Bukefalos 28 år!

Selenbrist lamm

tinafinis

Trådstartare
Misstänker selenbrist på lammen.

Nu har vi ett som är 3-4 vecokr gammalt.
Efter att vi släppt ut dom märkte vi rätt snart att hon inte hängde med dom andra samt höll sig undan.
Igår kunde hon knappt gå. Bakbenen hängde inte med.
Rådfrågning av vet om vad vi kunde göra var att ge tokosel.
Hade lite mjölk från en tacka som vi blanda ut det med. Slök det med en gång.
Ingen förbättring sen igår.
Vi har tagit in tackan och lammet igen.

Vi har försökt att ge lammnäring för att veta att den får i sig nåt, men det vägrar den dricka.
Svårt att mjölka tackan, tar ju en evighet att få ut tillräckligt.
Den kan dia om vi håller den vid juvret, men är inte jättesugen.

Den hänger fortfarande med i huvudet och ser i övgrigt hyvsat pigg ut när vi är hos den.
ANnars ligger den mest utsträckt.

Kanske har det gått för långt.
Men jag läste på nätet när jag sökta om lammlamhet att det kunde ta en vecka innan symtomen försvann.

Någon med erfarenhet?

// tina
 
Sv: Selenbrist lamm

Tokosel är avsett som förebyggande för behandling o kan vara svårt att dosera rätt för behandling av akut selenbrist. Vid bristsymtom bör man i första hand använda selevitaninjektion.
Symtomen försvinner oftast inte från ena dagen till nästa, det tar ett tag att läka skadade muskler.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Selenbrist lamm

Ännu så är hon pigg.
Inte jättesugen på att dia, men gör det litegrann.
Nu är ju mamman rätt sur på henne så vi får vara med. Då står hon stilla.
Så länge hon är med i huvudet och vi får i henne nån form av näring behåller vi henne.
Hoppas att musklerna repar sig.
Jag känner ingen puls i ena bakbenet dock men jag har sett henne röra det när hon protesterar när vi håller henne.
 
Sv: Selenbrist lamm

Med tanke på svaret du fått så vore det kanske lämpligt att ta ut vet för koll och ev. seleninjektion?
Har ingen erfarenhet av att använda tokosel i akut skede, vi har bara injicerat och fått bra effekt om vi gjort det i tid, inte lönt att vänta!
Lycka till
 

Liknande trådar

Övr. Djur Ni som har ahft lamm med selenbrist, hur har lammen sett ut och betett sig? Jag misstänker starkt att ett av årets lamm råkat ut för...
Svar
12
· Visningar
16 405
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp