Segelfensmolly med problem

Comfort

Trådstartare
Jag köpte hem två stycken segelfensmolly i fredas. Båda var pigga och alerta och såg fina ut i fenor, slemhinnor och allt. Alla andra fiskar i akvariumet såg fina ut med.
Vi har varit hundvakter i helgen och alltså inte varit hemma sen lördag morgon till söndag kväll. På lördagmorgonen var det 26 grader i vattnet men igårkväll var det bara 20.
Kontakten till doppvärmaren hade åkt ur på nåt sätt, det enda vi kan komma på är att katterna har busat just där uttaget är, för vi kommer inte åt den utan att lägga oss ner på golvet och sträcka oss under skåpet.

Iallafall, hanen hängde lite med baken igår, och idag bor han mest på botten. han kan flaxa med bakfenan men det går lite sakta, och han har precis innan bakfenan börjar som ett svampangrepp.
Jag antar att detta beror på temperatursänkningen eftersom de behöver varmt, men är det kört för honom tror ni?
Han har legat i baktopurbad en timme på morgonen och även lagt en behandling i akvariet. Ska jag tillsätta mer salt? Hade i en matsked (100liters akvarium) vi vattenbyte för 2 veckor sen.

Jag har inte haft nån fisk som dött på ett tag nu så ingen sjukdom har funnits på ett par månader.
 
Sv: Segelfensmolly med problem

Jag hade nog plockat upp temperaturen till 26 igen, och dunkat i ca 1 dl salt om du inte har nån jättekänslig fisk där i. Jag hade iofs haft i saltet ändå, men jag är försiktigare med att rekommendera andra att göra sånt.
 
Sv: Segelfensmolly med problem

precis, mer salt även om en dl låter mkt!!! men 2-3 matskedar till, saltet gör att de blir svårare för sjukdomar att bryta igenom, o andra sidan finns de fiskar som är känsligare av sig. har du bara ungfödande tandkarpar o malar är de säkert inte problem, de är ju inte nybörjarfiskar för intet :) Barber är också rätt tåliga.
 
Sv: Segelfensmolly med problem

Vad baserar du åsikten om att en deciliter skulle vara mycket på? Det blir 0,1%, en väldigt vanlig mängd salt vid medicinering.
 
Sv: Segelfensmolly med problem

ja precis, vid medicinering, men de kan ta rätt hårt på allt annat i akvariet, lev med att en fisk kanske dör, eller att en känslig biotop kanske måste byggas upp på nytt eller att vissa växter o andra fiskar kanske tar stryk. Jag hade om möjligt haft fisken i ett annat akvarium tills den frisknat till.
 
Sv: Segelfensmolly med problem

byggas upp.....

Man måste byta en STOR del av vattnet efter en sån medicinering vilket också gör växter o fiskar mer känsliga mot sjukdomar. Inte alla som kan tappa upp vatten i badkaret i nån vecka med pump i för den sakens skull.. Mycket jobb för en liten molly... Skulle satt den i en annan större burk, mindre akvarium ett tag eller avlivat den o köpt en ny. Hade de varit en dyrare fisk som discus hade de varit mer värt mödan.
 
Sv: Segelfensmolly med problem

Varför måste man byta en större del av vattnet?
Varför inte istället lämna delar av saltet eftersom det bevisligen gör fiskar mindre känsliga mot sjukdomar?
Vilka "sjukdomar" gör saltet växterna mer känsliga för?
Varför ska du ha vatten i badkaret?
 
Sv: Segelfensmolly med problem

fisken gick vandra hädan igårkväll, hade knappast överlevt natten. Jag ringde till fiskaffären och de ersatte inte honom eftersom det hade gått mer än ett dygn sen köpet....

Får nu hoppas på att honan överlever, hon blev friskt uppvaktad i affären där jag köpte henne så hoppas på yngel. Har bytt nästan 50% av vattnet och en ny kur med baktopur.

Jag har inte vågat haft i mer salt för jag vet inte om de andra tål det. Det finns
neontetror
black molly
segelmolly
gurami
gibbiceps
svärdbärare
sorgmanteltetra
platy
 
Sv: Segelfensmolly med problem

*lite kl*
Någon gång när jag orkar inser jag att det vore bra om jag körde "Lilla saltskolan" så att förståelsen för vad salt kan göra och inte göra ökar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp