Semesterdagar.. Hur fungerar det?

kompis87

Trådstartare
Det här med semester och semesterersättning verkar väldigt komplicerat, speciellt för mig som nästan aldrig varit anställd innan utan bara egen. Men även för andra jag har frågat. Kanske någon här kan hjälpa? Jag ska sluta på min arbetsplats om en vecka och kommer inte ha möjlighet att ta ut mer semester. Vad händer med mina semesterdagar, och framförallt, hur många dagar har jag rätt till att få ersättning för?

Jag har varit heltidsanställd i 13 månader (20 november 2013 - 31 december 2014) = 27 dagar intjänad semester.
Jag har varit halvtidsanställd (88tim) i 7 månader (1 januari 2015 - 31 juli 2015) = 7 dagar intjänad semester.
= 34 dagars intjänad semester.

2014 hade jag 9 dagars semester, 2015, 8 dagars semester.
= 17 dagars outnyttjad semester.

I mina anställningsavtal står följande:
Heltid - rätt till betalt semesterledighet omfattar 25 dagar per år. Som intjänande år för semester räknas perioden 1 april - 30 mars.

Halvtid/timanställning - semesterersättning utgår enligt handels. Som intjänande år för semester räknas perioden 1 april - 30 mars.


Har jag räknat rätt? Har jag rätt till 17 dagars semesterersättning när jag slutar? Eller är jag helt fel ute?
 
Det här med semester och semesterersättning verkar väldigt komplicerat, speciellt för mig som nästan aldrig varit anställd innan utan bara egen. Men även för andra jag har frågat. Kanske någon här kan hjälpa? Jag ska sluta på min arbetsplats om en vecka och kommer inte ha möjlighet att ta ut mer semester. Vad händer med mina semesterdagar, och framförallt, hur många dagar har jag rätt till att få ersättning för?

Jag har varit heltidsanställd i 13 månader (20 november 2013 - 31 december 2014) = 27 dagar intjänad semester.
Jag har varit halvtidsanställd (88tim) i 7 månader (1 januari 2015 - 31 juli 2015) = 7 dagar intjänad semester.
= 34 dagars intjänad semester.

2014 hade jag 9 dagars semester, 2015, 8 dagars semester.
= 17 dagars outnyttjad semester.

I mina anställningsavtal står följande:
Heltid - rätt till betalt semesterledighet omfattar 25 dagar per år. Som intjänande år för semester räknas perioden 1 april - 30 mars.

Halvtid/timanställning - semesterersättning utgår enligt handels. Som intjänande år för semester räknas perioden 1 april - 30 mars.


Har jag räknat rätt? Har jag rätt till 17 dagars semesterersättning när jag slutar? Eller är jag helt fel ute?


Om du inte avtalat annat med din arbetsgivare har du redan fått utbetald hela semesterersättningen i början på juli. det du har krav på är att ta ut semesterdagarna som obetalda dagar, då ersättninen ju redan är utbetald.
 
Man får ju inte spara hur mkt semester som helst, har du koll på om du plockade ut tillräckligt 2014?

Eller vad pratar vi förresten om? Betald eller obetald semester?
 
Om du inte avtalat annat med din arbetsgivare har du redan fått utbetald hela semesterersättningen i början på juli. det du har krav på är att ta ut semesterdagarna som obetalda dagar, då ersättninen ju redan är utbetald.
Nja det kan du inte bara anta, vissa företag betalar ut ett semestertillägg i juni, vissa i december också men däremot när jag jobbade inom Handels så hade man ett löneavdrag för att man var borta när man hade semester och motsvarande semesterlön som ersättning, dvs man fick sina pengar utbetalda när man faktiskt tog ledigheten.
 
Det här med semester och semesterersättning verkar väldigt komplicerat, speciellt för mig som nästan aldrig varit anställd innan utan bara egen. Men även för andra jag har frågat. Kanske någon här kan hjälpa? Jag ska sluta på min arbetsplats om en vecka och kommer inte ha möjlighet att ta ut mer semester. Vad händer med mina semesterdagar, och framförallt, hur många dagar har jag rätt till att få ersättning för?

Jag har varit heltidsanställd i 13 månader (20 november 2013 - 31 december 2014) = 27 dagar intjänad semester.
Jag har varit halvtidsanställd (88tim) i 7 månader (1 januari 2015 - 31 juli 2015) = 7 dagar intjänad semester.
= 34 dagars intjänad semester.

2014 hade jag 9 dagars semester, 2015, 8 dagars semester.
= 17 dagars outnyttjad semester.

I mina anställningsavtal står följande:
Heltid - rätt till betalt semesterledighet omfattar 25 dagar per år. Som intjänande år för semester räknas perioden 1 april - 30 mars.

Halvtid/timanställning - semesterersättning utgår enligt handels. Som intjänande år för semester räknas perioden 1 april - 30 mars.


Har jag räknat rätt? Har jag rätt till 17 dagars semesterersättning när jag slutar? Eller är jag helt fel ute?
TS vad står det på ditt lönebesked? Där brukar information om hur många betalda dagar man har stå. Har du månadslön? Detta påverkar också. Viktigt att veta är om du varit borta från jobbet något, tjänstledig, långtidssjukskriven, föräldraledig m.m.
Regeln är i alla fall att all betald semester som man inte tagit ut betalas ut på slutlönen.
 
Normalt får du inte spara mer än 5 dagar. Vilket innebär att alla intjänade dagar utöver 5 försvinner den 1/4. Vilket år beror på intjänande- ./. semesterår.
 
De första 13 månader jag jobbade här så hade jag heltidslön, om jag då tog ut en semesterdag i tex april stod det:
Grundlön xxxxxkr
Semesterlön 1 dag 7/4 xxxxkr

Samma sak nu när jag varit timanställd fast men timlön då. Har jag inte tagit ut någon semester en månad har jag inte heller fått någon ersättning.

På min senaste lönespec står det att jag har 8 dagar sparad semester, vilket ju stämmer för det är de dagar jag jobbade ihop förra året, men jag måste ju få ut pengar för de dagar jag jobbat ihop hittills detta året också? För nästa år är jag ju inte här och kan utnyttja det?
 
Normalt får du inte spara mer än 5 dagar. Vilket innebär att alla intjänade dagar utöver 5 försvinner den 1/4. Vilket år beror på intjänande- ./. semesterår.
Normalt sett brukar dem väl betalas ut och inte försvinna ut i tomma intet, om man inte kunnat ta ut dem.

Till TS, dina beräkningar ser inte helt rätt ut då du inte har tagit intjänandeår i beaktning. Dessutom har du gått ner på halvtid och då behöver man veta om du jobbar intermittent. Bättre att du vänder dig till ditt lönekontor som kan svara på din frågor, om det som sagt inte står på dit lönebesked.
 
De första 13 månader jag jobbade här så hade jag heltidslön, om jag då tog ut en semesterdag i tex april stod det:
Grundlön xxxxxkr
Semesterlön 1 dag 7/4 xxxxkr

Samma sak nu när jag varit timanställd fast men timlön då. Har jag inte tagit ut någon semester en månad har jag inte heller fått någon ersättning.

På min senaste lönespec står det att jag har 8 dagar sparad semester, vilket ju stämmer för det är de dagar jag jobbade ihop förra året, men jag måste ju få ut pengar för de dagar jag jobbat ihop hittills detta året också? För nästa år är jag ju inte här och kan utnyttja det?
De 8 sparade dagar betalas ut i pengar, det du jobbat som timanställd betalas det semesterersättning på, 12% om ni inte har något annat avtalat. Men då är frågan om din semesterersättning har betalats ut något i juni eller t.o.m. Möjligtvis på varje lön.
 
Normalt sett brukar dem väl betalas ut och inte försvinna ut i tomma intet, om man inte kunnat ta ut dem

Jag har jobbat på två ställen där de faktiskt brinner inne om man inte tar ut dem. De betalas alltså INTE ut i pengar. Detta för att folk ska uppmuntras att faktiskt ta ledigt istället för att byta mot pengar.
 
De 8 sparade dagar betalas ut i pengar, det du jobbat som timanställd betalas det semesterersättning på, 12% om ni inte har något annat avtalat. Men då är frågan om din semesterersättning har betalats ut något i juni eller t.o.m. Möjligtvis på varje lön.

Jag har inte fått någon semesterersättning på mina löner sen jag började som tim, har jag tagit en semesterdag så har jag fått betalt för den separat men inget annat, jag har bara fått min vanliga timlön, inget annat. I så fall måste det ju skrivas ut.
Jag har inte heller fått någon ersättning nu i juni/juli mer än de dagar jag tog ut denna månad.
I maj tex tog dag ut 4 dagar då står det såhär
"Semesterlön 5,4% - sparade dagar 4 st
1026kr x 4st 2015-05-01 - 2015-05-04"

1026kr är alltså en dagslön för mig.
 
Normalt får du inte spara mer än 5 dagar. Vilket innebär att alla intjänade dagar utöver 5 försvinner den 1/4. Vilket år beror på intjänande- ./. semesterår.

Du får spara 5 dagar per år i max 5 år. Alltså får du totalt ha max 25 sparade semesterdagar per år enligt semesterlagen (om jag ej minns fel)
 
Du får spara 5 dagar per år i max 5 år. Alltså får du totalt ha max 25 sparade semesterdagar per år enligt semesterlagen (om jag ej minns fel)

Det där beror väl ändå helt och hållet på hur många semesterdagar man får ut. Visst gränsen på 25 totalt men jag har i många år sparat mer än fem per år.
 
Du får spara 5 dagar per år i max 5 år. Alltså får du totalt ha max 25 sparade semesterdagar per år enligt semesterlagen (om jag ej minns fel)

Lagen är diapositiv, i alla fall i praktiken till vad som kan anses vara löntagarens fördel. Du får inte spara mer än max fem per år, men totalt 25 i potten. Eftersom det är fem år du får spara. Enkel matematik.

Sedan finns det ju kollektivavtal förutom lagen.
 
Du får spara 5 dagar per år i max 5 år. Alltså får du totalt ha max 25 sparade semesterdagar per år enligt semesterlagen (om jag ej minns fel)

Det varierar. Detta kopierade jag från vår personalhandbok:

"Vid förläggning av semester skall eftersträvas att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni - augusti.

Arbetstagare som har rätt till mer än 20 semesterdagar, får spara en eller flera av de överskjutande dagarna till ett senare semesterår. Antalet sparade semesterdagar får inte överstiga 40."
 
Det varierar. Detta kopierade jag från vår personalhandbok:

"Vid förläggning av semester skall eftersträvas att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni - augusti.

Arbetstagare som har rätt till mer än 20 semesterdagar, får spara en eller flera av de överskjutande dagarna till ett senare semesterår. Antalet sparade semesterdagar får inte överstiga 40."

Så har vi det också (kommun).
 
Förutom sparade dagar brukar lönespec också visa intjänade eller årets semesterdagar.

Jag skulle nog tro att din beräkning är rätt.
 
Du får spara 5 dagar per år i max 5 år. Alltså får du totalt ha max 25 sparade semesterdagar per år enligt semesterlagen (om jag ej minns fel)
Hos oss gäller att du måste plocka ut ett visst antal dagar, men i praktiken blir det ungefär samma skulle jag tro.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 168
Senast: Fruentimber
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 683
Senast: _Elly_
·
Skola & Jobb Jag jobbar för ett pyttelitet företag som inte har något "officiellt" system för semesterdagar, utan vår HR-person loggar och håller...
Svar
13
· Visningar
1 787
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp