Mår dålig efter avlivning

Hoppsin

Trådstartare
För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och smärtstillande mediciner hjälpte inte alls. De sista tre dagarna låg han mycket i sin lilla sjukhage och ville helst inte röra sig. Då hade vi röntgat hans hovar och diagnosen var fång med måttlig hovbenssänkning och rotation i båda framhovarna. Prognosen att han skulle kunna bli bra, var ungefär 50%. När veterinären var ute och röntgade, visade han redan tydliga tecken på fång och ville inte gärna röra sig. Men veterinären ville behandla då och jag också. Men under de kommande dagarna blev han mycket snabbt sämre och sämre och det var hemskt att se honom så dålig. Han hade mycket ont och låg mycket i sin sjukhage. Problemet var också att min häst hatade att stå i box och brukade sparka sönder allt när han fick stå inne för länge, även när han var sjuk... det gick inte alls att sätta honom i en box en längre tid. Han gick på lösdrift när han var frisk. Därför ställde vi honom i en liten sjukhage och lade ut mycket halm för honom, så att han kunde stå mjukt. Vid den tiden var det ingen frost ännu och marken var mjuk och lerig, så han stod på mjukt underlag som fånghästar ska göra. Det var tredje gången han fick fång. Första gången fick han det för tre år sedan efter att betet hade tagit slut och han fick gå på ett annat bete ett tag. Ett stort misstag som jag idag ångrar fruktansvärt mycket!!!! Men då hade han bara en liten sänkning i en framhov och svarade bra på behandlingen. Efter fyra månader var han helt återställd. I tre år gick det bra för honom, men då fick han också gå ensam hela sommaren i en hage utan gräs och åt fjolårshö, något som han tyckte var mycket trist. För att han skulle kunna hålla kontakt med sin flock (han var flockledare), släppte jag honom några gånger i veckan en kort stund på bete med de andra hästarna, men det först från mitten på juli och framåt, när gräset inte var lika kraftigt. På vintern gick han med flocken och åt hösilage och det gick bra fram till förra hösten. Förra året i september fick han en fångkänning igen. Men då var det inte tydligt alls och ingen förutom mig misstänkte fång. Han gick bara lite ojämnt och var allmänt trött. Ingen puls, inga speciellt varma hovar, ingen tydlig hälta. Veterinären trodde inte att det var fång, men vi tog då bort den korta betesstunden (ca 1 timme om dagen) helt och hållet. Då blev han bättre och efter två veckor började jag rida igen och det gick bra. I mitten på oktober började hans flock gå i vinterhagen och äta hösilage och efter en längre invänjning under tre veckor fick han gå med dem igen. Men i slutet på november ville han plötsligt inte gå ut från hagen och stapplade fram på hart underlag. Då var det klart för mig att det var fång, men ingen trodde på mig då heller... folk tyckte inte att det var så farligt. Jag bokade dock tid för röntgen och när vet kom ut och röntgade några dagar senare var han redan dålig. Då hade jag ställt honom i sjukhagen med bara hö och han hade fått smärtstillande i ett par dagar, det hade dock inte hjälpt. Jag kände mig så fruktansvärt ensam med allt detta. Under de senaste tre åren hade jag fått göra det mesta själv och hela tiden var jag orolig att han skulle få fång igen... kände mig nästan paranoid. När min häst nu fick fång för tredje gången, bröt allting samman för mig. Jag visste inte vad jag skulle göra. Dessutom var min häst lite speciell, han hade aldrig klarat av att stå i en box flera veckor och han blev rastlös och deppad av att gå ensam i en hage på sommaren, när alla andra var på bete. Nu efteråt förstår jag att jag borde ha bytt stall efter att han hade blivit bra efter första fånganfallet... så att han bara hade fått äta hö... (jag stod inackorderad och fick kompromissa hela tiden). Men jag trodde att det skulle gå bra med hösilaget som inte hade höga värden. Dessutom hade min familj och jag flyttat närmare stallet när vi fick chans att få en bostad i närheten och det gjorde vi också för att jag skulle kunna ta hand om min häst på bästa sätt... Så kunde jag vara ute i stallet varje dag och hålla koll på honom. Men nu har allt detta tagit slut... Efter röntgen blev min häst snabbt sämre och till slut låg han mycket i hagen som sagt och ville helst inte röra sig. Han var mycket trött och hade mycket ont. Då bestämde jag mig för att avsluta hans lidande och låta honom vandra vidare. Det var ett fruktansvärt jobbigt beslut, men jag kände att det var det enda rätta för honom. Avlivningen gick bra och jag var med ända fram till slutet. Han var i alla fall lycklig när han dog, han fick då äta sitt favoritfoder som han inte hade fått äta i tre år... Men efteråt kändes det för djävligt. Jag har så fruktansvärda skuldkänslor som håller på knäcka mig... Det känns som om jag har förstört min hästs liv, han som var så glad och pigg, innan han fick fång första gången. Jag har begått så många misstag, låtit honom äta för mycket gräs - han borde förstås inte ha fått något gräs alls! - han borde inte ha gått på hösilage heller... jag ångrar allting så mycket!!!! Jag skäms så mycket och känner mig som en värdelös hästägare!!!! :( Gråter floder varje dag. Saknar min häst så in i Norden. Vet inte om jag någonsin klarar av att köpa en häst igen. Och jag ville ju bara hans bästa... Men allting blev så fruktansvärt fel!!!! Jag är helt förtvivlad!!!! Och han och jag hade så fin kontakt hela tiden och trivdes så himla bra ihop, jag vet inte om jag någonsin kommer att uppleva det igen med en häst... jag vet inte vart jag ska ta mig till. Hur har ni klarat detta, ni som har avlivat någon häst, hur klarar ni denna känsla av att totalt ha misslyckats med allt och denna enorma, oändliga saknad efter hästen????
 
Man lär sig leva med det. Det är det enkla svaret. Första året vill man dö själv. Sedan gråter man var och varannan dag och till slut finns det en konstant saknad men som inte förlamar en varje sekund, varje andetag, som det gör i början. Saknaden är kvar och konstant och smärtsam, men man bryter inte ihop hela tiden och man lär sig leva med det. Det är okej att gråta och sakna. Tyvärr är döden en del av livet.
Man i det här fallet = jag. Som gråter när jag skriver detta, fyra år senare. Men inte gråtit på någon månad över mitt hjärta som också togs bort.
 
Usch, stackars dig... Jag har också varit där och jag vet att det gör ont, väldigt ont. Jag fick oxå ta bort min älskade häst i samma sjukdom och det kändes förjävligt. Jag klandrade mig precis som du, trots att det egentligen var veterinären som inte var tillräckligt kunnig, men den jag klandrade, det var jag själv som skulle vetat bättre....... Det tog flera år innan jag kunde tänka på min lilla docka utan att det knöt sig i bröstet. Men det blev sakta, sakta bättre och till slut så köpte jag en ny häst men jag var noga med att den skulle vara av annan färg och kön än min häst som jag tog bort. Jag ville aldrig glömma henne. Nu har det gått många år och jag har haft flera andra hästar men jag har inte glömt varken henne eller någon av mina hästar jag haft. Du kommer att vara ledsen länge men försök att inte vara för hård mot dig själv, du gjorde det som du trodde var rätt, den sjukdomen är väldigt nyckfull och det som fungerar för en häst kan vara helt fel för en annan. Du tog ditt ansvar och gjorde lidandet kort för din vän när du insåg vart det lutade, du gjorde rätt. Du var med din vän ända in i slutet, du gjorde det som varje häst önskar att deras ägare skall göra. Din häst är säkert tacksam där uppe på de evigt gröna ängarna.
 
Det är alldeles för lätt att vara efterklok, med så mycket. Att du känner stor skuld hjälper inte, det enda du kan göra är att hela tiden lära dig och försöka att inte göra om gamla misstag.
Tyvärr är hästlivet sådant, våra misstag kan få stora konsekvenser men det är också så att vi måste få pröva oss fram i vår väg till kunskap.
Du gjorde ju ändå ditt bästa med den kunskapen du hade och verkar verkligen ha försökt och ansträngt dig. Hoppas att du kan se det själv någon gång i framtiden.

Sorg är nyckfullt.

Kram
 
För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och smärtstillande mediciner hjälpte inte alls. De sista tre dagarna låg han mycket i sin lilla sjukhage och ville helst inte röra sig. Då hade vi röntgat hans hovar och diagnosen var fång med måttlig hovbenssänkning och rotation i båda framhovarna. Prognosen att han skulle kunna bli bra, var ungefär 50%. När veterinären var ute och röntgade, visade han redan tydliga tecken på fång och ville inte gärna röra sig. Men veterinären ville behandla då och jag också. Men under de kommande dagarna blev han mycket snabbt sämre och sämre och det var hemskt att se honom så dålig. Han hade mycket ont och låg mycket i sin sjukhage. Problemet var också att min häst hatade att stå i box och brukade sparka sönder allt när han fick stå inne för länge, även när han var sjuk... det gick inte alls att sätta honom i en box en längre tid. Han gick på lösdrift när han var frisk. Därför ställde vi honom i en liten sjukhage och lade ut mycket halm för honom, så att han kunde stå mjukt. Vid den tiden var det ingen frost ännu och marken var mjuk och lerig, så han stod på mjukt underlag som fånghästar ska göra. Det var tredje gången han fick fång. Första gången fick han det för tre år sedan efter att betet hade tagit slut och han fick gå på ett annat bete ett tag. Ett stort misstag som jag idag ångrar fruktansvärt mycket!!!! Men då hade han bara en liten sänkning i en framhov och svarade bra på behandlingen. Efter fyra månader var han helt återställd. I tre år gick det bra för honom, men då fick han också gå ensam hela sommaren i en hage utan gräs och åt fjolårshö, något som han tyckte var mycket trist. För att han skulle kunna hålla kontakt med sin flock (han var flockledare), släppte jag honom några gånger i veckan en kort stund på bete med de andra hästarna, men det först från mitten på juli och framåt, när gräset inte var lika kraftigt. På vintern gick han med flocken och åt hösilage och det gick bra fram till förra hösten. Förra året i september fick han en fångkänning igen. Men då var det inte tydligt alls och ingen förutom mig misstänkte fång. Han gick bara lite ojämnt och var allmänt trött. Ingen puls, inga speciellt varma hovar, ingen tydlig hälta. Veterinären trodde inte att det var fång, men vi tog då bort den korta betesstunden (ca 1 timme om dagen) helt och hållet. Då blev han bättre och efter två veckor började jag rida igen och det gick bra. I mitten på oktober började hans flock gå i vinterhagen och äta hösilage och efter en längre invänjning under tre veckor fick han gå med dem igen. Men i slutet på november ville han plötsligt inte gå ut från hagen och stapplade fram på hart underlag. Då var det klart för mig att det var fång, men ingen trodde på mig då heller... folk tyckte inte att det var så farligt. Jag bokade dock tid för röntgen och när vet kom ut och röntgade några dagar senare var han redan dålig. Då hade jag ställt honom i sjukhagen med bara hö och han hade fått smärtstillande i ett par dagar, det hade dock inte hjälpt. Jag kände mig så fruktansvärt ensam med allt detta. Under de senaste tre åren hade jag fått göra det mesta själv och hela tiden var jag orolig att han skulle få fång igen... kände mig nästan paranoid. När min häst nu fick fång för tredje gången, bröt allting samman för mig. Jag visste inte vad jag skulle göra. Dessutom var min häst lite speciell, han hade aldrig klarat av att stå i en box flera veckor och han blev rastlös och deppad av att gå ensam i en hage på sommaren, när alla andra var på bete. Nu efteråt förstår jag att jag borde ha bytt stall efter att han hade blivit bra efter första fånganfallet... så att han bara hade fått äta hö... (jag stod inackorderad och fick kompromissa hela tiden). Men jag trodde att det skulle gå bra med hösilaget som inte hade höga värden. Dessutom hade min familj och jag flyttat närmare stallet när vi fick chans att få en bostad i närheten och det gjorde vi också för att jag skulle kunna ta hand om min häst på bästa sätt... Så kunde jag vara ute i stallet varje dag och hålla koll på honom. Men nu har allt detta tagit slut... Efter röntgen blev min häst snabbt sämre och till slut låg han mycket i hagen som sagt och ville helst inte röra sig. Han var mycket trött och hade mycket ont. Då bestämde jag mig för att avsluta hans lidande och låta honom vandra vidare. Det var ett fruktansvärt jobbigt beslut, men jag kände att det var det enda rätta för honom. Avlivningen gick bra och jag var med ända fram till slutet. Han var i alla fall lycklig när han dog, han fick då äta sitt favoritfoder som han inte hade fått äta i tre år... Men efteråt kändes det för djävligt. Jag har så fruktansvärda skuldkänslor som håller på knäcka mig... Det känns som om jag har förstört min hästs liv, han som var så glad och pigg, innan han fick fång första gången. Jag har begått så många misstag, låtit honom äta för mycket gräs - han borde förstås inte ha fått något gräs alls! - han borde inte ha gått på hösilage heller... jag ångrar allting så mycket!!!! Jag skäms så mycket och känner mig som en värdelös hästägare!!!! :( Gråter floder varje dag. Saknar min häst så in i Norden. Vet inte om jag någonsin klarar av att köpa en häst igen. Och jag ville ju bara hans bästa... Men allting blev så fruktansvärt fel!!!! Jag är helt förtvivlad!!!! Och han och jag hade så fin kontakt hela tiden och trivdes så himla bra ihop, jag vet inte om jag någonsin kommer att uppleva det igen med en häst... jag vet inte vart jag ska ta mig till. Hur har ni klarat detta, ni som har avlivat någon häst, hur klarar ni denna känsla av att totalt ha misslyckats med allt och denna enorma, oändliga saknad efter hästen????


Försök och inte tänk på det du kunde gjort annorlunda. Man kan inte skydda dom till 100%, fång är ju en otroligt komplicerad sjukdom och det som fungerar på en individ fungerar inte på nästa. Hösilage ska ju snarare vara bättre (mindre socker) än hö, men sen finns det ju några individer som inte klarar det, men hur ska man kunna veta? Att byta bete tex klarar ju de flesta hästar, hur skulle du kunna veta att det inte skulle fungera med din? Med facit i hand vet man ju, men innan? Nej försök släppa skuldkänslorna och tänk på allt bra du gjorde för din häst istället!

Kram!
 
När man har alla fakta och sett utgången av alla beslut man tagit så är det lätt att klandra sej själv, men jag är säker på att om du tänker efter så gjorde du det bästa du kunde med de förutsättningar och den information du hade då.

Jag har också fått avliva en häst pga fång, den hästen var en av tre på miljonen.
De andra två har jag fortfarande kvar.

Så fort en av dom inte " är sej själv " så undrar jag om det är ngt jag missat, jag blir fort nojjig men mina vänner och min hovslagare är ett bra stöd.

Klandra inte dej själv, inse att du tog det tunga och ansvarsfulla beslutet att avliva och gjorde slutet bra, du har säkert själv smakat ngt du inte ätit på länge och kastats tillbaka till känslorna från den tiden du sist åt det. Din häst njöt av att få äta favoritfodret och mindes hur ni hade det då för tre år sen.

Kram!
 
Jag har ganska nyss tagit bort min i samma hemska sjukdom och jag stod bara ut i 4 månader sen bad jag veterinären ta bort honom. Jag visste att jag inte kunde ha kvar honom i det stallet och då var beslutet lättare. Vissa dagar är värre än andra men man får tänka att de har det i alla fall bra nu. Nån ny häst blir det inte.
 
Du gjorde det bästa du kunde, i den situationen du befann dig i, med det du kunde och visste.
Ingen begär mer. Det är lätt att efteråt sparka på sig själv när man sitter med hela summan av allt. Att då kunna räkna ut att man kanske hade kunnat göra annorlunda. Oavsett är det inte alls säkert att det hade förändrat utgången.
Försök acceptera att Du gjorde det bästa du kunde, i den situationen du befann dig i, med det du kunde och visste. Stor kram till dig i din sorg!
 
Hej!

Du gjorde helt rätt, men det gör inte sorgen lättare eller tvivlen mindre. Tänk om är hemskt i en sån här situation.
Jag tog bort min förra häst för 10 år sen och kan fortfarande fundera på om jag kanske kunde ha gjort nåt anorlunda, typ bytt stall eller byt veterinär eller... Men innerst inne vet jag att jag gjorde rätt, det är bara det att saknaden ibland tar överhand.

Jag köpte en ny häst i väntan på att utdömningen skulle gå igenom, så jag var inte hästlös särskilt länge, däremot flyttade jag och nya hästen från stallet för jag klarade inte av alla de ställen där jag och gamla hästen gjort saker (vilket ju var överallt mer eller mindre). Efter några år flyttade jag och nya hästen tillbaka igen och det var fortfarande jobbigt ibland. Nu har jag vant mig.

Det tar lång tid att komma tillbaka efter en förlorad vän, det bästa är att låta det ta den tid det tar, vara ledsen och jobba igenom sorgen. Hur man gör det är olika, dock. För mig var en ny häst lösningen, jag behövde nåt att göra, annars hade jag bara suttit hemma och gråtit.

/Lavinia
 
Den här typen av händelser är tyvärr en del av livet och något man inte kan skydda sig emot - har man djur så kommer de förr eller senare att bli sjuka och man måste fatta beslut om avlivning. Det är tufft och jobbigt - men oundvikligt. Plocka fram alla de ljusa minnen du har från din häst och försök glädja dig åt den tid du hade med denna häst och han med dig! Om du skaffar en ny häst, så lova dig själv att vara en så bra matte du kan 'här och nu' - det är det bästa vi kan göra för våra djur. Alla mynt har två sidor : glädjen vi har tillsammans med våra hästar är förr eller senare kopplad till svåra beslut och slutligen förlusten av våra älsklingar.
 
Tack snälla! Det värmer! Jag förstår att sorgen kommer att ta mycket tid... och jag får väl försöka tänka på att jag verkligen hela tiden har försökt göra mitt bästa för min häst utifrån den kunskapen och de möjligheter som jag hade då... Men man känner sig så fruktansvärt otillräcklig när sånt här händer... och fång är en så lömsk sjukdom som bara kan smyga sig på våra hästar... Min häst försökte förmodligen, precis som många andra hästar, att dölja symptomen och "låtsas" att han var okej, fast han inte var det. Dessutom hade han de sista två gångerna inte alls några typiska symptom på fång, han var inte alls tjock, hade ingen puls i hovarna, inga särskilt varma hovar, osv. Och sista gången small det bara till och sedan blev han skitdålig på bara 10 dagar... Det är så otäckt!! Men ni har rätt, det viktigaste är nog att försöka lära sig av sina hemska misstag och att undvika göra om dem... I nuläget vill jag inte ha någon ny häst, först måste jag klara av det här... det är så jobbigt :( Men tack för era varma ord och goda råd!!!
 
Det är det mest hemska, det att ta ansvar för våra sjuka djur och bestämma om livets slut.

Min egenuppfödda häst, min största kärlek i livet, fick tarmvred förrförra hösten. Trots vet kom inom timmen och vi åkte akut till Helsingborgs Djursjukhus inom tre timmar gick han inte att rädda. han dog med mulen mot mitt bröst och jag hade mer än gärna kapat armen för att behålla honom.
Och hela tiden tänker jag OM och OM jag gjort så eller så och letar orsak till det som hände men de säger att tarmvred kan inte förhindras och ändå letar jag efter en orsak om jag gjort fel. Det är över ett år sedan men sorgen är så djup.
Jag har ett armband med tenntråd med hans tagel i mitten och grimman hänger hemma i sovrummet, ja jag vet.....men vad skall jag göra, det är min sorg och den kommer ju alltid att finnas.

Gå igenom din sorg du på det vis du behöver. All respekt för att du kämpat så och sett din hästs behov hela tiden. Jag kan bara ge dej förståelse för vad du känner. Många kramar!
 
Usch, så hemskt det som hände dig med din häst!! Tarmvred är ju också en fruktansvärd sjukdom som kan komma helt plötsligt och ofta vet man inte heller varför - man känner sig så maktlös när det händer! Och då måste man också kanske ta ett hemskt beslut väldigt snabbt, så att hästen slipper lida :( Det är gräsligt! Men vad ska man göra, man försöker ju alltid göra det bästa för sin häst - och ändå kan allt gå åt skogen... Det tar väldigt lång tid att klara av allt detta... det är så tungt och jobbigt!! Just nu går det väldigt mycket upp och ner för mig, vissa dagar får jag inget gjort och bara gråter, andra dagar är det lite lugnare... det måste väl få ta sin tid...
 
Jag har en fin staty av en fantastisk häst som jag fick njuta av i hela 23 år. Han avlivades när han var 30 år och helt enkel gammal! Även om detta var sorgligt så har jag tyckt att det var jobbigare när jag har mist yngre hästar - om det är akut är ju situationen stressig och man måste fatta snabba beslut - är det inte akut så måste man fatta svåra beslut och så att säga bestämma när det är nog ... Och sedan kommer saknaden och alla om... Tungt och sorgligt men oundvikligt och som sagt myntets baksida. Håll fast vid allt det ljusa när saknaden kommet! mjuka mular, härliga ridturer och doften av varm häst...
 
Min älskling fick somna in för 16 dagar sedan. Jag har jättedåligt samvete över det och ser det alltför ofta som att jag har mördat min bästa vän. Det enda som får mig att må bättre är att tänka på att hon har det bättre nu. Känns klyschigt, men det funkar.
 
Hej deepestwish, jag känner igen den där hemska känslan... att det känns som om man har mördat sin vän! Det är så fruktansvärt jobbigt och det är så hemska skuldkänslor. För dig var det inte heller länge sedan utan helt nyligen... usch, så jobbigt!! Jag höll på gå under efter att jag hade avlivat min vän i december :( Gråter fortfarande varje dag. Jag tycker att det alltid är hemskt att ta ett sådant beslut att någon, som man älskar, inte ska få leva längre, men för mig känns det värre när det är en yngre häst som har många år kvar att leva. Jag har bara avlivat en annan häst förrut och hon var ganska gammal, 22 år. Även då var det jättejobbigt att ta beslutet, men det kändes mera rätt då eftersom hon hade kraftig artros och hade svårt att lyfta sina ben och röra sig och sedan hade hon i alla fall fått leva ett ganska långt liv innan det tog slut. Men hästen som jag blev tvungen att avliva i december, var bara 13 år när det hände, så han hade ju kunnat ha många år kvar, även om han inte var någon unghäst längre. Men det blev ett sånt plötsligt slut, det känns fortfarande som en chock och så overkligt. Men jag tyckte att det var ännu värre att se honom ha så mycket ont, vara trött hela tiden och lida! Jag led med honom hela tiden, det var jättejobbigt. Det känns ändå bra att veta att han nu slipper ha ont och förhoppningsvis har han det bra på de eviga gröna ängarna... Men Gud vad jag saknar honom!!! :(
 
Men hästen som jag blev tvungen att avliva i december, var bara 13 år när det hände, så han hade ju kunnat ha många år kvar, även om han inte var någon unghäst längre. Men det blev ett sånt plötsligt slut, det känns fortfarande som en chock och så overkligt. Men jag tyckte att det var ännu värre att se honom ha så mycket ont, vara trött hela tiden och lida! Jag led med honom hela tiden, det var jättejobbigt. Det känns ändå bra att veta att han nu slipper ha ont och förhoppningsvis har han det bra på de eviga gröna ängarna... Men Gud vad jag saknar honom!!! :(
Jag var också tvungen att låta avliva min häst akut för några år sedan. Även om jag visste att det var rätt beslut, så gick allt så hastigt. Jag hann liksom inte med. Därför tog det lång tid för mig att förstå vad som faktiskt hänt. Precis som du skriver, så var det en chock och det kändes overkligt. Hela händelseförloppet var också rätt dramatiskt och det var så mycket att ta in.

Men sakta, sakta sjönk det in. Jag var ledsen länge och blir fortfarande ledsen när jag tänker på det. Jag saknar henne. Men ju längre tiden går, desto mer försvinner sorgen och jag kommer jag ihåg goda, fina och roliga minnen: Vilken härlig häst hon var. Som en liten hund som gick lös överallt och var den självklara medelpunkten på sommarens alla trädgårdskalas. Social och oerhört snäll och varsam mot allt som var smått.
 
Tack för era svar! Ni har rätt, man får tänka på allt det fina som man har haft med sin häst. När min var rekonvalescent efter första fånganfallet och när han då var smärtfri, lärde jag honom lite små konster och det tyckte han var jätteroligt och det blev han riktigt bra på... alla blev så glada när han visade vad han hade lärt sig :) Har många fina minnen till denna underbara häst som blev min bästa vän :) Och nu får jag också försöka tänka på att jag har släppt honom fri, han har inte ont längre, är inte längre trött och hängig, utan han är glad, pigg, stark och fri, inga hagar, inga grimmor... det är bra att tänka så...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 408
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
627
Senast: yamyam
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 183
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp