Bukefalos 28 år!

separationsångest?

E

emersson

Jag har ju två hästar, en lilla Q och Bill. Q har alltid haft benägenheten att "fixera" sig vid en häst oavsett hur många hästar vi haft. Nu har vi bara två så då är det ju självklart Bill han är besatt av. Nu har det gått så långt att det räcker med att vi tar ut Bill från hans box så börjar Q snurra i sin box och blir jätteorolig. Igår tog jag ut Bill på stallplanen o fixade lite med honom, Q kunde då fortfarande se honom genom sitt boxfönster, men det blev ju immigt efter 10 min eftersom han stressar upp sig till max. Och då kunde han ju inte längre se Bill, så han blev ju halvtokig där inne. Det hjälper inte om någon försöker prata lugnande med honom eller ge honom godis, han ser eller hör ingenting för han är så uppstressad över att bill är 5 meter ifrån honom.

Nu till det stora problemet. vi ska på kurs med Bill i helgen, så Q ska vara själv i sin box en hel dag, att ordna sällskapshäst åt honom är ingen ide, det har vi provat utan resultat, (det ska vara bill tycker Q). Att ha Q ute i hagen förenat med livsfara för hans liv, det har jag provat, och han springer fortare och fortare och skummar av svett efter 15 min och han ger sig inte efter en timma heller utan det blir bara värre. Någon som har något tips?

(självklart går hästarna ute i hagar dagtid, men på kvällen när jag är där så står dom inne)
 
Sv: separationsångest?

blir Q lika orolig om man går iväg med honom? eller är de bara när den andra går iväg?

för idåfall så skulle de kanske funka om någon va ute o red/gick med Q medan bill åker iväg och är kanske lugnare i stallet sen när ingen har gått iväg..
 
Sv: separationsångest?

Tror inte det gör någon större skillnad, men tack för svar iaf:) Någon har sagt att man kan ge honom lugnande, vi ska ju vara borta ca 6 timmar med Bill. Någon som har någon erfarenhet av sånt?
 
Sv: separationsångest?

Min kompis har en häst som vart stel av skräck vid åska och smällare. Hon köpte då något typ hälsokostmedel som jag tror kallas Räddningsdroppar eller Panikdroppar. De funkade kanon på honom iaf, lugn utan att vara drogad.
Kan vara något att testa? Googla på de där orden så hittar du säkert!

Lycka till!
 
Sv: separationsångest?

Det ska jag testa :) :) alla råd och tips är guld värda, tack :)
 
Sv: separationsångest?

Se till att Q är rejält rastad innan B åker iväg. Och att den hästen som ska bort, redan är borta när han kommer in.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 314
Senast: Vinur
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 253
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 337
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp