Sårskada och start?

Mirpis

Trådstartare
Jag hade planerat att rida Sämsholmsrittens PP nu på lördag.

Men den 1 april gjorde sig min häst illa på höger fram. Hon skrapade bort huden på utsidan av skenbenet, strax under knät. Såret var ungefär 10x5cm stort , inga sticksår, inga sårfickor utan det är "bara" huden som skrapats bort.

Nu har såret dragit ihop sig bra (är nu kanske 10*2cm) och fått en fin skorpa men det är ju inte utläkt och det kommer ju ta långt tid innan det är borta. Hon är inte svullen annat än precis vid såret (det var hon lite den första tiden).

Jag har via mail försökt komma i kontakt med två av veterinärerna för tävlingen för att fråga men inte fått något svar så därför kollar jag mer er, kanske har någon varit med om något liknande.

Tror ni att hon skulle få lov att starta trots såret eller kommer hon bli stoppad?
 
Sv: Sårskada och start?

Jag har väl inte bäst koll men eftersom ingen annan svarar så...

Så länge det inte riskerar att bli värre eller att hästen har ont av det under ritten så borde det inte vara några problem. Inte ens säkert att veterinären lägger märke till det.
Kan dock vara bra att de noterar det vid förbesiktningen så att det inte blir några oklarheter om att det uppstod under själva ritten.

Har själv ridit en 80 på en häst som hade för vana att sparka på kraftfoderhinken för att få fram det goda och kvällen innan så missade vi linda så hon sparkade upp så hon fick sår på framsidan av kotorna. Hon hade inte ont av det och med samrådan av veterinär och lite sårspray på det så startade och genomförde vi ritten utan problem.
Men detta var inte i Sverige, så jag vet inte hur de ställer sig här.

Hoppas att häst kryar på sig, att du får starta och att ritten går fint!
 
Sv: Sårskada och start?

Så länge såret inte besvärar hästen och den inte visar något när den springer upp så ska det inte vara några problem att starta. Om den skulle få ont av såret under rittens gång så får du så klart inte fortsätta, men så länge det inte besvärar den så ska det inte vara någon fara.

Lycka till!
 
Sv: Sårskada och start?

Min häst hade ett exakt sånt sår som du beskriver inför en tävling en gång. Veterinärerna var då noga med att klämma och känna på det innan start för att se så hon inte hade ont, sen följde de upp det vid varje besiktning, inget konstigare än så! :-)
 
Sv: Sårskada och start?

Tack för era svar.
Känns skönt att veta att det går att få ok för start trots sår.

Jag har ändå valt att avanmäla min häst. Trots att såret läker bra så är det ändå sårbart och jag vill inte riskera något.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 304
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 001
Senast: Sirap
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 513
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Hade en distriktsveterinär ute hos min häst igår på grund av en sårskada som inte vill läka ordentligt. Skadan fick han för snart 2...
Svar
2
· Visningar
1 672
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp