Bukefalos 28 år!

Seriös Klättring. Tips och råd önskas!

S

Sprettan

Jag och ponnyn har bytt stall, vilket har fört med sig en helt annorlunda terräng än vad vi är vana vid. Speciellt har det för med sig tillgång till en slalombacke där man får klättra sommartid. Alla de backar jag har användt som klätterträning hittills bleknar i jämförelse till detta. Själv är jag inte så förtjust i höjder och milt sagt livrädd varje gång vi klättrat upp för backen. Tilläggas kan att jag är vuxen, ponnyn en 18-årig, kraftig d-ponny.

Nu skulle jag gärna få lite tips från er som klättrar i stora branta backar samt höra hur ni använder klättring som träning!

Problemet är att jag har ingen aning om hur lång backen är, har försökt söka överallt på nätet men det verkar inte finnas information någonstans. Vi brukar klättra upp under hissarna där backen är rätt så jämn brant. Toppen har tydligen blivit ombyggd eftersom dom sista metrarna upp är extra branta. Under hissarna är underlaget grus med en del stora stenar. Toppen ligger på ca 55 meter över havet.

Det finns som alternativ att klättra upp i själva åkbacken också. Här är backen lite mera trappstegsformad, dvs brantare stigning under vissa delar av backen. Underlaget här är halare, en sorts mullblandning som blir väldigt hal vid fuktigt väder.

Längre ut på backen är det inte lika brant men det blir en längre väg dvs längre klättring. Nackdelen att rida där är underlaget. Från hästryggen har man nollkoll på hur bottnet ser ut eftersom det ligger en hel del ris och småbjörkar på marken.

När man rider ner blir det en ca 10 meters nerförsbacke som stupar rätt så kraftigt. Här leder jag alltid, vågar inte rida. Sen blir nerförsbacken mera normal eftersom vägen går rätt så långt runt backen.

Vilken av dessa backar skulle ni använda till backträningen?

Som sagt, har jag hittills alltid ridit under hissarna. De från stallet som ridir mycket i backen tycker den trappformade backen blir för brant. Annars skulle den säkert vara väldigt bra som intrevallträning, men vågar nog inte testa den på länge än.

Hur ofta är det hälsosamt att klättra? Jag har klättrat den hittills en gång i veckan, sammanlagt hela 2 gånger. Hur mycket anstränger klättring hästarnas ben? Är det hela muskulaturen som används eller bara bakdelsmuskulaturen? Jag klättrar alltid i skritt. Den långa normala nerförsbacken brukar vi galoppera upp i bland.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Seriös Klättring. Tips och råd önskas!

Ingen som har några kommentarer? :confused: :confused:
 
Sv: Seriös Klättring. Tips och råd önskas!

Jag har också en slalombacke jag klättrar med min häst ibland. Ett tag gjorde vi det ca 3-4 gånger i månaden.

Vad du ska tänka på är att hästen lätt för mjölksyra i musklerna så känn av hästen ordentligt. Vill hästen stanna själv, låt den göra det och pusta en stund. Den sista biten som för mig också är väldigt brant, brukar jag sitta av eftersom det också är stora stenar som emellanår är väldigt hala.

Jag går aldrig ner tillbaka i backen utan använder mig av en längre inte lika brant väg som går på baksidan av berget. Jag vill inte belasta framdelen för mycket och riskera att bogarna inte kan jobba ordentligt om sadeln glider fram.

Backträning är extremt jobbigt för hästen och involverar många muskler inte bara rumpmuskulatur.
MVH
Sofia
 
Sv: Seriös Klättring. Tips och råd önskas!

Lyllos! Här har vi oxå endel backar - superbra träning!

Jag brukar rida i olika gångarter beroende på hur branta backarna är och vad jag vill ha ut.

Generellt så ger ju skritt mest, alltså skrittar jag i de brantare backarna (men de får inte blir för branta så att hästarna "häver sig" upp, de ska kunna skritta på i normalt lungt tempo men ta i i varje steg.

I längre mindre branta backar travar jag för kondisens skull. Mkt bättre att trava uppför än på plana mareken eftersom det lsiter mindre på benen och ger mer träning/flås.

Hästar som galopptränas görs det med fördel i backar. Som med traven, man kan rida kortare pass och sliter då mindre på benen men får ut mer av träningen.

Om jag var du så hade jag nog valt den backen du redan använder, du kan ju testa att rida i "den riktigta"backen när du klättrat lite fler gånger och hästen orkar lite mer (vet ju iofs inte hur jobbigt den tycker det är nu). Men att gå bland snår osv är oxå nyttigt, då måste hästen även koncentrera sig på var den ska sätta fötterna - får ännu mer framåt-nedåt sökning vilket ger mer rätt träning.

Jag är ingen expert men jag tror klättring gör mkt nytta för hela kroppen även om just bakdelen/ryggen för jobba lite extra.

Hur ofta beror på. Du kan ju rida upp och ned flera gånger för att få mer träning. Jag brukar variera min ridning så att varannan dag är mer åt dressyrhållet och varannan dag är mer konditionsträning. Då hade jag nog klättrat i backar var fjärde/sjätte dag. Om galoppträning (som med fördel kan ersättas av ett klättringspass som ger flås) säger de ju som tätast var 4:de dag. Jag brukar hålla mig till 5:e/6:e när jag red fälttävlan så det är nog ungefär likdant här. Men har du inget spec du tränar till så är det nog lagom att klättra en gång i veckan som du gör nu. Men det är klart, har du aldrig klättrat med hästen innan så bör du ta det lugnt i böran och kanske inte klättra tätare än på några gånger. Du märker ju själv hur trött hästen blir och hur den känns dagen efter. Min ponny kände man tydligt att hon var lite öm under/bakom sadel om hon gått lite för hårt, då fick det bli lugnare uppmjukningspass och vila två/tre dagar efter.

Passa på att när du rider nedför göra halter lite då och då. Det är mkt bra träning för att få hästn att hålla ihop sig och sätta bakbenen under sig i halten. När det funkar bra och du är i svaga sluttningar kan du testa att rygga ngt steg. Överlag så ska bör du rida med halvlång tygel och lite kontakt med nmunnen när du rider nedför och balansera upp hästen med sits o skänkel så den inte bara "ramlar iväg" nedåt. Den ska gå i en ganska rund men självklart lång och låg form och kunna balansera upp sig ordentligt med halsen. Här hjälper ävne halterna till så du kan hålla ett kontrollerat tempo nedför även om det är jobbigt när det är brant.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp