Bukefalos 28 år!

Seltungor...

Används väl för att fästa en vagn i selen när man ska köra?
 
Nu var det länge sedan Skuggi tävlade i körning... men hon har för sig att om man har en loksele så brukar den ha metallpinnar i dragringarna och dessa ska stickas igenom öglan på skakeln, i änden på metallpinnen sätter man fast en stopppinne.. och jag tror att stoppinnen är den som kallas seltunga.. eller så är det den ovan omtalade metallpinnen som sitter i dragringen.. :crazy:
Tydligt och klart beskrivet va?? ;)
 
Oj så svårt att beskriva då..... Men du har rätt, det är den förstnämnda metallgrunkan som är seltunga, den du trär igenom skalmöglanm, det andra kallas selsticka, den man stoppar med alltså.

Svårt att förklara hur den ser ut, men gå in på den småländska hästaffärens hemsida och kika någonstans under körutrustning så finns det bild där.
 
Jag har såna seltungor till min loksele, men de ligger bara i en låda och skräpar eftersom jag aldrig har fattat vad de ska användas till.
Kan tillägga att jag fortfarande inte fattar :D
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
452
Senast: Badger
·
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
582
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hur höga plaststolp finns det? Tänker på dom där vita som man trampar ner. Jag har dom där på 156cm men funderar på om det finns högre
Svar
4
· Visningar
430
Utrustning Är det någon som ridit på olika utformningar av korta hackare som upplevt någon skillnad på dom? Rider ut på ponnyhack och häst blir...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp