Bukefalos 28 år!

Sv: schäfer

när jag köpte hund så var jag egentligen intresserad av promenadsällskap. jag hade redan vanan inne att gå långa turer varje dag. dessutom skulle hästen säljas och jag skulle få massor av tid över. så jag köpte en valp när stallägares tik blev tjuvparad. not so clever kan man ju konstatera såhär i efterhand. valpen hade ett mycket större aktivitetsbehov än vad jag hade räknat med. han la sig till med en mängd ovanor på rekordtid och blev asjobbig att ha och göra med. det blev bra till slut för jag upptäckte hur mycket jag älskar att tävla och träna för tävling. men hade jag inte gjort det, då hade det inte varit några roliga 10 år som hundägare...

åk ner till din lokala klubb och titta på när folk tränar. rannsaka dig själv; är du verkligen beredd att offra veckans enda sovmorgon för att åka och spåra en hel dag? har du självdiciplin nog att gå en timmes promenad i regn, blåst och kyla? ring och prata med lite uppfödare och hör vad de har för krav på sina valpköpare. tycker du att deras krav är rimliga? osv.
 
Sv: schäfer

Tror nog att om TS ser det som en uppoffring att kliva upp tidigt på helgen för att åka iväg på en heldags spår lr sök så är man fel ute redan där:cool:
Eftersom det är veckans höjdpunkt!;)
Jag kan verkligen längta till att få åka iväg halvsju på en regnig tisdagskväll i november för att träna med bevakningen tex:p
Det säger kanske en del om hur nördig man är:angel:
 
Sv: schäfer

jo men det som är självklart för oss kanske inte är det för andra. "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder" går inte riktigt hem hos alla har jag märkt ;)
 
Sv: schäfer

Eftersom vi inte har schäfrar själva och jag inte rör mig i schäferkretsar så tyckte inte jag att tiken som jag skrev om i den andra tråden var speciellt stor, däremot så var hon muskulös utan att vara oproportionerlig. Jag har inte haft för avsikt att skaffa schäfer och har därför inte heller brytt mig i att sätta mig in i ngt rasstandard för vad de ska ligga mellan, däremot så vet jag när jag träffar en bra hund och jag är inte dummare än att jag har gått några MH med hund och vet hur man ska läsa resultaten.

Jag letade igenom x antal kennlar ända tillbaka till 70-talet när vi letade hund själva och hittade ingen som vi var nöjd med utan köpte hund utomlands istället. Det finns gott om sk uppfödare som har decenniers uppfödning att skryta med men som avlar på skit, så de är inte ett dugg seriösare än en hobbyuppfödare som har ett bra material och väljer med urskiljning vilken parning som ska göras.

Jag tar för givet att om man avlar så avlar man på hundar utan defekter, med genomförda MH:n med bra resultat, utan röntgenfynd och att hundarna är reggade, i annat fall kallar jag det inte för avel. Nu har ju TS förstånd nog att höra sig för innan och inte köpa en valp och fråga sen, så då får hon ju veta här vad för frågor hon ska ställa om hon är nybörjare. :idea:
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp