Bukefalos 28 år!

sandkolik - förslag på utfodring i lerig hage

SweetPanther

Trådstartare
Min häst har råkat ut för sandkolik. Hon går i en lerig hage tillsammans med en annan häst. Morgon hö och lunchhö ges i hagen, har tyvärr inte haft traktordäck eller liknande i hagen, så hästarna har stått och letat rätt på de där små höstråna i leran...
Hon kommer förhoppningsvis hem nån gång de närmaste dagarna, och då måste vi ha hittat en lösning till problemet... Jag har ingen som helst möjlighet att byta till en bättre hage (finns inga), eller flytta till ett annat stall!
Hur ska man göra för att hästarna inte ska stå och få en massa sand i sig?
Ett traktordäck räcker inte, eftersom hästen ifråga äter slafsigt, så hon tappar hälften utanför ändå. Finns det några bra alternativ?
(att inte ge höet i hagen är inget alternativ)
Foderhäck kanske? hur ska man göra då?
 
Sv: sandkolik - förslag på utfodring i lerig hage

Badkar eller så snickrar du ihop en sådan där typ krubba (lr vad det nu heter) som man har till får... :P
 
Sv: sandkolik - förslag på utfodring i lerig hage

Ger mina hästar mat i blåa plasttunnor och sen är jag väldigt noga med att kratta upp höet varje dag!
 
Sv: sandkolik - förslag på utfodring i lerig hage

En foderhäck gör du väldigt enkelt genom att ta en SJ pall eller liknande och så snickrar du på brädor så att det blir en "låda" att lägga höt i.
 
Sv: sandkolik - förslag på utfodring i lerig hage

Här kommer mitt bästa tips: Hyr ett vanligt öppet bilsläp och åk till närmsta grustag.
Köp tex bergavfall 0-10, om det bara är lite upptrampat där du vill ha din matplats. Är det mer än 1/2 -1 dm upptrampat får du köra 2 ggr, understa lagret kan då med fördel vara grövre, tex 0-35. Kör ut detta till en rundel stor nog för att hästen ska kunna stå vid foderplatsen med hela kroppen, kanske 4 m diameter. Packa ihop mellan lagren. Bergavfall sätter sig snabbt, det blir en fast platta ganska fort. Sedan har jag hos mina hästar lagt vanliga trädgårdsplattor 1x2 meter, slagit ner en 2"2 i varje hörn och byggt en låda i trä runt den (jag har byggt så man kan lyfta upp en kortsida när man sopar rent på plattbottnen).

De andra i stallet har i sin hage kört på naturgrus, ställt ut pallar och hängt på dubbla pallkragar. Det går snabbare och blir ev billigare (? pallar kan kosta en del?), men själva lådan går lättare sönder och pallkragarna har vassa kanter som kommer fram om hästarna lyckas peta loss dem från pallen. Naturgrus sätter sig inte på samma sätt, utan undermaterialet kommer fortare upp och blandar sig. Även med bergavfall får man dock räkna med att fylla på då och då, hästar sliter hårt på marken!

Kostnad då? Jag har betalt 100 kr per släp grus, släpet kostar väl 60 kr/tim, lite trädgårdsplattor hittar man för 1-5 kr/st på tex blocket. Virke till låda från 0-ett par hundralappar beroende på var man hittar det (mina hästar har honungslaserat hyvlat virke :angel: )
Om man som jag behöver fylla ut ett större område, så kostade mig 6 m3 0-35 hemkört med lastbil strax över tusenlappen om jag inte minns fel. Men då fick jag också en bra botten på ca 4x4 m upphöjd från omgivande mark. Jag har även dikat runtom... Detta är på halvmeterdjup matjord i botten av en sänka, med sankmark bara några dm lägre.

Om marken är rel fast kan man göra som jag gjorde på mitt förra ställe: jag slog ner 4 'pinnar', gjorde en form mot marken med 4 brädor och gjöt en platta direkt på marken, 1 dm tjock (vi fick betong över då vi gjöt stallgolv). Sedan körde jag på väggrus runt plattan, ca 1,5-2 m radie, för att hålla torr yta runt foderbordet, och en ram av brädor som en låda över den gjutna plattan. Men detta var på ren väldränerad grusmark med berg i dagen på en del ställen.
 
Sv: sandkolik - förslag på utfodring i lerig hage

Är det många här som har hästar som fått sandkolik,när ni lagt hö direkt på marken?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tips och trix och smarta lösningar sökes! Behöver komma på en lösning för utfodring i hage av två hästar nu i vinter. Vill gärna ha...
Svar
6
· Visningar
2 045
Senast: ptr
·
Anläggning Aktuellt: ej tränande eller tävlande ekipage ska bestämma sig om stallplats. Vill egentligen mest skrutta i skogen men endast stall 2...
2
Svar
26
· Visningar
3 410
Senast: Yrja
·
Foder & Strö finns säkert hundra trådar om detta men gör ändå en ny. Vi tänker ordna med stall och lösdriftshage hemma hos oss till våren/sommaren...
Svar
5
· Visningar
776
Hästvård Nu har hovis muttrat om att min häst har tunna och mjuka sulor sedan hen började sko hästen i fråga - dvs i ca 1½år. Direkt efter...
Svar
12
· Visningar
4 104
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp