Scintigrafi, värt det?

@super utifrån kolla upp halskotpelaren osv som några föreslagit.... erinrar mig att din häst väl varit lite märklig också ang. vad som den har på huvudet? Skakat och ruskat osv? Eller minns jag helt galet?

Otroligt trist med din häst oavsett och alla problem :(
Han är väldigt känslig när det kommer till mycket.. ;) Men han gillar inte lösa pannband som rör sig tex. Han har oxå en period varje vår vid maj/juni när han skakar en del på huvudet samt frustar väldigt mycket så misstänker att det är någon pollen som släpps just då som han reagerar på. Övrig tid på året så är han ganska normal.. Ja förutom känsligheten då..;)
Ja det känns väldigt trist med alla vet besök!! Dom skojar i stallet att dom ska köpa bubbelplast till mig och linda in Mysen i.. Framförallt tycker jag det är såå jobbigt när han så tydligt visar att något inte är ok och jag inte kan hjälpa honom eftersom vi inte hittar något som förklarar beteendet. Det är inte så kul att rida då man känner sig som en djurplågare! Samtidigt så måste jag ju hålla igång honom för att se om något kommer fram.:cry:
 
På villet sätt betedde sig din häst?
Det började väl med att han kändes orkeslös, som att rida med handbromsen i.
Massa andra saker med, ville inte bli borstad längre, surade när man skulle ta ut han ur boxen och rida. Många små saker. Tog en massa blodprover på honom, många symtom stämde på Borrelia men det var det inte.
Red inte under lång period då vi trodde att det var något invärtes och höll på med blodproverna.

När ny vet skulle kolla hjärta lungor, longerade vi en bra stund för att få upp flåset. Då ser veterinären att han inte håller halsen i samma läge hela tiden. Väldigt subtilt och jag såg det inte ens när han förklarade, men hästen försökte hela tiden hitta ett läge som var bekvämt. Vi röntgade och där var artros på C7. Han gick och åt gräs här i ett år sedan blev han sämre och fick somna in 8 år gammal :cry:
 
Det började väl med att han kändes orkeslös, som att rida med handbromsen i.
Massa andra saker med, ville inte bli borstad längre, surade när man skulle ta ut han ur boxen och rida. Många små saker. Tog en massa blodprover på honom, många symtom stämde på Borrelia men det var det inte.
Red inte under lång period då vi trodde att det var något invärtes och höll på med blodproverna.

När ny vet skulle kolla hjärta lungor, longerade vi en bra stund för att få upp flåset. Då ser veterinären att han inte håller halsen i samma läge hela tiden. Väldigt subtilt och jag såg det inte ens när han förklarade, men hästen försökte hela tiden hitta ett läge som var bekvämt. Vi röntgade och där var artros på C7. Han gick och åt gräs här i ett år sedan blev han sämre och fick somna in 8 år gammal :cry:

Usch vilken sorglig historia! Beklagar!!:heart

Min är inte orkeslös utan snarare väldigt reaktiv och jag har nu investerat i en soundless huva för att ta lite udden av det och det har hjälpt.

Han står emot framförallt i början av passet men eftersom så går han fram mer och mer. Går knappt att kontrollera i galoppen för han är så pigg, elektrisk och reaktiv. Var tvungen att styra in i väggen två gånger för någon vecka sedan då han skenade pga att det rasade liiite snö från taket. Hördes knappt men tydligen tillräckligt för min som satte av i fullt sken med tillhörande bockar...:mad:

Våra problem är framförallt i början av passet och när jag ska korta upp tyglarna första gången sas och är precis som han värmer bort dom lite under passets gång och blir bättre och bättre. Det är även märkligt att han reagerar så negativt på laser och djupvåg runt låren både in och utsida.. Iaf laser ska ju vara lite smärtstillande men för min var det som att hoppa tillbaka på ruta ett efter att ha haft en period där han var lite bättre.:confused:

Jag ska ändå ta upp halskotpelaren på lördag samt så ska jag be att vi faktiskt provar att behandla knäna oavsett bara för att se om det blir skillnad. För han var lite bättre efter behandlingen i våras och sedan hade jag ut en tjej som körde djupvåg och då var vi tillbaka på ruta ett igen..:turd:
 
Knäna är ju lömska, det är stora leder som inte alltid svarar på provokation och röntgen. Jag hade en där det inte syntes något anmärkningsvärt förrän de gick in med titthål och kollade.
 
Usch vilken sorglig historia! Beklagar!!:heart

Min är inte orkeslös utan snarare väldigt reaktiv och jag har nu investerat i en soundless huva för att ta lite udden av det och det har hjälpt.

Han står emot framförallt i början av passet men eftersom så går han fram mer och mer. Går knappt att kontrollera i galoppen för han är så pigg, elektrisk och reaktiv. Var tvungen att styra in i väggen två gånger för någon vecka sedan då han skenade pga att det rasade liiite snö från taket. Hördes knappt men tydligen tillräckligt för min som satte av i fullt sken med tillhörande bockar...:mad:

Våra problem är framförallt i början av passet och när jag ska korta upp tyglarna första gången sas och är precis som han värmer bort dom lite under passets gång och blir bättre och bättre. Det är även märkligt att han reagerar så negativt på laser och djupvåg runt låren både in och utsida.. Iaf laser ska ju vara lite smärtstillande men för min var det som att hoppa tillbaka på ruta ett efter att ha haft en period där han var lite bättre.:confused:

Jag ska ändå ta upp halskotpelaren på lördag samt så ska jag be att vi faktiskt provar att behandla knäna oavsett bara för att se om det blir skillnad. För han var lite bättre efter behandlingen i våras och sedan hade jag ut en tjej som körde djupvåg och då var vi tillbaka på ruta ett igen..:turd:
Tack, Det är han på min avatar :heart
Det som är med halskotepelaren är att det är så himla olika från häst till häst. Går inte att säga att de beter sig si eller så. Det kan ju bero på hur, om och vilka nervevar som är inblandade.
Det gemensamma är väl just att det är uppenbart att något är fel oavsett hälta eller inte.
Hoppas ni hittar vad som är felet. Lycka till på lördag, berätta gärna hur det har gått.
 
Hej!

Jag antar att ni kollat hovligament och liknande? Vår store gick lite (bara lite) innanför med ena bakbenet och det visade sig vara en ligamentskada - om än rätt färsk.

Annars hade min tjej mestadels problem med vänster bak, fast felet helt uppenbart (nu i efterhand efter behandling) satt i halskotpelaren. Så jag hade kollat den med. Hon var helt ren idag på vet.kollen, det är nog första gången på väldigt länge som det inte hetat "lite knackig".

Så jobbigt att dom inte bara kan säga vad som stör dom. :-(.

/L
 
Hej!

Jag antar att ni kollat hovligament och liknande? Vår store gick lite (bara lite) innanför med ena bakbenet och det visade sig vara en ligamentskada - om än rätt färsk.

Annars hade min tjej mestadels problem med vänster bak, fast felet helt uppenbart (nu i efterhand efter behandling) satt i halskotpelaren. Så jag hade kollat den med. Hon var helt ren idag på vet.kollen, det är nog första gången på väldigt länge som det inte hetat "lite knackig".

Så jobbigt att dom inte bara kan säga vad som stör dom. :-(.

/L

Nej jag tror inte (har varit så många undersökningar så kommer inte ihåg allt) vi har kollat just hovligament för han har ingen hälta utan han rör sig helt rent både på hårt och mjukt underlag samt går igenom böjprov utan problem. Vet att det är svårt att böja fram hovhälta men dom brukar få lite speciell gång på hårt underlag vid hovhältor. Åtminstone fick min förra det som hade skada på sidoligament i hoven. Ska prata med vet om halskotpelaren.:)
 
Hur menar du "fått fram väldigt goda resultat"? Är det att dom med hjälp av scint kunde sätta en diagnos som dom annars inte hade hittat eller varför scintade dom?
Ja precis. De hade röntgat etc innan och inte hittat de exakta felen, men med scinten kunde de ställa diagnos.
 
@super hur har det gått idag?
Det gick inget vidare igår. Vet ville inte göra något alls för han anser att det är på flera ställen som det är skit. Hästen är inte hallt men styv i kroppen. Jag tog upp halskotpelaren och vet kände igenom och böjde halsen men ansåg att det inte var sannolikt att problemen satt där då det inte fanns något som helst motstånd. Vet gav mig tre alternativ:
1: Behandla på måfå, knäna. Vet trodde det var fler ställen så det rek han inte.
2: Scinta. Vet erkände att han inte trodde det skulle visa så mycket men att det skulle hjälpa honom att utesluta vissa diagnoser.
3: Åka upp till huvudkliniken och gå igenom hästen steg för steg under två dagar. Vet rek detta mest då han anser att risken annars är stor att skiten bara flyttar runt om vi bara behandlar knäna.:(

Jag bokade nr 3 om en vecka men känner mig kluven då flera i stallet vittnade om hästar som betett sig som min som hade blivit bra med behandling av knäna. När jag red i fredags så pressade jag Mysen lite för att se om vi lättare kunde få fram något på lördagen men han blev verkligen totalt istadig och tvärnitade otaliga gånger och försökte stegra samt slängde ut rumpan. När jag då ställde honom kraftigt så han inte kom upp så försökte han nästan bita mig i fötterna istället. Inte riktigt normalt beteende... Så det är ju fullt klart att något måste göras men frågan är om man inte skulle prova bara knäna först ändå?

Kommer bli ohyggligt dyrt att gå igenom hästen under två dagar och då kommer jag kanske stå utan försäkring resten av året då jag förmodlingen kommer förbruka hela återstående veterinärvårdsbeloppet..:nailbiting:
Och med min hästs statistik känns inte det så lockande. Jag menar, han har ju redan behövt vet akut en gång i år och det är fortfarande bara februari....:down:
 
Det gick inget vidare igår. Vet ville inte göra något alls för han anser att det är på flera ställen som det är skit. Hästen är inte hallt men styv i kroppen. Jag tog upp halskotpelaren och vet kände igenom och böjde halsen men ansåg att det inte var sannolikt att problemen satt där då det inte fanns något som helst motstånd. Vet gav mig tre alternativ:
1: Behandla på måfå, knäna. Vet trodde det var fler ställen så det rek han inte.
2: Scinta. Vet erkände att han inte trodde det skulle visa så mycket men att det skulle hjälpa honom att utesluta vissa diagnoser.
3: Åka upp till huvudkliniken och gå igenom hästen steg för steg under två dagar. Vet rek detta mest då han anser att risken annars är stor att skiten bara flyttar runt om vi bara behandlar knäna.:(

Jag bokade nr 3 om en vecka men känner mig kluven då flera i stallet vittnade om hästar som betett sig som min som hade blivit bra med behandling av knäna. När jag red i fredags så pressade jag Mysen lite för att se om vi lättare kunde få fram något på lördagen men han blev verkligen totalt istadig och tvärnitade otaliga gånger och försökte stegra samt slängde ut rumpan. När jag då ställde honom kraftigt så han inte kom upp så försökte han nästan bita mig i fötterna istället. Inte riktigt normalt beteende... Så det är ju fullt klart att något måste göras men frågan är om man inte skulle prova bara knäna först ändå?

Kommer bli ohyggligt dyrt att gå igenom hästen under två dagar och då kommer jag kanske stå utan försäkring resten av året då jag förmodlingen kommer förbruka hela återstående veterinärvårdsbeloppet..:nailbiting:
Och med min hästs statistik känns inte det så lockande. Jag menar, han har ju redan behövt vet akut en gång i år och det är fortfarande bara februari....:down:
Är du säker på att ditt försäkrigsår är från januari? Tex på våra hundar så är det maj och juni.
 
Det gick inget vidare igår. Vet ville inte göra något alls för han anser att det är på flera ställen som det är skit. Hästen är inte hallt men styv i kroppen. Jag tog upp halskotpelaren och vet kände igenom och böjde halsen men ansåg att det inte var sannolikt att problemen satt där då det inte fanns något som helst motstånd. Vet gav mig tre alternativ:
1: Behandla på måfå, knäna. Vet trodde det var fler ställen så det rek han inte.
2: Scinta. Vet erkände att han inte trodde det skulle visa så mycket men att det skulle hjälpa honom att utesluta vissa diagnoser.
3: Åka upp till huvudkliniken och gå igenom hästen steg för steg under två dagar. Vet rek detta mest då han anser att risken annars är stor att skiten bara flyttar runt om vi bara behandlar knäna.:(

Jag bokade nr 3 om en vecka men känner mig kluven då flera i stallet vittnade om hästar som betett sig som min som hade blivit bra med behandling av knäna. När jag red i fredags så pressade jag Mysen lite för att se om vi lättare kunde få fram något på lördagen men han blev verkligen totalt istadig och tvärnitade otaliga gånger och försökte stegra samt slängde ut rumpan. När jag då ställde honom kraftigt så han inte kom upp så försökte han nästan bita mig i fötterna istället. Inte riktigt normalt beteende... Så det är ju fullt klart att något måste göras men frågan är om man inte skulle prova bara knäna först ändå?

Kommer bli ohyggligt dyrt att gå igenom hästen under två dagar och då kommer jag kanske stå utan försäkring resten av året då jag förmodlingen kommer förbruka hela återstående veterinärvårdsbeloppet..:nailbiting:
Och med min hästs statistik känns inte det så lockande. Jag menar, han har ju redan behövt vet akut en gång i år och det är fortfarande bara februari....:down:

Åh vad trist.
Jag tänker att man vill ju verkligen veta var grundproblemet sitter, visst kan du behandla knäna och det är jätteskönt om det blir bra då - men om det inte hjälper (kanske hjälper knäna men det är inte "rätt" ställe/grundproblemet)? Då har du lagt pengar på behandling av något men inte rätt.
Jättesvår situation.
Men två dagar? Varför skulle det behöva ta två dagar?
Hästen var röntgad i rygg? - då behöver ni ju inte titta där om man inte sett något skumt att titta vidare på.
Knäna - vad är gjort med dem? UL/röntgen?
SI-leder?
Nacken är inte kollad - jag hade fortfarande velat ha bilder på den.

Som sagt, min egen med relativt kraftiga förträngningar på 4 ställen (ingen artros, bara "för trångt") kan böja halsen fram och tillbaka utan att väcka större misstanke, det är när hon får ryttare på ryggen och man ber om mer än skritt på lång tygel som det blir skit och pannkaka (ibland bara av ryttare på ryggen - även på lång tygel). Har en del neurologisk påverkan med dålig koll på bakbenen (står med dem i kors spontant och rättar sig inte när man testar dem), men som sagt - från marken visar hon inget jättestort utan det är under ryttare som problemen blir mycket uppenbara.
Jag trodde från början att det var bakknäna på henne med, men röntgen av nacken gav ett mycket tydligt resultat.
 
Det gick inget vidare igår. Vet ville inte göra något alls för han anser att det är på flera ställen som det är skit. Hästen är inte hallt men styv i kroppen. Jag tog upp halskotpelaren och vet kände igenom och böjde halsen men ansåg att det inte var sannolikt att problemen satt där då det inte fanns något som helst motstånd. Vet gav mig tre alternativ:
1: Behandla på måfå, knäna. Vet trodde det var fler ställen så det rek han inte.
2: Scinta. Vet erkände att han inte trodde det skulle visa så mycket men att det skulle hjälpa honom att utesluta vissa diagnoser.
3: Åka upp till huvudkliniken och gå igenom hästen steg för steg under två dagar. Vet rek detta mest då han anser att risken annars är stor att skiten bara flyttar runt om vi bara behandlar knäna.:(

Jag bokade nr 3 om en vecka men känner mig kluven då flera i stallet vittnade om hästar som betett sig som min som hade blivit bra med behandling av knäna. När jag red i fredags så pressade jag Mysen lite för att se om vi lättare kunde få fram något på lördagen men han blev verkligen totalt istadig och tvärnitade otaliga gånger och försökte stegra samt slängde ut rumpan. När jag då ställde honom kraftigt så han inte kom upp så försökte han nästan bita mig i fötterna istället. Inte riktigt normalt beteende... Så det är ju fullt klart att något måste göras men frågan är om man inte skulle prova bara knäna först ändå?

Kommer bli ohyggligt dyrt att gå igenom hästen under två dagar och då kommer jag kanske stå utan försäkring resten av året då jag förmodlingen kommer förbruka hela återstående veterinärvårdsbeloppet..:nailbiting:
Och med min hästs statistik känns inte det så lockande. Jag menar, han har ju redan behövt vet akut en gång i år och det är fortfarande bara februari....:down:
När tecknade du försäkringen? Min gäller från maj då den tecknades i nuvarande form då för tre år sen..
 
Men böjde vet bara halsen fram o tillbaka för att kolla symptom på halskotepelaren?
Tycker du ska byta veterinär och be om en ordentlig koll av halskotepelaren. Finns olika rörelsetester man kan göra
Med tanke på hästens reaktion så hade jag inte ridit den mera, den har jätteont. :(
 
Åh vad trist.
Jag tänker att man vill ju verkligen veta var grundproblemet sitter, visst kan du behandla knäna och det är jätteskönt om det blir bra då - men om det inte hjälper (kanske hjälper knäna men det är inte "rätt" ställe/grundproblemet)? Då har du lagt pengar på behandling av något men inte rätt.
Jättesvår situation.
Men två dagar? Varför skulle det behöva ta två dagar?
Hästen var röntgad i rygg? - då behöver ni ju inte titta där om man inte sett något skumt att titta vidare på.
Knäna - vad är gjort med dem? UL/röntgen?
SI-leder?
Nacken är inte kollad - jag hade fortfarande velat ha bilder på den.

Som sagt, min egen med relativt kraftiga förträngningar på 4 ställen (ingen artros, bara "för trångt") kan böja halsen fram och tillbaka utan att väcka större misstanke, det är när hon får ryttare på ryggen och man ber om mer än skritt på lång tygel som det blir skit och pannkaka (ibland bara av ryttare på ryggen - även på lång tygel). Har en del neurologisk påverkan med dålig koll på bakbenen (står med dem i kors spontant och rättar sig inte när man testar dem), men som sagt - från marken visar hon inget jättestort utan det är under ryttare som problemen blir mycket uppenbara.
Jag trodde från början att det var bakknäna på henne med, men röntgen av nacken gav ett mycket tydligt resultat.
Vi har röntgat rygg och ul ryggen både ovanifrån och rektalt innifrån sas. Vet vill ha i två dagar för att kunna lägga bedövningar ordentligt och kunna utvärdera lättare. Hästen blev behandlad i vänster baknä förra våren (hade en ledbandsskada efter en spark, troligen) och blev då mycket bättre men sedan tog jag ju ut tjejen som körde djupvåg och då var vi ju tillbaka på ruta ett igen...
Min beter sig även utan ryttare, slänger ut rumpan åt höger och sparkar bakut våldsamt när man manar på honom från marken. Allt släpper ju efter en stund och blir bättre om man då inte pressar utan låter honom lulla på. På rakt spår kan jag ställa honom hit och dit utan protester det är när jag kräver att han ska böja sig i kroppen, framförallt åt vänster som protesterna kommer.
 
Men böjde vet bara halsen fram o tillbaka för att kolla symptom på halskotepelaren?
Tycker du ska byta veterinär och be om en ordentlig koll av halskotepelaren. Finns olika rörelsetester man kan göra
Med tanke på hästens reaktion så hade jag inte ridit den mera, den har jätteont. :(
Vet böjde halsen fram och tillbaka samt kände igenom muskulaturen. Denna vet vill verkligen hitta felet och är erkänt skicklig. Har varit iväg för några år sedan till annan vet och dom vi träffade då tyckte typ att han är ju inte hallt men lite speciell så det är bara att rida på.. Hästen är inte arg vid uppsittning och kommer glatt i hagen när jag ska hämta honom, går på lösdrift så ingen mat i box som lockar.. Han är en häst med mycket humör men tror absolut att han har ont när man pressar honom men utan press så tror jag inte det är så stor fara även om jag inte tycker det är kul! Kan ju inte ställa av honom, då kommer vi ju aldrig hitta problemet! Och han har vilat längre perioder pga andra skador så det hjälper inte heller.
 
Min årsförfallodag är sept/okt
Det är ju långt kvar. Men å andra sidan vad skall man göra? Låter ju onekligen som om hästen har ordentliga problem. Usch jobbig situation :(

Bortsett från det som räknats upp så kan även SI-leder ställa till det ordentligt och ge skumma symptom.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 234
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp