Bukefalos 28 år!

Semester.

Resemål

  • Paris

    Röster: 1 2,0%
  • Barcelona

    Röster: 3 6,1%
  • Porto

    Röster: 3 6,1%
  • Aten

    Röster: 1 2,0%
  • Rom

    Röster: 3 6,1%
  • Någon ö i Grekland

    Röster: 14 28,6%
  • Störa vänner runtom landet

    Röster: 22 44,9%
  • Stanna hemma

    Röster: 2 4,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    49
  • Omröstning stängd .

Tranan

Trådstartare
Funderar på att åka på semester. men fråga är, vart ska jag åka. Juli Månad
 
Vid den tiden på året hade jag valt en solsemester på en ö i Grekland.

Storstäderna i omröstningen hade jag åkt till på våren. För stor risk att det blir alldeles för varmt där under högsommaren mtp hur de senaste somrarna har varit.
 
Jag älskar Rom men skulle inte rekommendera en resa dit i juli. Det kan vara galet varmt. Jag åker till Rom för att jobba och två gånger har det blivit i juli. Har mest hållit mig i det luftkonditionerade biblioteket och gjort snabba utfärder på stan kvällstid. Helt ok eftersom jag fått mycket gjort. Men hade det varit semester skulle jag nog varit besviken.

Kan tänka mig att Aten också är supervarmt och kanske Barcelona medan Paris och Porto kan vara svalare.

Skulle rösta för störa vänner eller grekisk ö. Annars är Storbritannien fint i juli och massor att göra.
 
Vid den tiden på året hade jag valt en solsemester på en ö i Grekland.

Storstäderna i omröstningen hade jag åkt till på våren. För stor risk att det blir alldeles för varmt där under högsommaren mtp hur de senaste somrarna har varit.
Jag som inte tål värme så bra tänker precis tvärtom. Storstadsresor brukar vara mer inomhus i kylda lokaler än strandvistelse. (Fast du har nog ändå rätt i att i juli-augusti får man nog förbereda sig på extremt varmt oavsett).

Annars kan jag varmt (eller kanske kallare då) rekommendera de baltiska huvudstäderna.
 
Funderar på att åka på semester. men fråga är, vart ska jag åka. Juli Månad

Bra tråd. Har samma funderingar, men vet inte var jag vill åka ensam alt var jag kan hitta någon att åka med. Också Juli.

Maken vill/kan inte åka med i år av olika kanske någon enstaka natt nånstans. Och jag har dessutom ingen lämplig hästvakt att uppbringa just nu känns det som. Så jag behöver honom till det.

Jo, så klart har jag kompisar, men ingen som verkar så värst taggad på en sån sak.
De har fullt upp med saker som partner, familj, ekonomi och djur.

Edit: Jag är sugen på att bila i Storbritannien (främst norra) och skulle dessutom vilja slå ett slag för Prag på din lista.
@Tranan vill du ha ännu föer förslag eller är det främst storstäder som gäller?

Jag har vad jag minns varit i Rom i Juli, nu gillar jag värme jättemycket. Det var förvisso 2013 såkanslke är mycket varmare numera.
 
Senast ändrad:
Bra tråd. Har samma funderingar, men vet inte var jag vill åka ensam alt var jag kan hitta någon att åka med. Också Juli.

Maken vill/kan inte åka med i år av olika kanske någon enstaka natt nånstans. Och jag har dessutom ingen lämplig hästvakt att uppbringa just nu känns det som. Så jag behöver honom till det.

Jo, så klart har jag kompisar, men ingen som verkar så värst taggad på en sån sak.
De har fullt upp med saker som partner, familj, ekonomi och djur.
Tycker det är lite jobbigt att behöva åka själv. Det skulle vara skönt om man hade en side kick.
 
Tycker det är lite jobbigt att behöva åka själv. Det skulle vara skönt om man hade en side kick.
Vad snabb du var. Jag lade till lite i inlägget ovan nyss så du vet.

Är eventuell side-kick beroende av de orterna ovan?
Jag har åkt en del gånger själv. Men då främst till Az där jag ändå hälsat på olika mycket hos vänner och bekanta och bilat själv. Dit åker jag dock inte i Juli numera av bla värmeskäl
 
Jag som inte tål värme så bra tänker precis tvärtom. Storstadsresor brukar vara mer inomhus i kylda lokaler än strandvistelse. (Fast du har nog ändå rätt i att i juli-augusti får man nog förbereda sig på extremt varmt oavsett).

Annars kan jag varmt (eller kanske kallare då) rekommendera de baltiska huvudstäderna.

Ja, det beror ju på vad man vill göra på semestern. Är jag i en storstad vill jag kunna strosa på stan och det vill jag inte göra i den extremvärme medelhavsregionen haft de senaste åren. Jag vill inte behöva jaga AC.

Vid den tiden på året hade jag nog också precis som du skriver åkt till en annan region. Norra delarna av Europa. Baltikum eller Brittiska öarna. Kanske engelsk landsbygd (Cotswalds), Skottland eller Irland.
 
Vad snabb du var. Jag lade till lite i inlägget ovan nyss så du vet.

Är eventuell side-kick beroende av de orterna ovan?
Jag har åkt en del gånger själv. Men då främst till Az där jag ändå hälsat på olika mycket hos vänner och bekanta och bilat själv. Dit åker jag dock inte i Juli numera av bla värmeskäl
Nä jag funderar bara. det kan vara ganska mycket vart som helst
 
Jag som inte tål värme så bra tänker precis tvärtom. Storstadsresor brukar vara mer inomhus i kylda lokaler än strandvistelse. (Fast du har nog ändå rätt i att i juli-augusti får man nog förbereda sig på extremt varmt oavsett).

Annars kan jag varmt (eller kanske kallare då) rekommendera de baltiska huvudstäderna.
Justja, Tallin var fint vill jag minnas, även om jag inte hade mer än någon dag där.

@alla jag är egentligen mer naturmänniska än stadsmänniska så skulle uppskatta stora parker i stad eller landsbygd.
Tycker dock Storbrittannien ensam känns läskigt pga aldrig kört i och kan inte trafikreglerna alls 😅.
Gillar Hyde park i London tex. Men varit i London minst 2 ggr, eventuellt tre.
 
Nä jag funderar bara. det kan vara ganska mycket vart som helst
Har inte kollat temperaturen i Sardinien i Juli, jag var i början av Augusti. Men det var SÅ fint. Bodde på hotell lite mer avsides. Inte i stan.
Har många foton från de flesta av mina resmål. Så säg till om du vill se. Är budgeten begränsad på något vis? Hur värmetålig är du? Strand eller stad?
 
Tänk på att OS börjar 26 juli i Paris. Gissar att det kan störa ganska mycket även under en period innan dess.

Om jag skulle valt en av de storstäderna i juli skulle det bli Porto med tanke på just värme. Gissar att det är aningens behagligare klimat intill atlantkusten. Jag gillar dock inte att lämna Sverige alls på sommaren och har aldrig semester i juli pga för mycket annat ledigt folk så är nog fel person att svara. 🙈😅
 
Jag reser gärna/helst själv. Som många skriver kan det bli otroligt varmt kring medelhavet i juli plus OS då i Paris.
Porto gillade jag, men slår också ett slag för Riga, Helsingfors och Bukarest.
Själv skulle jag titta på Färöarna eller Skottland men det pga mitt intresse för natur.
 
Utöver OS kan det vara gräsligt varmt i Paris. Det var 40 grader sist jag var där på sommaren och det var inte härligt alls. Däremot Normandie och Bretagne på samma resa, det är ju skönare nära kusten.

Min bästa julisemester var St Ives i Cornwall.
 
Storstad i juli kan bli väldigt hett så personligen hade jag valt besöka vänner eller en grekisk ö. Det som talar för vänner är att du då inte behöver sakna sällskap.

Jag hade hellre valt Island i juli.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Om jag har semester sparad kan företaget dra dagarna för de är för gamla utan att man får ut det i pengar?
2 3
Svar
58
· Visningar
3 359
Senast: Acto
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
754
Fritid Jag skulle behöva hjälp med ideer på vart jag skulle kunna åka på min semester nästa år. Jag skulle vilja åka bort en vecka och med en...
Svar
8
· Visningar
690
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
343
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp