Scintigrafi, värt det?

Det är ju långt kvar. Men å andra sidan vad skall man göra? Låter ju onekligen som om hästen har ordentliga problem. Usch jobbig situation :(

Bortsett från det som räknats upp så kan även SI-leder ställa till det ordentligt och ge skumma symptom.
Vi har ultraljudat si lederna rektalt utan att hitta något konstigt samt bedövat hela bäckenet utan resultat.
 
Jättesvårt. Det hade varit frestande för mig att behandla knän för att se vad som händer, men oavsett resultat hade jag nog utgått från att det var sekundärhälta (med hänvisning till vad du beskriver här).

För mig hade det absolut varit ett alternativ att lägga pengarna på stora utredningen, och om annat uppstår - tagit bort hästen om inte försäkringen täcker. Just för att det inte är realistiskt att behandla sjuka hästar hur länge som helst, särskilt om det är flera olika förutsättningar som strular.
 
Senast ändrad:
Vi har ultraljudat si lederna rektalt utan att hitta något konstigt samt bedövat hela bäckenet utan resultat.
Är det en och samma veterinär som du har gått till hela tiden? I så fall kan det ju vara av värde att åka till ”stora kliniken” bara för att få ett par nya ögon som tittar på hästen. Inte för att den veterinären du har nu är dålig eller så men veterinärer är ju också bara människor och ingen kan kunna allt.
 
Jättesvårt. Det hade varit frestande för mig att behandla knän för att se vad som händer, men oavsett resultat hade jag nog utgått från att det var sekundärhälta (med hänvisning till vad du beskriver här).

För mig hade det absolut varit ett alternativ att lägga pengarna på stora utredningen, och om annat uppstår - tagit bort hästen om inte försäkringen täcker. Just för att det inte är realistiskt att behandla sjuka hästar hur länge som helst, särskilt om det är flera olika förutsättningar som strular.
+ @mackan
Jag ska prata med försäkringsbolaget imorgon och se vad dom tycker. Jag har oerhört svårt att ta bort en så ung häst utan att hitta något fel! Han har liksom inte en enda pålagring el dyl någonstans.
 
+ @mackan
Jag ska prata med försäkringsbolaget imorgon och se vad dom tycker. Jag har oerhört svårt att ta bort en så ung häst utan att hitta något fel! Han har liksom inte en enda pålagring el dyl någonstans.

Men ändå så pass stora problem att han visar smärtpåverkan t o m utan ryttare.

Nä, jag hade faktiskt också kunnat välja att avsluta redan nu, om jag inte hade väldigt mycket investerat och behövde försäkringsutbetalningen.
 
Är det en och samma veterinär som du har gått till hela tiden? I så fall kan det ju vara av värde att åka till ”stora kliniken” bara för att få ett par nya ögon som tittar på hästen. Inte för att den veterinären du har nu är dålig eller så men veterinärer är ju också bara människor och ingen kan kunna allt.
Jag vet inte vem jag skulle gå till annars. Denna vet har varit chefsvet på flera stora hästkliniker innan han startade eget. Jag upplever att många vet är ganska nonchalanta och inte vill gå till botten på samma vis som denna vet. Vi var ju upp till Ultuna på rörelseanalys för ett par år sedan men dom nästan skrattade åt mig och skyllde på att hästen hade mycket huvud..
 
Men ändå så pass stora problem att han visar smärtpåverkan t o m utan ryttare.

Nä, jag hade faktiskt också kunnat välja att avsluta redan nu, om jag inte hade väldigt mycket investerat och behövde försäkringsutbetalningen.

Mycket möjligt att ett FB faktiskt betalar ut på en sådan häst . De bedömer ekonomisk vinst/förlust krasst och kort och gott, såvida vi pratar om en häst som är livförsäkrad för en normal penning.
 
Mycket möjligt att ett FB faktiskt betalar ut på en sådan häst . De bedömer ekonomisk vinst/förlust krasst och kort och gott, såvida vi pratar om en häst som är livförsäkrad för en normal penning.

Helt sant. Det kan nog vara läge att prata med dem, om det är den vägen TS vill gå.
 
@mackan @Lovisaleonora
Det är inte aktuellt i nuläget med sådant drastiskt beslut! Men jag ska prata med fb om hur dom tycker det är lämpligt att gå vidare. Finns ju massor kvar att göra. Man skulle tex kunna sätta honom på allmän låg kortison en lite längre tid då han svarade väldigt bra på kortison muskulärt som han fick av annan anledning osv. Dessutom sätter man upp ett löshoppningshinder så fräser han glatt runt som en idiot och hoppar utan att man driver på så jag tror inte han har så ont när han får bestämma själv.. Det är när man pressar honom som han inte är med på noterna
 
@mackan @Lovisaleonora
Det är inte aktuellt i nuläget med sådant drastiskt beslut! Men jag ska prata med fb om hur dom tycker det är lämpligt att gå vidare. Finns ju massor kvar att göra. Man skulle tex kunna sätta honom på allmän låg kortison en lite längre tid då han svarade väldigt bra på kortison muskulärt som han fick av annan anledning osv. Dessutom sätter man upp ett löshoppningshinder så fräser han glatt runt som en idiot och hoppar utan att man driver på så jag tror inte han har så ont när han får bestämma själv.. Det är när man pressar honom som han inte är med på noterna
Om jag var du skulle jag nog kolla upp PSSM också, det finns två typer, en som man enkelt och billigt kan kolla med DNA-analys och en annan som man måste ta biopsi för.
Min islandskorsning har strulat med hältor, dålig attityd, ovilja osv i snart fem år. I somras snubblade jag över en text om PSSM som stämde så väl på hans problem, i hans fall är det typ 2 som är aktuell och vår vet tyckte att det var bättre att provbehandla än att ta en biopsi. Så vi har ändrat en del i hans kost och mineraler, han får olja och ffa ALCAR som är en aminosyra som hjälper hans muskler på något vis. Jag har fått en helt annan häst, och ffa hältfri :heart han har dock en musklesjukdom som aldrig kommer försvinna, han kommer alltid vara känslig för träning och alltid kräva en lång och mjuk igångsättning och han måste ha täcke på mer än "vanliga" isisar. Men nu när vi är medvetna om det så funkar han fint.
Det tog några veckor innan man märkte effekt av ALCAR, så du vet om du vill testa det. Prata med veterinären om det och om det kan vara värt att testa.
Bortsett från att han är fräschare nu så är den största förändringen att hans muskler i rumpan osv nu är så mjuka och gungiga, han har alltid haft en så "tajt" rumpa, men jag har trott att det bara var sån som han är.
 
Har nu pratat med fb och dom vill att jag provar en annan veterinär. Så vet ni någon superbra vet i sthlms området som är duktig på diffusa problem får ni gärna pma mig.. Den som jag hade idé om kommer inte dit jag bor och har bara en mobil klinik så ingen stationär klinik att vara på..
 
Har nu bokat tid till nästa tisdag till den vet som fb rek samt så när jag beskrev problemet så bokade kliniken även in en fysioterapeut som ska vara med på hela besöket. Håller tummarna att det kommer fram något behandlingsbart!!:)
 
Har nu bokat tid till nästa tisdag till den vet som fb rek samt så när jag beskrev problemet så bokade kliniken även in en fysioterapeut som ska vara med på hela besöket. Håller tummarna att det kommer fram något behandlingsbart!!:)

Håller verkligen tummarna att ni hittar rätt. Ovetskap när man ser att det är nåt som strular är skitjobbigt, tunga besked kan man ju få men då vet man i alla fall vad det är.
 
Har nu bokat tid till nästa tisdag till den vet som fb rek samt så när jag beskrev problemet så bokade kliniken även in en fysioterapeut som ska vara med på hela besöket. Håller tummarna att det kommer fram något behandlingsbart!!:)

Är det Chris du har gått hos? Får man fråga vem FB rekommenderade?
Hoppas det löser sig för er nu då.
 
Har nu bokat tid till nästa tisdag till den vet som fb rek samt så när jag beskrev problemet så bokade kliniken även in en fysioterapeut som ska vara med på hela besöket. Håller tummarna att det kommer fram något behandlingsbart!!:)
Om ni inte hittar något kan jag varmt rek en vet som kommer till Bålsta regelbundet. Hör av dig i så fall :)
 
Uppdatering.. Ja vad ska man säga... Denna vet hittade inte heller något, eller han tyckte att sidoutskotten i ländryggen var ngt bredare på vänster sida.. Kändes lite som en slaskdiagnos. Hur som så ska han nu gå på kortison oralt i 20 dagar med åb om 14 för utvärdering. Ska under tiden longeras eller tömköras varannan dag. Om detta inte hjälper så flaggade denna vet för utdömning.:cry::cry: Men jag har väldigt svårt att döma ut en häst där vi inte hittar felet. Då åker jag hellre ner till Spångfors först och ser om han kan hitta något..
 
@super vad sjukt tråkigt :(

Ang kortisonet : är det fortfarande som för +6 år sedan att det är tabletter precis samma som till humanvården?

Kommer aldrig glömma när min skulle ha 60 (!) tabletter i en och samma giva i en dos och 30 (!) tabletter i en och samma giva några dagar ytterligare :eek:

Men det funkade när jag grävde små hål i morötter och pillade in tabletterna :D .

Trist med ickediagnosen oavsett som sagt :( fy sjutton vilken otur du haft med hästarna :(
 
@super vad sjukt tråkigt :(

Ang kortisonet : är det fortfarande som för +6 år sedan att det är tabletter precis samma som till humanvården?

Kommer aldrig glömma när min skulle ha 60 (!) tabletter i en och samma giva i en dos och 30 (!) tabletter i en och samma giva några dagar ytterligare :eek:

Men det funkade när jag grävde små hål i morötter och pillade in tabletterna :D .

Trist med ickediagnosen oavsett som sagt :( fy sjutton vilken otur du haft med hästarna :(
Nej dett skulle vara ett pulver för häst. Hette Equisolon och följande skulle jag ge,
Dosering: Ge 4 skedar en gång dagligen i 10 dagar därefter 2 skedar dagligen i 10 dagar. Ges i lite foder mot smärta
Ja känns jätte trist att fortfarande inte få svar! Idag var hästen dessutom på bättre humör och bråkade inte så mycket som han brukar..
 
@super ok vad intressant !
Är ju samma substans (prednisolon) . Trodde pulvret gavs i första hand för luftvägsproblem inte för annat !

Skittråkigt hela läget med din häst :(
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 223
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp