semesteruthyrning

tjenixen

Trådstartare
har någon här hyrt ut sitt hem genom en site, typ air bnb?

jag har funderat på att göra det ett tag för att dryga ut kassan lite. fick precis ett erbjudande om att kanske jobba utomlands i några veckor så funderade på om det skulle vara lägligt att hyra ut lite då.. kanske två helger eller något.

mitt problem är att jag är alldeles för petig och lite possessive över mina grejer ;) men kanske om jag skulle fixa extrakuddar/täcke/madrasskydd/handdukar och stoppar undan saker jag bryr mig extra mycket om.

Jag har en inbyggd garderob - vad tror ni om att lägga in saker där och ta bort nyckeln? eller skulle jag behöva ta ner allt i källaren?

dela gärna med er av erfarenheter :)
 
Sv: semesteruthyrning

har någon här hyrt ut sitt hem genom en site, typ air bnb?

jag har funderat på att göra det ett tag för att dryga ut kassan lite. fick precis ett erbjudande om att kanske jobba utomlands i några veckor så funderade på om det skulle vara lägligt att hyra ut lite då.. kanske två helger eller något.

mitt problem är att jag är alldeles för petig och lite possessive över mina grejer ;) men kanske om jag skulle fixa extrakuddar/täcke/madrasskydd/handdukar och stoppar undan saker jag bryr mig extra mycket om.

Jag har en inbyggd garderob - vad tror ni om att lägga in saker där och ta bort nyckeln? eller skulle jag behöva ta ner allt i källaren?

dela gärna med er av erfarenheter :)

Det första du ska göra är att kolla om din hemförsäkring täcker de skador som en tilltänkt hyresgäst kan åsamka dig. I många fall får du inte ut ett öre om det försvinner saker eftersom du lämnat över en nyckel....
 
Jag har ingenting egentligen som är värt något, förutom en tv och ljudsystem typ, utan det är det sentimentala värdet på saker jag funderar över.

Mitt intryck är att det oftast funkar bra för de flesta?
 
Jag har funderat över det där jag med. Bor i en 3a så har ett gästrum så kan lätt låsa mitt sovrum och ha mina grejer där. Däremot blir jag inte riktigt klok över om man kan hyra ut utan att prata med föreningens styrelse först. Det är ju en kort period det handlar om, i mitt fall 2 veckor, men det verkar som om man behöver styrelsens tillåtelse ändå.
 
mm god poäng. jag tänker att det är så kort tid så det kunde ju lika bra vara mina kompisar som bor i lägenheten under tiden jag är bortrest. Skulle det vara hyresrätt förstår jag att en kanske vill vara mer försiktig, men i bostadsrätt..?
i mitt kontrakt står det att jag får hyra ut, men jag tror att det är gällande en längre tid, och då måste jag ha tillstånd. jag har dock intrycket att min förening är förhållandevis avslappnad.
 
Ja jag tror ingen i min förening skulle bry sig heller men man vet aldrig. Finns ju folk för allt.

Jag skulle nog flytta ut grejer som är helt oersättliga och resten skulle jag låsa in samt kolla med försäkringsbolaget vad som gäller. Man kan ju ta en deposition av de som hyr också som de får tillbaks när man kommer hem och ser att allt är ok!
 
Jag har hyrt ett hus utomlands via en förmedlare. Där fick vi betala en depositionsavgift som vi sedan återfick. Från depositionen kunde de då dra ev förstörda saker. Prislista på saker fanns tillgänlig och de hade verkligen varit petiga, allt var med. Det här huset var uthyrt en ganska stor del av året så där lönade det sig säkertatt lägga ner det extraarbetet.
 
Ang försäkringen så får man ju också tänka på att hyresgästen kan ställa till med rätt mycket annat än att sno eller har sönder saker, tex somna i duschen och orsaka vattenskada i fastigheten.
 
Vissa av dessa siter försäkrar ditt hem separat från din hemförsäkring (ej mot stöld et c) under tiden du hyr ut.

Jag har ett vitrinskåp i köket fyllt med grejer och alkohol, skulle det vara konstigt att sätta ett lås på det tycker ni? Jag har liksom inte utrymme att plocka undan precis allt som jag inte vill ska gå sönder att det vore bra att kunna slänga in det där i. Men jag tänker att det kanske är lite överdrivet att ha ett skåp med ett lås på? Eller?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 994
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 171
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 637
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 840
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp