Bukefalos 28 år!

Sår som inte läkt (eller vad är det?)

Voeux

Trådstartare
Varning för bild på sår. För ett par veckor märkte jag att Bruce tvättade sig lite väl maniskt på ena baktassen. Jag tittade och upptäckte att han hade vad som såg ut som ett sår mellan tårna. Det var en ”bulle” och ur den kom blod och sårvätska. Det var även som ett brunt klet mellan tårna. Jag antog att han fått någon sticka eller att något fastnat mellan tårna som orsakade svullnaden i form av en bulle, och att det bruna var sårvätska och smuts. Jag tvättade noggrant med alsolsprit och dagen efter såg det bättre ut. Han verkade acceptera min rengöring och slickade inget mer själv :)

Idag upptäckte jag att han låg och tvättade igen och jag tittade och såret ser precis ut som förra gången. En ”bulle”, sårvätska och brunt klet mellan tårna. Så nu blev jag lite orolig för att det inte läker. Är det ett vanligt sår tro eller något annat? Jag har tvättat rent ordentligt igen nu, men tycker det är svårt att se fullt ut vad det är eftersom det sitter mellan tårna.

Vad tror ni? Ska jag ta honom till vet eller ska jag fortsätta tvätta själv dagligen ett tag framöver och se?

74159CF8-A64B-4AF6-9ED4-EA9C18352CC8.jpeg
 
Tillägger att han inte har haltat eller verkat bekymrad över det förutom tvättandet då och nu.
 
Varning för bild på sår. För ett par veckor märkte jag att Bruce tvättade sig lite väl maniskt på ena baktassen. Jag tittade och upptäckte att han hade vad som såg ut som ett sår mellan tårna. Det var en ”bulle” och ur den kom blod och sårvätska. Det var även som ett brunt klet mellan tårna. Jag antog att han fått någon sticka eller att något fastnat mellan tårna som orsakade svullnaden i form av en bulle, och att det bruna var sårvätska och smuts. Jag tvättade noggrant med alsolsprit och dagen efter såg det bättre ut. Han verkade acceptera min rengöring och slickade inget mer själv :)

Idag upptäckte jag att han låg och tvättade igen och jag tittade och såret ser precis ut som förra gången. En ”bulle”, sårvätska och brunt klet mellan tårna. Så nu blev jag lite orolig för att det inte läker. Är det ett vanligt sår tro eller något annat? Jag har tvättat rent ordentligt igen nu, men tycker det är svårt att se fullt ut vad det är eftersom det sitter mellan tårna.

Vad tror ni? Ska jag ta honom till vet eller ska jag fortsätta tvätta själv dagligen ett tag framöver och se?

Visa bifogad fil 49092

Ser ut som en furunkel, googla om det 🤗
 
Tänker att jag tvättar dagligen ett tag framöver och håller honom ren och torr där. Det står att om det inte blir bättre ”snart” så ska man gå till veterinär. Vad tycker ni ”snart” är i detta fall?
 
Min tant har haft nåt sånt. Det läkte av sig själv och kom inte tillbaka. Så länge han inte är direkt besvärad av den, hade jag nog helt enkelt hållit koll så att det ser ut att gå åt rätt håll hela tiden...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 542
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 758
Senast: Bluefish
·
Hundhälsa Bruce är 6 år och kastrerad sen han var 1 år (var kryptokid), dvärgpinscher. För ett par månader sen tyckte jag att hans snopp såg...
Svar
9
· Visningar
3 332
Senast: russinbulle
·
Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 063
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp