Bukefalos 28 år!

Salta boxhage?

Ia*

Trådstartare
Min häst som stått i boxvila sedan september har nyligen blivit friskförklarad och har börjat vara ute i boxhage. Hon får dock inte stå på knöligt och ojämnt underlag och det blir det ju i boxhagen när den fryser på. Försöker vara med och kratta men det är inte så lätt att hinna när man kommer ut till stallet sent. Det resulterar i att hon inte får gå ute så mycket som jag skulle vilja...

Kan man salta boxhagen? Det är jättebra sandunderlag i den. Vad händer med hovarna och när hon äter hö från den saltade marken? Vilken sorts salt ska man ha i så fall? Och är det någon som vet vad "Tö utan salt" innehåller? Andra förslag?
 
Sv: Salta boxhage?

Tö utan salt ska ju vara djurvänligt....googla på det så hittar du nog info.!
Annars kan du väl lägga ut rejält med Halm.....lite nytt varje dag ????
 
Sv: Salta boxhage?

Gjorde det men hittade ingen produktinfo. Menar du att halmen skulle hjälpa så det inte fryser? Hon har halm där nu för att ha något att göra men underlaget är ju knöligt i alla fall. Fast där halmen ligger är det lättare att kratta loss det.
 
Sv: Salta boxhage?

vanligt matsalt är inte farligt för hästar så det kan du lugnt strö med. brukar inte behövas särskilt mkt.
 
Sv: Salta boxhage?

Halmen fryser säkerligen också.....men om jämnar ut med lite på kvällen så är det "jämnare fryst" dagen efter & lägger ett lager nytt inför dagen så kanske det räcker.....men vanligt salt är säkert nyttigare att få i sig om hästen äter av halmen - har för mig att det torkar ut hovar....men är det en kort period så är det nog ingen fara.
Skulle då lagt salt först & Halm sedan....& upprepa vid behov....du får nog prova dig fram.

Har läst att Tö utan salt som sagt är djurvänligt mot tassar/hovar....men skulle nog dubbelkolla just om hästen skulle få i sig det.....
Ska kolla på min burk imorgonbitti när jag tar ut pållarna !!!:)
 
Sv: Salta boxhage?

Ok....nu har jag läst på Tö utan salt - "Produkten är ofarlig vid normalt användande" tror jag det var!

Jag tolkar det som att det inte är nyttigt att få i sig !!!!!!!

& om en häst i boxhage har tråkigt så finns det en rättstor risk att den går & "pillar" på marken & kan få i sig så att säga !!!

Prova med Halmen & lite salt först du......kan du få tag på hackad Halm så är ju den lite mer "formbar" & ligger lättare kvar när hästen går runt !!!!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Salta boxhage?

Vet några som saltar sin paddock för att det inte ska frysa och de sköljer tydligen hästarnas hovar/ben efter ridning, vet dock inte säkert vad som kan hända annars... Kanske kan prata med veterinär om saken? Kissar inte hästar ut överskott av salt?
 
Sv: Salta boxhage?

Salt är ju uttorkande och säkert inte bra för hovarna. Träflis dränerar ganska bra och fryser inte så lätt, kan vara ett alternativ.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 583
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 904
Senast: Vogue
·
Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 609
Senast: sajelka
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 391
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp