Semester och småbarn del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

MissX

Jag har läst hela tråden, men hann ej komma med inlägg innan den blev låst.

Jag tycker att den generella diskussionen ska fortsätta är i en ny tråd, utan att ge sig på personagrepp på den förra trådskaparinnan och hennes familjeförhållanden. Ingen av oss har hela bilden.

MEN - vi är alla del av samhället. Jag anar tyvärr en förändrad syn, att "samhället -vad som än händer- ska ta hand om alla".

I min värld är vi alla ansvariga för ALLT vad vi gör och vad vi orsakar. Bestämmer vi oss för att sätta barn till världen ska det inte vara en självklarhet att alla andra ska vara med och betala för dem - det är ett aktivt val (ok, det finns undantag :cool: ).

Vi gör fel ibland, men då måste vi ta vårt ansvar, och inte lasta det på andra.

I dag tar vårt samhälle över en stor del av vårt personliga ansvar. Visst ska vi vara med och dela kostnader i sann demokratisk anda, men visst finns det bättre sätt att fördela skatteintäkterna än att ge dem till "husmoderssemestrar"? :crazy:

Tänk t.ex. på alla barn som svälter i världen. Jag ger hellre mina pengar till dessa, än till dem som skaffat barn - klarat de "värsta" tre åren - och sedan gnäller och vill ha "ledigt" från sina barn ;)

Många av oss här på forumet lägger mycket tid och pengar på hästar. När vi bildar familj måste vi kanske tänka om och prioritera annorlunda? Åtminstone under en period.

/MissX - som talar av egen erfarenhet som småbarnsmor :)
 
Sv: Semester och småbarn del 2

Halleluja :bow: ;)

Jag instämmer...Jag är ju både mamma och arbetar inom förskola/skola och jag tycker att jag i min yrkesroll märker av fler och fler som vill lämna över sådant som tidigare ansågs ligga på föräldrars ansvar till skolan i stället.

Som förälder så tycker jag nog att man måste inse att man kanske ibland får prioritera om vad som är viktigast i livet, är det att ens barn har en bra tillvaro eller är det att man ska kunna driva runt kanske både familj, hästar, hus och mer ändå på bara 24 timmar om dygnet?
 
Sv: Semester och småbarn del 2

Break_a_leg: Jag jobbar också inom förskola. Tycker att förskolan får ta över en alldeles för stor del av barnens fostran. Det verkar, t. ex., som om det ofta är vi som får ta konflikterna med ungarna eftersom föräldrarna inte orkar/inte vill göra det. Som ett exempel: en morgon kom en mamma och lämnade sin 1,5-åring hos oss. Leksaker får man inte ha med sig, men den lille killen hade ändå något med sig i ena handen. Mamman viskade då till mig att sonen hade hittat leksaken i bilen, och kanske kunde VI ta den ifrån honom sedan och lägga den på hans hylla. Själv kände hon inte för att vara "the bad guy".

Miss_x: Instämmer helt med dig. Man MÅSTE ta ansvar för vad man har skapat och skaffat sig. Dessutom finns det väl få länder där man redan har det så bra när man skaffar barn? Pratade precis med en kollega i USA som väntar barn i november. Hon hoppas att barnet skulle födas som uträknat eftersom hon då hade ledigt från universitet hon jobbar pga av storhelg. Hon HOPPADES därefter att hon skulle kunna vara ledig i 8-9 VECKOR, och att de skulle slippa lämna sitt barn till barnomsorg innan han är 3 månader gammal :crazy: . Både mamma och pappa ska sedan försöka jobba hemifrån en dag i veckan var så att sonen inte behöver vara på dagis mer än 3 dagar/vecka. Där är man inte bortskämd... Men det intressanta är ju att folk skaffar barn i USA ändå, och att de flesta ungar växer upp lyckliga och välartade. Man kanske mår bra på att inte bli daltad med FÖR mycket, och att förvänta sig att allting blir serverat på silverfat? Bara en tanke.
 
Sv: Semester och småbarn del 2

MissX skrev:
Många av oss här på forumet lägger mycket tid och pengar på hästar. När vi bildar familj måste vi kanske tänka om och prioritera annorlunda? Åtminstone under en period.


Jooo...

Jag har sålt hästgården och de flesta hästarna, bor i liten lägenhet nära dagis/jobb för att hinna med tidsekvationen bättre och kunna vara ledig med barnen mer.
 
Sv: Semester och småbarn del 2

Självklart måste man göra lite om prioriteringar när man skaffar barn, själv har jag lagt ner hästarna helt trots att jag egentligen skulle kunna häst väldigt billig så känner jag att tiden inte räcker till just nu av många andledningar inte bara pga barnen.

Men när det gäller dagis semester/ledig så tycker jag dock att man måste kunna vara lite flexibel. Jag anser att det är bättre att hålla på de tider och dagar man har istället för att börja krånga varje vecka för att just den timmen tänker jag vara ledig men nästa tänker jag jobba osv... Nu har vi visserligen en ganska så speciellt situation som gör att jag kan nästan aldrig säga exakt när jag kommer att jobba... Och jag kan jobba när det passar... Så elin går på dagis tre dagar i veckan, fem timmar om dagen vilket fungerar utmärkt för henne. Sen ser jag ingen andledning att inte låta henne gå en dag bara för att jag kan ta ledigt en timme och åka och klippa mig... Och det håller även dagis personalen med om...

Nu när jag precis har fått tvåan så kommer hon att fortsätta gå som vanligt på dagis, för både hennes och min skull. Dessutom kommer jag att jobba ett par timmar i veckan men vilka timmar det blir beror på när det fungerar...

Men jag skulle aldrig ta en hel vecka ledigt och ha elin på dagis, eller åka bort hela dagen osv.
 
Sv: Semester och småbarn del 2

:bow: :bow: :bow:

Eller de föräldrar som ber mig (lärare) att säga åt deras barn att gå och lägga sig tidigare. :eek: Ska jag följa med hem och natta dem också kanske?
 
Sv: Semester och småbarn del 2

Snurrfian skrev:
Men jag skulle aldrig ta en hel vecka ledigt och ha elin på dagis, eller åka bort hela dagen osv.
Fast det gör du väl, hon är ju på dagis när du är hemma med nr 2, vad är skillnaden?

(Fattar bara inte, menar ej kritik)
 
Sv: Semester och småbarn del 2

För att ha kvar platsen måste man ha barnet minst 15 timmar. Har man tur kan man styra någorlunda själv, dvs 3 dagar a´5 timmar. Andra får 3 tim/dag och helkonstiga tider.

Hur kan en hel vecka ledigt eller åka bort en hel dag jämföras med 5 tim (minus hämtning och lämningstid) dagis 3 dagar i veckan? Då man dessutom har en nyfödd att ta hand om.

Jag hade likadant med Lucas och Nathalie, och det var guld att bara kunna sitta och amma ifred utan att behöva roa en busig 2 åring samtidigt.
 
Sv: Semester och småbarn del 2

Jag bara frågade...

Fast, jag tycker det är lite underligt att när man införde att andrabarnet får vara på dagis, då tycks alla syskon måsta vara på dagis, innan klarade mamman/pappan det hemma ändå...
 
Sv: Semester och småbarn del 2

bettysmatte skrev:
Break_a_leg: Jag jobbar också inom förskola. Tycker att förskolan får ta över en alldeles för stor del av barnens fostran. Det verkar, t. ex., som om det ofta är vi som får ta konflikterna med ungarna eftersom föräldrarna inte orkar/inte vill göra det. Som ett exempel: en morgon kom en mamma och lämnade sin 1,5-åring hos oss. Leksaker får man inte ha med sig, men den lille killen hade ändå något med sig i ena handen. Mamman viskade då till mig att sonen hade hittat leksaken i bilen, och kanske kunde VI ta den ifrån honom sedan och lägga den på hans hylla. Själv kände hon inte för att vara "the bad guy".

Hur hanterade du den situationen?

Fö tror jag att det finns flera orsaker till varför föräldrar lägger över allt större ansvar (eller gör de det?) på fostran. Det handlar inte enbart om medveten bekvämlighet utan om kultur, arbetsmarknad, politik och allmänna värderingar/normer.
 
Sv: Semester och småbarn del 2

Som sagt är det även tänkt att jag ska kunna arbeta under de 15 timmarna elin är på dagis... Men visst fanns det andra barn i närheten så skulle hon säkert ha kunnat varit hemma nu när jag är hemma med tvån, men där vi bor finns det inte ett jämnårigt barn i närheten, visst kan man åka till öppna förskolan men jag anser att det är bättre för henne att gå på dagis... På öppna förskolan blir hon hängande på mig och vill att jag ska vara med och leka, på dagis måste hon ta egna intiativ, umgås med andra barn och vuxna och dessutom får hon lära sig en massa saker som jag inte har en anning om... Bla massor av olika målningstekniker osv...

Och som sagt är det väldigt skönt att få en stund i lugn och ro med lillebror, min karl har väldigt svårt att vara hemme så mycket som man "får" även om han försöker så måste även firman hållas igång och med två småbarns pappor av tre som jobbar så blir det en hel del pyssel...

Som sagt anser jag att det är skillnad på en hel vecka och på fem timmar * tre dagar med hämtning och lämning... Och det jag menade med att åka bort hela dagen var att åka på "semesterresa" och göra något som elin skulle uppskatta och ändå lämna henne på dagis... Däremot hämtar jag henne ibland tidigare för att vi ska göra saker...
 
Sv: Semester och småbarn del 2

Magdalena skrev:
För att ha kvar platsen måste man ha barnet minst 15 timmar. Har man tur kan man styra någorlunda själv, dvs 3 dagar a´5 timmar. Andra får 3 tim/dag och helkonstiga tider.

.

I vår kommun får man 8-11, PIP !

Värdelös tid :(
 
Sv: Semester och småbarn del 2

oz_joj skrev:
Jag bara frågade...

Fast, jag tycker det är lite underligt att när man införde att andrabarnet får vara på dagis, då tycks alla syskon måsta vara på dagis, innan klarade mamman/pappan det hemma ändå...

Det är en helknäpp regel! Jag ville ha Lucas hemma och kollade hur det skulle bli då. Men inte då, då åkte jag bort från platsen och fick ställa mig på kö på nytt. Inte sjutton ville jag släppa den underbara dagmamma vi hittat och chansa på att hon skulle ha plats när det väl var dax igen.
 
Sv: Semester och småbarn del 2

Magdalena skrev:
Det är en helknäpp regel!
Håller med, låter ju vansinnigt! Är det så även på icke-kommunala alternativ typ kooperativ och så? Urknäppt att "tvinga" barn kvar på dagis för att föräldrarna inte törs annat.
 
Sv: Semester och småbarn del 2

Magdalena skrev:
Det är en helknäpp regel! Jag ville ha Lucas hemma och kollade hur det skulle bli då. Men inte då, då åkte jag bort från platsen och fick ställa mig på kö på nytt. Inte sjutton ville jag släppa den underbara dagmamma vi hittat och chansa på att hon skulle ha plats när det väl var dax igen.

Men hur fungerar det om du behåller din plats och betalar för den, men låter blir att ha ditt barn där? Det måste väl vara tillåtet? Eller om du använder dig av, t. ex., 2 dagar i veckan och har din son hemma resten av dagarna.
 
Sv: Semester och småbarn del 2

bettysmatte skrev:
Men hur fungerar det om du behåller din plats och betalar för den, men låter blir att ha ditt barn där? Det måste väl vara tillåtet? Eller om du använder dig av, t. ex., 2 dagar i veckan och har din son hemma resten av dagarna.
Så hade jag gjort. Betalat och struntat i att ta dit barnet. det kan inte vara värt mödan att stiga upp tidigt, klä på barnet, klä på den nyfödda, packa in alla i bilen eller hur man nu tar sig dit.

Jag hade sett det som en utgift att acceptera för att få ha platsen kvar.
 
Sv: Semester och småbarn del 2

Jag har betalat 1260kr/mån hela tiden även om Vidar inte varit på dagis ALLS i långa perioder. Även när vi sagt upp platsen på gamla dagiset... Annars fick vi inte köa till det nya...

Intressant system :angel:
 
Sv: Semester och småbarn del 2

Ja kommunerna gör sitt bästa för att krångla till det... Här talar de glatt om att det inte finns någon kö... Det är bara det att man får inte ställa sig i kö förrens fyra månader innan...
 
Sv: Semester och småbarn del 2

Jag vet inte jag, tycker inledningen på denna tråden är en direkt fortsättning på gamla tråden. Men som tur var vände tråden till en intressant diskussion som inte alls har med ursprungsfrågan att göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 079
Senast: lbb
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 673
Senast: ako
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 653
Senast: Loons
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 095
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp