Bukefalos 28 år!

SD:s trollfabrik

Tycker inte det är lika troligt som främmande makt eller SD. De lobbar säkert men antagligen någon annanstans eller sprider falsk fakta som kan spridas vidare. Det som sker känns snarare politiskt och fokuserat på att så split, har tänkt Ryssand (som ju är en oljenation). Men SD har väl vunnit på att MP väl blivit utsatt för en påverkanskampanj för några år sedan.
Samtidigt är det väl också så "enkelt" att SD och andra extremhögerpopulistiska partier både i Europa och resten av världen gemensamt verkar vara skeptiska till forskning om klimathotet, och gemensamt är också ifrågasättandet av traditionella medier och att de har ett eget ekosystem med alternativmedier som pumpar ut vad de vill höra. SD:s Tobias Andersson har tidigare varit på möten med stollehögern i USA och har väl säkert fått inspiration därifrån till att infiltrera klimatdemonstrationer och hänga ut enskilda, unga demonstranter. Det skrev ETC om några år innan Kalla fakta.
 
Den stora skillnaden är att det i andra partier varit enstaka individer som skrivit saker under falsk identitet i tron att de gör något bra för partiet, vilket partiledningen inte uppskattat när det här framkommit vad som gjorts.

Hos SD har partiet självt organiserat det hela med hjälp av anställda, och aktivt agerat strategiskt för att med hjälp av hur moderna algoritmer fungerar, sprida det de själva klippt ihop till osanningar.

Att partiaktiva även tidigare skrivit under falsk identitet har självklart hänt tidigare och i andra partier. Det hände redan på insändare i lokaltidningars tid. Men menar du att du tycker att det är samma sak som det SD nu har organiserat med sina anställda? Eller menar du att du vet att även andra partier har organiserat på samma nivå som SD?
Den utveckling som skett inom politiken är ett stort demokratiskt problem men att försöka isolera det till att det enbart beror på SD är att stoppa huvudet i sanden.
 
Den utveckling som skett inom politiken är ett stort demokratiskt problem men att försöka isolera det till att det enbart beror på SD är att stoppa huvudet i sanden.
Det finns många paralleller att dra internationellt till exempel, och då menar jag inte bara USA och Ryssland, så SD är knappast unika på så sätt.

Men vad eller vilka menar du ligger bakom SD:s trollfabrik i det här fallet, förutom just SD själva?
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Pp9JPb/johan-pehrson-om-kalla-faktas-sd-avslojanden

Vilken mes. Mer blev det inte. L har verkligen sålt sin själ. Tror inte någon av deras väljare kommer bli särskilt imponerad av krälandet inför SD. Han krälar verkligen och försöker låtsas att SD har lovat något som Jimmie redan har sagt att de inte kommer göra. Synd att ett parti så helt har suddat ut sin historia och ideologi. Har de förresten fått igenom något förutom att slå på de svaga i samhället i nära sammrådan med M och SD.
 

Nej, det han säger i den artikeln är att flera partier har haft personer som använt anonyma konton, inte att det i andta partier organiserats med hjälp av anställda och att det uppskattats av partiledningen.

Hur vore det om du och SD någon gång är lite rakryggade och står för det som sägs och görs. Ni kanske tror att alla andra tycker och beter sig som er, men det gör faktiskt inte alla andra. Så sluta peka finger och reflektera över hur du själv bidrar till ett bättre samtalsklimat.
 
Nej, det han säger i den artikeln är att flera partier har haft personer som använt anonyma konton, inte att det i andta partier organiserats med hjälp av anställda och att det uppskattats av partiledningen.

Hur vore det om du och SD någon gång är lite rakryggade och står för det som sägs och görs. Ni kanske tror att alla andra tycker och beter sig som er, men det gör faktiskt inte alla andra. Så sluta peka finger och reflektera över hur du själv bidrar till ett bättre samtalsklimat.
Blanda inte in mig i det där. Jag har inga sånna konton och är heller inte aktiv eller medlem i partiet SD.
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Pp9JPb/johan-pehrson-om-kalla-faktas-sd-avslojanden

Vilken mes. Mer blev det inte. L har verkligen sålt sin själ. Tror inte någon av deras väljare kommer bli särskilt imponerad av krälandet inför SD. Han krälar verkligen och försöker låtsas att SD har lovat något som Jimmie redan har sagt att de inte kommer göra. Synd att ett parti så helt har suddat ut sin historia och ideologi. Har de förresten fått igenom något förutom att slå på de svaga i samhället i nära sammrådan med M och SD.
Jag vet inte om det säger mest om L eller om mig men jag förväntade mig ännu mindre än så faktiskt, Pehrson vill ändå ta fram lagförslag som skulle kunna tvinga SD att stänga ned sin trollfabrik. Hade hellre sett att han hade pausat samarbetet tills SD stängt ned kontona, satt hårt mot hårt om han nu verkligen menar allvar med att kontona måste bort, nu går han minsta motståndets väg. Angående att han tror att JÅ har öppnat för förändringar så lever han i total förnekelse, inget som sagts från SD:s håll tyder väl på det?
 
Blanda inte in mig i det där. Jag har inga sånna konton och är heller inte aktiv eller medlem i partiet SD.

Du bidrar till den allmänna uppfattningen och samtalsklimatet genom att sprida en falsk bild av vad Fredrik Ahlstedt sagt i den artikel du länkade till. Det var dock positivt att du länkade till var du hittat det, så att man kunde läsa själv.

Om du sprider saker måste du ta ansvar för det, och det har inget att göra med huruvida du är medlem eller röstar SD eller inte. Du sprider fortfarande en missvisande bild av det politiska sammanhang som de agerar inom, och där just SD:s inställning till vad som är okej att göra som parti och inte, skiljer sig från andra partier i riksdagen. Sedan kan enstaka personer inom alla partier göra diverse mindre bra saker, men det som framträder som unikt (om inte du och @vilde presenterar belägg för era inlägg om att andra partier gjort samma sak) är att det är anställda som gjort detta på uppdrag av partiet, samt att partiledningen inte ser något problem med det och inte avser att göra något för att stoppa det.
 
#whataboutism

Som flera andra redan påpekat. Andra partier har inte ens kommit närheten av SD:s trollfabriker. De har omedelbart sparkat individer som hållit på med det. Absolut ingenting har visat på att det varit organiserat uppifrån partiet.

SD vägrar att stänga ner konton och sluta med trollfabriken utan allt är kleggets fel. Exakt samma taktik som Trump och MAGA ägnar sig åt i USA.
 
Du hittar på att en kompis till mig har påstått saker som han inte har påstått.
Så nu är det personligt.
Du är ett Trollkonto.
Då har vi många trollkonton här. Ett exempel var häromdan när ett konto här hittade på att många här visste att jag jobbade för SD. Inget bevis lades fram. Det var ren lögn? Då är det troll konto? Kan säga att moderator tog bort det inlägget. Själv kan jag bevisa motsatsen genom utdrag från tex skatteverket, pensionsmyndigheten var mina anställningar har varit och vilken anställning som gäller i nuläget.
 
Jag vet inte om det säger mest om L eller om mig men jag förväntade mig ännu mindre än så faktiskt, Pehrson vill ändå ta fram lagförslag som skulle kunna tvinga SD att stänga ned sin trollfabrik. Hade hellre sett att han hade pausat samarbetet tills SD stängt ned kontona, satt hårt mot hårt om han nu verkligen menar allvar med att kontona måste bort, nu går han minsta motståndets väg. Angående att han tror att JÅ har öppnat för förändringar så lever han i total förnekelse, inget som sagts från SD:s håll tyder väl på det?
Jag förväntade mig också mindre, faktiskt. Sedan är förslaget mest en arg lapp, och något som EU ganska nyss gjorde https://www.consilium.europa.eu/en/...rency-and-targeting-of-political-advertising/

Det som jag ser som positivt är att Pehrson påpekade att tonen mot tidöpartierna inte är det största problemet, som M och KD verkar ha hakat upp sig på mer. Sedan fattar jag att det är den punkten de kan trycka på i och med samarbetet, men ändå...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp