Bukefalos 28 år!

Senare leverans av små hundar än av stora?

via

Trådstartare
Jag har nu pratat med en uppfödare av löwchen. Enligt henne är det normala att småhundar hämtas av valpköparen vid absolut tidigast nio veckors ålder, helst senare. Att många uppfödare behåller valparna ett antal månader för att se om det är någon de ska behålla, och först därefter säljer dem.




Jag som bara har haft hyfsat stora hundar innan är van att valpen hämtas vid åtta veckors ålder. Jag har också fått lära mig att förutom att präglingen på ägaren sker tidigt, är det lättare att få hunden att hålla sig till gården, ju yngre den är då man får den.




Är det så här med småhundasraser, att de kan vara flera månader gamla då man köper dem? Är det någon här som har erfarenhet av att köpa en äldre valp, och hur det i så fall fungerar kontra att köpa en åttaveckors?




En (väldigt framgångsrik och seriös som jag uppfattar det) uppfödare har nu två stycken sjumånaders valpar ute till försäljning. Är detta helt normalt och fungerar bra, eller är det alldeles galet?
 
Sv: Senare leverans av små hundar än av stora?

Vi hämtade hem en sex månader gammal valp för två veckor sedan. Det har gått jättebra.
För vår del har det inte fört med sig något negativt alls, tvärtom så är vi tacksamma för det jobbet som uppfödaren har lagt ner. Hon är rumsren, går bra i koppel osv.
Trots att valpen fick vara i soffor hos uppfödaren så har vi utan problem lärt henne att hon inte får vara i soffor och sängar hos oss.
Hon vet vart hon bor och att vi är hennes familj.

:)
 
Sv: Senare leverans av små hundar än av stora?

Jag hämtade min dvärgpinscher när hon var 8 veckor. Jag vet dock någon uppfödare som leverarar valparna vid 9-veckors ålder. Så inom min ras är det inte "normalt" att hämta valpen senare.
 
Sv: Senare leverans av små hundar än av stora?

Min fösta hund kom in i mitt liv som 5 månaders valp. Man slapp mycket då han var rumsren och koppelvan. Lugn och snäll på alla vis. Men jag tyckte under hela hans liv faktiskt att något saknades.

Nuvarande hämtade jag när han var 8v. Och det har varit helt underbart att få forma honom exakt på millimetern som jag vill ha honom. Jag ska inte sticka under stol med att han är mer det jag söker hos en hund än vad min förra ögonsten var, men det känns inte som om det hade varit en sån jätteskillnad om jag fått honom som 8veckors istället.

Jag ser bara fördelar med att ta valpen så tidigt som möjligt. Det blir mer jobb, men det kommer också att ge mer i längden (och självklart finns det undantag och självklart kan man vara precis lika nöjd med en äldre valp). Ray Coppinger anser att man redan när man tittar på valpen vid ca 6v ålder ska (som han uttryckte det) ha den i armhålan en liten stund för att prägla den på en skarp doft som svett. Man ska också lämna något med sin doft på i valplådan tills valpen ska hämtas vid 8v (han sa 8v). En intressant tanke.

Det första du var inne på att småhundar lämnas senare funderade jag lite på också. Jag har sett mallekullar där uppfödaren lämnar valparna först när dom är 9v. Så det är nog vad uppfödaren känner för efter utbildning eller erfarenhet.
 
Sv: Senare leverans av små hundar än av stora?

min griffon hämtade jag vid 8 veckors ålder, hennes bror, som exporterades till ryssland, åkte någon vecka senare. den andra brodern blev kvar till fem-sex månaders ålder pga testikel som inte ville stanna nere...
den forskning jag har sett säger att 8 veckor är en lämplig ålder att flytta hem till sin permanenta familj.
jag kan mycket väl förstå att en uppfödare behåller två lovande valpar några månader och sedan säljer den minst lovande när de blir lite äldre så att man kan se mer vad det kommer att bli av dem. har man små hundar är det ju klart enklare att ha kvar två-tre stycken, och med efterfrågan som ändå är på småhundar så är det nog inte jättesvårt att bli av med dem, även om de äldre än 2-3 månader. som någon sa innan: en rumsren hund som kan gå i koppel och kan enklare kommandon är klart attraktiv för någon som inte kan vara helledig ett tag och ta hand om en liten liten valp :) kan tänka mig att det är lite jobbigare att ha kvar större raser, men är säker på att det förekommer (om inte annat för att man inte blir av med valparna)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har en sheltiehane på 7 månader. Han har kommit in i en självständigare fas nu och vi måste formulera en strategi för att få honom...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 872
Senast: ginnies
·
Övr. Hund Citerar från Facebook "STULEN VALP MALMÖ 16 juli 2014! Nellie 10 veckor, Mops, STULEN ca kl 20.15 den 16 juli 2014 från Lönngatan nära...
Svar
0
· Visningar
993
Senast: purity_666
·
Hundhälsa Nu behöver jag verkligen eran hjälp angående valpköp! För två veckor sedan tog vi en valp på prov, och allt har fungerat kanon. Han är...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Disen
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
2 896
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp