Sele till kallblod

MaRomer

Trådstartare
Just nu står mitt sto på boxvila, men opm hon blir friskförklarad funderar jag på att ta upp körningen med henne. Körde henne i Finland och det är en mycket het dam!

Då såg det ut så här:
resize-of-cimg2810_79784979.jpg

resize-of-cimg2806_79784951.jpg


Nu går jag i tankarna att ta upp körningen igen. Hon var delvis rädd om baken när jag fick hem henne, så funderar på hurvida hon kommer fixa en baksele. Dock märks det inget av detta idag! Så hur ska jag lättast vänja henne vid att hon inte ska rusa iväg i ev nerförsbacke när selen trycker på?

Och är det en maraton sele jag bör köra med? Eller är det en loksele? Jag vill kunna fin köra, men samtidigt dra släde på vintern och lite tungare lass. Men då vet kostnaden skenar lite så är budgeten minimal. Helst inget över 1000:- Men inser att det är en mycket sträv budget. Men ni förstår dilemmat att det ska vara ruskigt billigt i början för att se hurvida hon kan stressa ner med vagn/släde bakom sig!

Är en vanlig bröstsele utan draglinor ett alternativ i början? Eller är loksele bäst? Lokselen liknar ju mest den sele hon dragit med i Finland. Hon är alltså inte körd på 3 år i vår.
 
Sv: Sele till kallblod

För tusen kronor skulle jag nog hellre försöka låna en sele för att prova, och sen spara någon månad eller så om det fungerar och köpa en riktig sele då. :)
 
Sv: Sele till kallblod

För tusen kronor skulle jag nog hellre försöka låna en sele för att prova, och sen spara någon månad eller så om det fungerar och köpa en riktig sele då. :)

Ska vara helt 'ärlöig och det växer inte selar på träd precis;) Travselar finns i massor, likaså vanliga bröstselar med fast brösta.

Hästen är inkörd och bara körd innan jag köpte henne. Så köra går hon, är bara jag som ska veta vad jag vill.
 
Sv: Sele till kallblod

Om du har en travsulky och en travsele så går det säkert bra att köra så om du inte har tänkt köra långturer (det blir väldigt obekvämt i sulky). Men de vettiga travselar jag har sett ligga ute till salu kostar mer än 1000 kr.

Fast brösta är inget att ha. Ska du köra med rockard så ska du köra med lös brösta och draglinor annars är det väldigt obekvämt för hästen.

Jag tycker dessutom det låter som en ganska stor säkerhetsrisk att börja att köra med en het oigångsatt häst med "halvkassa" grejer.

Va har du för vagn till att börja med?
 
Sv: Sele till kallblod

Om du har en travsulky och en travsele så går det säkert bra att köra så om du inte har tänkt köra långturer (det blir väldigt obekvämt i sulky). Men de vettiga travselar jag har sett ligga ute till salu kostar mer än 1000 kr.

Fast brösta är inget att ha. Ska du köra med rockard så ska du köra med lös brösta och draglinor annars är det väldigt obekvämt för hästen.

Jag tycker dessutom det låter som en ganska stor säkerhetsrisk att börja att köra med en het oigångsatt häst med "halvkassa" grejer.

Va har du för vagn till att börja med?

Jag har tänkt att börja tömköra som rehab träning, för att sedan börja dra släde som ligger hemma, om det kommer snö. Om inte så får jag se vad som händer! Allt är på tänk stadiet och jag vet ju inte ens om hästen finns hos mig om 2 månader.:crazy:
 
Sv: Sele till kallblod

Då hade jag köpt en billig tömkörningsgjord och sen sparat ihop till en bra loksele (de brukar ligga runt 2-3000kr).
 
Sv: Sele till kallblod

Då hade jag köpt en billig tömkörningsgjord och sen sparat ihop till en bra loksele (de brukar ligga runt 2-3000kr).

Konstigt för jag har hittat mängder av äldre lokselar i ok skick för under 1000-lappen! Vissa med renoveringsbehov, andra i ok skick.
 
Sv: Sele till kallblod

Köp en snabbt då innan dom försvinner .... köpte ett begagnat maratonsele för 3000 kr , det var nästan nytt och ett väldigt bra pris tycker jag.
 
Sv: Sele till kallblod

En billig sele är billig av en anledning. En gammal loksele som används ofta kan vara bra men en som har hängt kan se bra ut på ytan men under har lädret börjat bli dåligt. Jag har varit med när en däckelgjord gått sönder (detta hände när hästen gick i en svag uppförsbacke och selen såg fräsch ut men hade inte används på ett par år) och det är INTE roligt när man åker i vagn bakom. Sen dess så ser jag till att ha bra fräscha selar. Om sadeln eller sadelgjorden går sönder åker du av och hästen är lös. Om däckelgjorden går sönder så kan man skada både häst och kusk allvarligt. Det finns så mycket mer som kan gå fel när man kör och man ska alltid sätta säkerheten först.
 
Sv: Sele till kallblod

En billig sele är billig av en anledning. En gammal loksele som används ofta kan vara bra men en som har hängt kan se bra ut på ytan men under har lädret börjat bli dåligt. Jag har varit med när en däckelgjord gått sönder (detta hände när hästen gick i en svag uppförsbacke och selen såg fräsch ut men hade inte används på ett par år) och det är INTE roligt när man åker i vagn bakom. Sen dess så ser jag till att ha bra fräscha selar. Om sadeln eller sadelgjorden går sönder åker du av och hästen är lös. Om däckelgjorden går sönder så kan man skada både häst och kusk allvarligt. Det finns så mycket mer som kan gå fel när man kör och man ska alltid sätta säkerheten först.

De 2 selar jag ska kolla på används regelbundet. Och den ena är i behov av renovering.
 
Sv: Sele till kallblod

34" brukar vara stort, jag har 33" på min nordis med rejäl hals.

Mät lokläget och sedan får man gissa och köpa lite grisen i säcken - om man inte kan låna selen eller ta på öppet köp.
 
Sv: Sele till kallblod

34" brukar vara stort, jag har 33" på min nordis med rejäl hals.

Mät lokläget och sedan får man gissa och köpa lite grisen i säcken - om man inte kan låna selen eller ta på öppet köp.

Problemet är att det är 10 mils enkel resa:/

Jag fick själv fram att det skulle vara en sele passande nordis/ardenner.

Då blir det på tok för stort.
 
Sv: Sele till kallblod

det beror på hur man mäter själv mäter jag underkant övre lokremmen och innerkant längst ner på kroken där har jaj ca 53 cm på mun medelsmäckra kallblodstravare .
 
Sv: Sele till kallblod

Som standardmått mäts väl oftast hela lokträet har jag för mig. På vanliga typ värmlandssele alltså. Alla selar jag kommit över har varit måttade på det sättet, både nya och begagnade.
 

Liknande trådar

Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 271
Senast: Cilva
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 157
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har precis köpt en ny körhäst som är hur go och trevlig som helst. Han är dessvärre inte inkörd med linor osv som man brukar utan...
Svar
3
· Visningar
2 756
Senast: gadriel
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 347
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp