Bukefalos 28 år!

" Seg " Häst!

T

trollet123

Då jag köpte henne i höstas var hon rätt seg. Hur snäll och lydig som helst, men seg. Ingen vilja likom. Dåligt musklad, ingen kondition. Efter mycket kämpande i vinter så har det ju gått frammåt, men hon är dock ändå inte så allert. Hon är lugn, och 100%trygg. Men jag får driva så mycket för att hålla igång henne.
Hon får ett bra hö, havre, kraft och lite betfor + morötter. I boxen har hon både havre och vetehalm. Hon går ute mellen 7.00-22.00.
Allt tar sin tid, det vet jag och som sagt det går frammåt. Hon har musklat på sig, orkar mer. Rids regelbundet.
Men det känns som det är en liten gnista som saknas!!!!!
Efter lite efterfoskning fick jag veta att hon visst haft järnbrist!!! Vet dock ej säkert om detta stämmer.
Järnbrist är väl rätt ovanligt på hästar? Men det förekommer ju.
Har ni något råd att komma med för att få upp gnistan? Vitamintillskott?
Jag ska snart be vet ta prov på henne i samband med vaccination.
 
Sv: " Seg " Häst!

Hejsan!

Havre, färsk frukt (äpplen,apelsiner och morötter) och omväxlande arbete. Din häst skall inte veta vad som skall hända denna dag, för ni gör alltid olika saker. Det håller spänningen uppe. Vilodagar är också viktigt. I övrigt skall ni ha kul!

Lycka till!
 
Sv: " Seg " Häst!

Sån var min häst också då jag fick honom, med rätt ridning, vissa dagar helt utan krav (för att det ska vara roligt), en bra foderstat är viktigt. En häst som är i kondition, som inte har ont någonstans (som min hade) och som har en korrekt foderstat blir alertare och mer arbetsvillig.

PÅ min häst spelade det ingen roll hur mkt havre, vitaminer eller liknande han fick, utan med styrka kom arbetsviljan med mer energi osv.

Folk förvånas som inte sett honom på länge att zombien har vaknat till liv och jobbar på bra. :)
 
Sv: " Seg " Häst!

Jag hade en fruktansvärt lat häst en gång, han var dessutom rätt gammal, 20 år. Han hette Spirit, men kallades av människor runt omkring för "Sirap" för att han var så seg. Fick tips om att ge honom KraffSport. Han blev piggelin som 17 och gick upp i vikt. Tyvärr avlivades han nån månad efter vi börjat med det, fick knät söndersparkat i hagen. Men det kan var värt att testa iaf!
 
Sv: " Seg " Häst!

Det är som de andra säger tycker jag. Jag har också en seg häst (eller va en seg häst) Han hade tillgång till hur mycket mat som hälst men blev endå inte mer musklad och framåt. Det viktigaste är att de är glada....kanske ska byta hage. Min häst blev nästan lyckligare av att gå själv eller i alla fall byta hag kompisar för att han blev mobbad. Det är också en lydnads träning det där med att de är sega och inte tar skänkeln. Om man driver framåt då ska dom banne mig gå frammåt, annars får man peta till dom med spöet sammtidigt som man har tyngdpunkten frammåt och ingenting i tyglarna, för då gör inte ryttaren fel. Då ska i alla fall hästen som väntat skutta till frammåt och det är viktigt att ryttaren är med och inte åkerbakåt i axelerationen. Viktigt är att inte bryta av på en gång utan låta hästen fortsätta frammåt i trav/ galopp en bit. Då när man gör om samma sak med att driva med skänkeln då kommer kusen ihåg att om jag inte går igång i trav/galopp nu då får jag mig en hejdundrans rapp i arslet. Även fast du kanske tänkt dig att den ska trava men den galopperar i stället så får man strunta i det då, för huvudsaken är att den svara framåt för skänkeln.

Hehe det var allt för mig, detta har i alla fall funkat på min ponny som svarar hur fint som hällst för skänkeln nu mera. Kan behöva på minna honnom ibland men men! Lycka till
 
Sv: " Seg " Häst!

När jag fick min häst i juli förra året var hon väldigt lugn och nästan lite seg. Då hade hon inte så jättebra kondtion och lite muskler. Men nu har hon bra kondtion och bra musklad, hon är alltis pigg och glad, arbetsvillig och när vi är ute och galopperar i skogen är hon MKT pigg och het! :D ;) När din häst så småningom får ännu mer muskler och bättre kondtion blir h*n nog också lite mer energisk :D
 
Sv: " Seg " Häst!

Tack för era svar! Jag ska fortsätta precis som jag gjort eftersom det har gått frammåt. Bara det att man måste låta det få ta tid! Om jag jämför henne nu mot när jag hämtade henne så är det ju en jätteskillnad. Vi kämpar vidare tillsammans helt enkelt, men ska ändå be vet ta ett blodprov när han kommer.
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 654
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 222
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Nja, det var ju att ta i, för det är hon verkligen inte. Men något är helt klart fel. Min kelgris som alltid kommit fram bland de...
2
Svar
23
· Visningar
5 537
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp