Bukefalos 28 år!

Sanering av hage efter stora blodmasken.

Apollo 13

Trådstartare
Hjälp en vilsen och totalt grön själ :angel:
Vi fick förra sommaren besked om att vi haft stora blodmasken på våra hästar och måste nu sanera vårat bete.
Vi hyr betet och vad jag förstår har det inte varit någon betesskötsel öht och halva våran hage har vart en enda stor rata så det här kom ju inte direkt som en chock.
Hur som helst har ju vi pratat med ägaren och kommit överens om att vi inte ska nöja oss med att bara låta betet vila i två säsonger utan harva, plöja o allt vad man nu behöver göra...

Och det är just där jag behöver hjälp. Som den patetiske stadsbo jag är :angel: har jag ingen som helst aning om vad det är man ska göra och i vilken ordning. Harva, plöja, så? Harva på något speciellt sätt? Plöja? vad är skillnaderna? Så, så vad? Räcker det så eller ska man se till att slå ner betet på hösten?

Tacksam!
 
Sv: Sanering av hage efter stora blodmasken.

Nu är jag också en stadsbo men jag tror att jag har lite hum om saken. Man plöjer väl först, dvs typ vänder på hela skiten. Sen harvar man, då jämnar man väl till eller vad man ska säga och sen ska det sås?
 
Sv: Sanering av hage efter stora blodmasken.

Okej :angel: Ja det här är ju verkligen grekiska för mig ^^

När man sår då, ska man så med något speciellt när det är just till en hage/bete
 
Sv: Sanering av hage efter stora blodmasken.

Just det jag kom på en till viktig fråga... NÄR gör man allt?
 
Sv: Sanering av hage efter stora blodmasken.

Du plöljer upp och sedan harvar du. Sist sådd. Hör med den du köper utsädet av vilken vallblandning som passar som bete för häst i just ditt område (jordmån).

Vi lät så in vårt bete på våren 2007 (skyddsådd i westerwoldiskt rajgräs). Putsade en gång samma år. Vilade påföljande år (2008) med putsningar två eller tre gånger och sedan första putsningen 2009 har hästarna gått där.

Dock ska erkännas att den hagen fortfarande är ömtålig och vi använder den inte när det är blött.

Personligen hade jag inte nöjt mig med att låta den vila, jag hade brutit vallen - särskilt som den inte verkar purung och fräsch ändå!
 
Sv: Sanering av hage efter stora blodmasken.

Du plöljer upp och sedan harvar du. Sist sådd. Hör med den du köper utsädet av vilken vallblandning som passar som bete för häst i just ditt område (jordmån).

Vi lät så in vårt bete på våren 2007 (skyddsådd i westerwoldiskt rajgräs). Putsade en gång samma år. Vilade påföljande år (2008) med putsningar två eller tre gånger och sedan första putsningen 2009 har hästarna gått där.

Dock ska erkännas att den hagen fortfarande är ömtålig och vi använder den inte när det är blött.

Personligen hade jag inte nöjt mig med att låta den vila, jag hade brutit vallen - särskilt som den inte verkar purung och fräsch ändå!

Tack! Alltså, halva hagen är mer eller mindre en rata (jag överdriver inte) hade du inte gjort något med den ändå? Kommer verkligen ratorna försvinna då?
Vad innebär det att bryta vallen?
På ett ställe i hagen är den rätt blöt och tror tom att det växer någon slag av vassväxter där... Om din hage blivit blötare så kanske det är rätt korkat att plöja upp den om den redan är blöt...
Men något måste vi göra åt ratorna... och det är lite väl mycket rator för att ta en spade o göra det eftersom det faktiskt är halva hagen.
och *host* vad betyder purung?
 
Senast ändrad:
Sv: Sanering av hage efter stora blodmasken.

Jag har ju skrivit att jag hade INTE nöjt mig med att vila den, jag hade brutit den (plöjt upp och sått).

Står där vatten behöver den dräneras, det har inte med plöjningen att göra. Däremot måste nog bonden som ska göra jobbet se först så han inte sätter maskinerna (om det är jättesankt, ekipaget väger ju ett par ton)
 
Sv: Sanering av hage efter stora blodmasken.

jaha tack! jag läste fel!

jag ska se om jag kan få tag på någon bonde som kan hjälpa mig. förhoppningsvis kan de som bor tvärs över vägen hjälpa oss, annars blir det jobbigt.

vart köper man utsäden? alltså till vilken typ av företag / butik?
 
Sv: Sanering av hage efter stora blodmasken.

Låt du bonden fixa det, han har de kontakter som behövs. Annars har t ex Lantmännen, Granngården bör kunna ta hem (men jag föredrar andra leverantörer)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kommer ev flytta till ett nytt stall där dom har haft stora blodmasken i en vinterhage. Dom fick reda på det i våras. Hagen har...
Svar
6
· Visningar
1 684
Senast: Madick
·
Anläggning Googlat till förbannelse, hittar inget vettigt. Utom att man "måste" göra det. Samt att "det är överdrivet". Alltså, stora blodmasken...
Svar
6
· Visningar
6 168
Hästvård Hela stallet har gjort maskprov och idag kom odlingssvaret på stora blodmasken som visade att flera hästar är smittade. :( Stallet i...
Svar
9
· Visningar
3 821
Senast: Madick
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 740
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp