Bukefalos 28 år!

R

Rocco

Kan man ha senskydd vid dressyr eller är det enbart vid hoppning man har det????

//Rocco :banana:
 
Det är ju en smaksak :p :)
Dressyrryttare föredrar väl lindor då det ser mer "dressyr" ut :D
I hoppning, där skaderisken av bommar m.m, är större, så väljer man ju senskydd.

På dressyrtävlingar FÅR MAN INTE tävla med senskydd. :)
 
Sendkydd använder man för att skydda senorna från slag. Den risken är ju minimal i dressyrarbete. Därför används de vi hoppning. Att linda benen är till för att ge stöd. Lindor och senskydd har alltså olika funktioner.
 
Klart man får, men det är inte så vanligt om man inte använder senskydden/strykkappor/lindor bara för att hästen inte ska stryka sig.
 
På träning får man väl ha vilka skydd man vill :confused:? Vid dressyrtävling får hästen varken ha lindor eller benskydd under uppvisningen. På framridningen får du använda de skydd som behövs! Jag har senskydd på min dressyrhäst, eftersom han är så stor i gången att han några gånger har lyckats få tåbrodden bak att rispa upp huden på baksidan av senorna fram när han hade "vanliga" strykkappor.
 
Jag brukar ha senskydd även när jag tränar dressyr, min pålle kan vara lite studsig ibland så jag har det för säkerhets skull!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
596
  • Artikel
Hästnyheter Ridsports krönikör Elisabeth Hoff gläds över nya stjärnskott som klev fram under världscupmeetinget i Stuttgart, både i dressyr och...
Svar
0
· Visningar
168
Senast: Gunnar
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
904
  • Artikel
Hästnyheter Under lördagen arrangerades klubbmästerskap i hoppning och dressyr för medlemmarna i Vaggeryd- och Skillingaryds ridklubb...
Svar
0
· Visningar
246
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp