Scalare + mat

Modig_Korn

Trådstartare
Min scalare äter jätte mkt och han "tigger" mat dessutom.
Brukar fiskar tigga? Om man är i ett annat rum eller ligger blixt silla i rummet där akvariet står simmar han omkring som vanligt
men när man kommer in i rummet eller börjar röra sig så simmar han längs kanten i ena hörnet och är jätte exalterad.
Har nyligen bytt fiskfoder till något som inte blir så skräpigt i akvariet nämligen kulor, hur många bör han få? Han är med fenorna stor som en cd skiva.
 
Min scalare äter jätte mkt och han "tigger" mat dessutom.
Brukar fiskar tigga?
Ja. Det jag har läst är att fiskar inte kan känna att de är mätta och vill således ha så mycket mat som de kan. Fiskar har minne och eftersom du (antagligen) matar varje dag så sätter han ihop dig/rörelse i rummet = mat.

Läste ett inlägg i ett akvarieforum där inläggsförfattaren skrev att deras fiskar endast kom fram till mathörnan när hon eller mannen närmade sig akvariet, när barnen kom fram brydde de sig inte eftersom de bara fick mat av de vuxna. :eek: Skulle vara kul att få veta hur en fisk verkligen tänker, om mina fiskar hade fått bestämma är jag övertygad om att de skulle vilja ha mat minst 10 ggr om dagen. ;)

Angående hur mycket mat du ska ge så brukar man säga att maten ska vara uppäten på 5 minuter. Nu vet jag inte om jag blandar ihop dig med någon annan här på forumet men är det du som hade en ensam scalarehanne i ett litet akvarium? I såfall skulle jag nog råda dig till att mata en gång om dagen med så mycket (lite) mat som han kan äta upp på max 2 minuter för att förhindra en algexplosion.
 
Nope det var jag som hade den lilla scalarhannen. :D

Jösses stor som en CD-skiva min är inte ens i närheten utav det.
Vill oxå tillägga att jag har fått många bra tips och råd från sidan som du hänvisade mig till. Har nu skaffat ett lite större (igen, vart kommer det att sluta..) och en kompis till Frank. (fisken) De mår båda utmärkt och blir som tokiga när man kommer in i rummet för då tror de alltid att de är mat på gång. :smirk:
 
Mina dalmatinermolly tigger!!!
Om jag kommer fram till baljan så gör dom som en häst som väver. De vaggar från sida till sida vid glaset.
De gillar även att bli klappade!!! När jag sätter ner handen så simmar de fram och stryker sig mot den, inte försöker äta, utan stryker sig mot handen, och om jag då klappar med fingret över ryggen på dem så ligger de kvar....

Har aldrig varit med om fiskar som gillar det förr?!
 
Det var så det va! Det är inte lätt att hålla iordning på allas fiskar här. :D

Låter bra att Frank fått ett större kar och en ny kompis! Är sugen på ett kar på 400-500 liter, kanske man ska passa på nu när pojkvännen har åkt till USA i en månad. :idea: :D :angel:
 
Var glad att de kelar med dig, min kampfiskhanne bits! :crazy:

Hade dock en annan kampfiskhanne innan och han gillade att bli handmatad, mycket trevligare. ;)
 
Jag har oxå en kamphane som jag kallar för Aladdin, för sina långa fenors skull!!!!
Han är inte handtam riktigt, han äter ur handen, men vill inte bli klappad. Men han bits aldrig i alla fall. Nu simmar han bara omkring och speglar sig och kaxar sig mot sig själv :confused: Lite korkad kanske......?
 
Kampfisken heter kampfisk just av den anledning att hannarna slåss tills en av de är väldigt skadad eller tom död, de klarar helt enkelt inte av varandra. Så anledningen till att han spänner upp fenorna när han ser sin spegelbild är att han tror att han ser en annan hanne som han försöker skrämma bort genom att göra sig stor. Försök att hålla en spegel (typ sminkspegel) mot glaset där han är, så får du se vad han gör när han ser "en annan hanne".

Själv har jag haft fyra hannar under åren. Den första hannen hette Hubert, "Hubbe", jättevackert röd med turkosa prickar. Han hade en väldigt speciell egenskap, när han blev trött på kvällen innan ljust släcktes så simmade han upp och la sig på pumpen så att han bara behövde lyfta på huvudet för att få syre. :)

Den andra hette Fridolf, han blev tyvärr dödad av sina "kamrater" i karet. Får skylla mig själv för att jag släppte ihop arterna.

Den tredje var Grogg som jag hade i början av hösten, av någon anledning växte han inte, slutade sedan äta och dog tyvärr, vet inte varför. han hade lite roliga färger, gul och blå på kroppen och röd-blåa fenor, såg ut som ett Djurgårdsfan. :cool:

Den nuvarande hannen heter Zorro eftersom han har ett svart huvud, väldigt kaxig typ som bits ibland. Men som är väldigt vacker och har nu lugnat ner sig lite mot hur han var i början. :crazy:

Och nu gissar vi Cuaifeachs favorit fisk! :D
 
Hmm, väldigt svårt att gissa du!!

Jo, jag har faktiskt satt upp en spegel en gång mot Aladdin!! Gud vad rolig han såg ut när han fällde ut "kragen" och spärrade upp alla fenorna!!

Min är blå, med ljusare huvud...... jättesöt!!
Blev kär i en annan på djuraffären, som var blå med svart huvud!!!! så snygg den var!!!!! Men som sagt, man kan ju bara ha en. Det är ganska synd, för jag hade gärna haft en 5-6 stycken om det hade funkat :mad: Men nu får man nöja sig med en :(
 
Fast det är nog så att det är två som har ensamma scalarer i små tankar...
Min bor i en 25L letar förbrillt efter ett större avkarium men har inte funnit något ännu.
 
Lustigt det där med tama fiskar. Jag hade några malhajar som gjorde skillnad på folk. Om det var jag som kom in i rummet simmade de omkring som vanligt, men kom nån kompis eller någon annan som de inte kände så gömde de sig! De var även handtama och åt sgs alltid ur handen på mig.

Tyvärr vet jag inte hur det gick för dem sedan för jag var tvungen att flytta och kunde inte ta med mig akvariumet i flytten. Sörjer mina tama fiskar väldigt mycket trots att det är nästan tjugo år sedan jag sålde det. :(
 
Min lillebrorsas fiskar kan "höra" skillnad på musikstilar! :D Lillebrorsan älskar musik och högsta önskan är att få bli DJ, han således STORA högtalare på sitt rum där det spelas Scooter/techno/disco hela dagarna. Fiskarna simmar runt som vanligt trots vibrationerna vattnet som ljudet för med sig. I somras skulle min pojkvän retas lite med lillebrorsan och satte på Mozart istället och vips så var alla fiskarna under filtret och kom inte fram förän denna "hemska" musik var slut. :D

Min pojkvän kunde i början inte förstå vad det var för roligt med att ha fiskar i ett akvarium, de går ju inte att prata med! Men nu ibland kommer jag på honom med att ligga och titta på dem och ibland kommentera hur fiskarna beter sig och ställa frågor. :)

Förstår att du saknar dina fiskar, även om de inte kan prata är de alla individer.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 532
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp