Bukefalos 28 år!

Sambons kläder...

Fast att vara usel på kläder är rätt stigmatiserat i samhället. Det är något man bara ska kunna. Att ta upp saken kan därför vara extremt svårt, om man ens vet att det finns ett problem. Enligt den beskrivning TS gett av umgänget så är det det normala. Utifrån de svar som getts här om att diskutera ämnet så tycker iallafall jag att det är långt ifrån bestämma hur någon annan ska klä sig. Om det nu är som för mig tycker du då verkligen att det är att göra någon en tjänst att hålla tyst?
Jo det vet jag alltför väl att det är. Jag är uppväxt med föräldrar som omöjligt kan avgöra vilka färger som ens passar ihop. De blir också bemötta därefter.

Som jag skrev i mitt första inlägg kan man ju då köpa en tröja man tror skulle vara snygg på partnern i present, visa ett par byxor eller liknande. Det är att försöka förändra sin partner jag vänder mig emot.
 
Men hur länge ska du orka tjata då? Ser du ens någon minimal förbättring från hans sida eller är det samma visa varje gång? Och vad händer om du ställer honom ordentligt mot väggen och kräver bättre hygienrutiner?

Men alltså, det är ju inte som att han är i konstant förfall eller aldrig duschar på eget bevåg?

Ja, han kan göra konstiga bedömningar relaterade till hygien men har ju en någorlunda vettig baseline, annars hade han ju knappt fungerat i arbetslivet. Han är ju inte kognitivt nedsatt liksom. Som jag skrev kan han bli slappare i sina bedömningar relaterat till hygien när han är under stor stress och i depressiva perioder. Under dessa kan det bli nödvändigt att jag griper in.

Att jag skrev att han saknar gränser betyder ju inte att han agerar så varje dag, utan för mig innebär det att helt sakna gränser att det ens kan uppstå en enda gång. Och tjatkommentaren var ju delvis med glimten i ögat.

Hade jag behövt tjata varje dag och han inte tog ansvar för sin hygien alls hade jag lämnat direkt. Nu tycker jag det går över gränsen ibland - och då står jag ut med att säga till.

Kan ju också tillägga att jag fullkomlig svettfobiker och att lukta illa typ är det största sociala snedsteget jag skulle kunna begå, enligt mig själv.
 
Låt han ha på sig vad han vill. Det är du som stör dig över det, alltså är det ditt egna problem. Vad hade du själv tyckt om att han hade åsikter om vad du hade på dig och försökt styra dig till enligt honom mer passande kläder?
 
Jag hade nog uppfattat det som ointresse, erbjudit mig att rensa i garderoben (lämnat ett fåtal plagg som kan användas vid arbete hemmavid) och sedan tagit hem lite kläder på öppet köp så han fick testa vad han trivs i. Alternativt gått med på stan och erbjudit min expertis ;)

Min sambo hade tacksamt tagit emot hjälpen (inte för att det kanske behövs men han har en tendens att spara på sånt som är "urväxt", sånt rensar jag med hans goda minne för att det som används ska få plats i garderoben). Bara man är överens så funkar det.
 
Låt han ha på sig vad han vill. Det är du som stör dig över det, alltså är det ditt egna problem. Vad hade du själv tyckt om att han hade åsikter om vad du hade på dig och försökt styra dig till enligt honom mer passande kläder?
Om jag hade gått med byxorna vid knäna så röven hänger ut och flashat mina trosor för hela omgivningen när vi är ute på tillställningar hade han nog inte varit så road är jag rätt övertygad om eftersom det är ganska inpräntat i samhället att som kvinna är det inte acceptabelt att göra så. Av någon anledning kommer män undan med sånt medan kvinnor blir kallade slampa så fort en troskant syns över byxlinningen i princip.
 
Om jag hade en sambo, som hade åsikter om min klädstil, skulle jag personligen uppskatta om det inte drogs på en community med xx 000 medlemmar som kan läsa och ha åsikter... utan att sambon, tog det personligen mellan 4 ögon inom husets vägar. I och för sig, kan jag tycka att det är en ickefråga, då sambon förhoppningsvis är myndig och då har rätt att själv bestämma över sin kropp och sitt utsseende.

För att dra det till sin spets, jag ser dagligen åsikter om vad folk har på sig i tidningar och andra media och känner att min kropp, mina kläder.

Iofs, skulle jag inte dra in på fin restaurang eller affär, med stinkande smutsiga hästkläder. Men snabba besök på snabbmatsrestaurang, eller kvickt besök i butik för att köpa en liter mjölk och limpa. När jag använde hästkläder hade jag inte vita ridbyxor, nyputsade stövlar, frack, oklanderligt vita ridhandskar och dressyrhatt till vardags.

För mig är det INSIDAN som räknas, ALLTID insidan. :heart

*missförstå mig rätt och bli inte förbannade*

Men då kan vi ju lägga ner varenda relationstråd på Buke?

Och det är absolut ingen som påstår att karln ska bära frack till ICA. Din jämförelse med ridkläderna blir ju väldigt märklig - som att det bara skulle finnas att välja på att ha hängiga jeans med röven framme ("få vara som man vill") eller bära kostym så fort man går ut genom dörren (klä ut sig för någon annans skull).

Verkligheten är inte såhär svartvit som flera i tråden vill få det till.
 
Man behöver inte klä ut sig för att bemötas på ett bra sätt. Det har med ens framtoning att göra och ens självförtroende.

Alltså. Ja. Men vi kan nog dra en gräns någonstans när röven kommer fram?

Självförtroende eller inte - mäns rövar och myntinkast får mer än gärna döljas desto mer i sociala sammanhang. För att inte tala om när jag satt i kassan i livsmedelsaffär och alla dessa män kom in med nakna svettiga magar under sommaren. Det är helt enkelt inte trevligt, hur stort självförtroende människan än har.
 
Jag hade nog sagt till honom rätt ut, och sen gjort en gemensam uppdatering av garderoben. Eller bara gett nya kläder i present och diskret undan för undan plockat bort det som är fult.

Min sambo har verkligen heller ingen koll, men han är åtminstone medveten om det.
Han kom till exempel hem från jobbet nyligen (är chef på ett rätt stort företag) och hade då på sig min nya t-shirt med glittrigt tryck från Vero Moda. Som han trodde var hans.

Häromdagen hade han hittat ett par 15 år gamla jeans i garderoben som han trodde var hans nya, trots helt olika färg och modell.:meh:

Tror du din sambo blir sur om du säger nåt? Min är mest tacksam att jag både handlar kläderna och väljer outfit till honom de gånger vi ska iväg, just för han både har noll koll och noll intresse + färgblindhet.
Det är ju underbart :)
 
Om jag hade gått med byxorna vid knäna så röven hänger ut och flashat mina trosor för hela omgivningen när vi är ute på tillställningar hade han nog inte varit så road är jag rätt övertygad om eftersom det är ganska inpräntat i samhället att som kvinna är det inte acceptabelt att göra så. Av någon anledning kommer män undan med sånt medan kvinnor blir kallade slampa så fort en troskant syns över byxlinningen i princip.
Så då är normer något som är viktigt att hålla på? Va den man vill istället och skit i vad andra tycker så blir man lyckligare. Vill du gå så på stan, gör det varför ska andra hindra dig!
 
Så då är normer något som är viktigt att hålla på? Va den man vill istället och skit i vad andra tycker så blir man lyckligare. Vill du gå så på stan, gör det varför ska andra hindra dig!

Alltså nog för att jag är all for att många normer är skit - men en del normer är faktiskt ganska okej. Mäns kroppar får redan ta betydligt mer plats i samhället än kvinnor och på ett helt annat sätt.

Vilka normer ska vi stryka så att människor ska "få vara som de är"? En nudist får mer än gärna vara nudist i hemmets vrå, men det är inte socialt accepterat att gå naken på stan. Jag är okej med det, kan jag känna. :cautious:
 
Men då kan vi ju lägga ner varenda relationstråd på Buke?

Och det är absolut ingen som påstår att karln ska bära frack till ICA. Din jämförelse med ridkläderna blir ju väldigt märklig - som att det bara skulle finnas att välja på att ha hängiga jeans med röven framme ("få vara som man vill") eller bära kostym så fort man går ut genom dörren (klä ut sig för någon annans skull).

Verkligheten är inte såhär svartvit som flera i tråden vill få det till.

Tack för att du vill FÖRSÖKA förstå vad jag menar och tack för du orkade svara. :)

Bara en försiktig undran, om det ska vara en relationsfråga, varför är inte sambon inbjuden så vi kan få hans syn på frågan? För såvitt jag vet, är man fler i en relation...
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 242
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Efter lite kroppsliga förändringar känner jag att jag behöver tips på kläder och gärna av dem som är lite i samma sits. Är lång, >182 cm...
2
Svar
25
· Visningar
2 311
Senast: Sonea
·
Relationer Varning för långt och vimsigt inlägg, måste bara få skriva av mig, kände jag. Jag lever i en relation sedan två och ett halvt år...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 730
Senast: Vallmo
·
Kropp & Själ Hej, Vill börja med att säga att jag vet att det finns folk som har det 1000 gånger värre, folk som inte har jobb, har allvarliga...
2
Svar
24
· Visningar
2 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp