i ett exemplar.
 
Sv: Saker som verkligen håller måttet...

En lampa som min mans morfar gjorde själv när han var ung. Det är stenar i olika färger runtom och när ljusskenet kommer igenom så är det otroligt vackert sken i många olika färger. Vet inte exakt när den är gjord men den är minst 70 år gammal i alla fall. Det är också en härlig känsla att ha något som är helt unikt och bara finns i ett exemplar.

Kan du inte visa bild på den? Det hade varit häftigt att se. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Försäkring
  • Bilsätesskydd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp