Sele för drag?

N

Nozer

Ska skaffa en sele för att börja få valpen att lära sig skillnad mellan halsband o sele. Dvs att han ska dra när han har sele på sig.
Även få testa lite med en tom pulka bakom så han får in vanan.

Men, är det ngn skillnad mellan selarna. Ska man satsa på en regelrätt dragsele (om det finns ngt sånt?)
Eller går det lika bra med en vanlig sele för 2-300:- ?

Undrar efterssom de selar man ser på draghundar har som en båge där bak som linorna går in i.

/Tobbe
 
Sv: Sele för drag?

Jag brukar ha nome-sele och espanderlina när jag åker skidor med hundarna. De har bara ett fäste (över korset) och anväds därför om du har lina. Ska du däremot ha skaklar är det en nordisk sele som gäller, där det är fästen på vardera sidan av bröstkorgen.
 
Sv: Sele för drag?

Fel,fel,fel!
Det finns nomeselar med fästen för skaklar. Jag har 2 stycken, den senaste köpte jag från en firma som säljer dragutrustning.
 
Sv: Sele för drag?

Ta inte en tom pulka, lägg i nåt i så fall, det skramlar så förfärligt om det skulle hända nåt. Dessutom räcker det med en vindpust för att den ska flyga i luften...

//E
 
Sv: Sele för drag?

Vi har provat en uppsjö olika selar och dessa är klart bäst! Värd varenda krona. Köp en kombisele så kan du åka både på lina och ha pulka. http://www.sundpro.se/ Det bästa är att du kan få den måttsydd efter just din hund!
 
Sv: Sele för drag?

Jag har en begagnad dragsele som ser ut ungefär som en loksele till hästar. Dom kostar över tusenlappen som nya, 1500 tror jag... Man ska även kunna dra med de riktigt bra krockselarna (runt 1000 spänn) OM man sätter i egna spännen för skaklar. Tänk på att en liten "dålig" sele kanske inte fixar tyngden eller skär in i hundens hud när det blir tyngre.
 
Sv: Sele för drag?

Sådär, kollat runt lite bland alla svar osv, o även pratat med uppfödaren. På torsdag vid löning blir det att inhandla en Nome-sele.

/Tobbe
 
Sv: Sele för drag?

Sådär. Sele inhandlades igår. Blev en Nomesele från en lokal butik.

Testade idag att spänna upp lillen med en pulka bakom (tom givetvis) och se hur han betedde sig. Det riktigt strålade "titta på mig, jag draaaaar". Han var hur glad som helst där han ömsom gick, drog och ömsom skuttade fram med pulkan =)

Så nu ska det tränas att få honom att dra på ett fint sätt, så han till kommnade sommar och vinter kan dra oss bakom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 693
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 183
Senast: LECH
·
Övr. Hund Hör ofta att man bör ha olika selar till olika aktiviteter så att hunden förstår skillnaden. Finns det några här som struntar i det...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 578
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp