Bukefalos 28 år!

"Sex timmars regeln" - bättre förr?

No1

Trådstartare
I besparingstider har tidig hemgång efter förlossning blivit allt mer intressant.
Detta skall tydligen vara en ypperlig besparingsmetod eftersom det ändå finns något som heter "eftervård i hemmet".

http://www.sr.se/orebro/nyheter/ark...riodStart=2009-04-22&Period=2&Artikel=2784164

http://allehanda.se/start/harnosand/1.1012051


Jag är lite nyfiken på när exakt denna eftervård sker och vad innebär den?

Jag kan förstå att de med erfarenhet gärna åker hem bums, om möjligheten finns, men hur är det med de som står som frågetecken med sitt första barn i armarna?

Vad tycker ni?

När jag föddes fick förstföderskor bo kvar i en vecka där de i lugn och ro med kunniga barnmorskor fick komma tillrätta med amning samt annan runt-omkring-kunskap innan de behövde åka hem.
DET tycker jag var väl placerade skattepengar.
 
Sv: "Sex timmars regeln" - bättre förr?

När jag födde fick man stanna kvar i upp till en vecka om man ville. Och när jag väntade Li så blev jag upplyst att är det problem och osäkerheter så får man stanna kvar några dagar, upp till en vecka, så länge det finns plats.

Jag VILLE åka hem, BUMS! Jag frågade så fort Li var ute när vi fick åka hem. Jag tvingades vara kvar i 2 dygn (beror väl på hur man ser det, hade jag gått hade de väl inte kunnat hindra mig, men de vägrade skriva ut oss) trotts att det inte var något fel på varken mig eller dottern, vi anmälde i efterhand via min BM jag hade under graviditeten och BB-hemvård, då tvångsvistelsen på BB ihop med andra saker förmodligen var starten på amningsproblemen vi fick.

Slöseri på plats och resurser, i mitt tycke, någon annan mamma hade fått ta mitt rum och haft större nöje av det.

EDIT:

Mamma och jag har pratat om det där med BB-vistelsen, när min älsta bror föddes så var man tvungen att stanna 7 dagar. När jag föddes var det 3 dagar man var tvungen att vara kvar och samma med lillebror. Men "på den tiden" var det mycket som var annorlunda, och mamma beklagar sig ofta över att hon skulle vart född senare själv. Förstå att tvingas vara kvar 3 dygn på bb när det är 5:e barnet man får. :p
 
Senast ändrad:
Sv: "Sex timmars regeln" - bättre förr?

När jag födde mitt första hade jag velat åka hem ganska snart och hon födddes vid 14.00 tiden ena dan och vi fick inte åka hem förens vid 14 tiden dan efter pga läkarbesäk etc. och två dagar senare kom en barnmorska hem till oss och vägde osv.
Med barn nr två som föddes vid 8 på morgonen så ville jag hem med en gång, men var tvungen att vänta på att livmodern dratt ihop sig och ett bebisen fått ett läkarbesök och då de endå inte hade några BB plaser kvar just då så åkte jag strax efter 14 tiden samma dag. Fick ju även då "BB vård i hemmet" som jag tror de kallar det här, någon dag senare.
Jag tyckte der var skit trist, jobbigt och irriterande att var på sjukhuset och tyckte det var en höjdare att man kunnde få åka hem så tidigt. Sen vet jag inte hur länge man hade fått stanna kvar om man hade velat det?
 
Sv: "Sex timmars regeln" - bättre förr?

Jag har fått/valt/behövt stanna några dagar båda gångerna. Skönt tycker jag, gott om tid att bara relaxa och känna in nya bebisen, och möjlighet att fråga hur dumma saker som helst när som helst.

Hade jag inte haft eget rum så kanske det varit annorlunda.
 
Sv: "Sex timmars regeln" - bättre förr?

Det har förändrats en del genom tiderna.

Farmor berättade att när hon födde pappa och hans syskon skulle man stanna minst en vecka och det enda hon fick göra var att amma. Dom kom in med barnet på speciella tider. När hon åkte hem med barnen hade hon aldrig sett barnet utan kläder, blöjbyten och kläder sköttes av personalen. Men hemma fick alla hjälp av en "hemhjälp" första veckan hemma som skötte all matlagning, städning, tog hand om syskon mm så nyblivna mamman bara kunde ägna sig åt barnet.

När Emilia föddes för snart 3 månader sen ville jag åka hem direkt, jag var uppe ur sängen 20 min efter hon var född och kände mig pigg direkt. Hon föddes vid 1 på em och dom vill att man är kvar 6 timmar och avrådde från att åka hem precis innan natten. Den natten var allt lugnt. Vi åkte hem på förmiddagen dagen efter, första natten hemma hade varit skönt att fått hjälp, Emilia bara skrek och skrek och vi visste inte vad som var fel/vad vi skulle göra.

I Linköping så ringer dom varje dag från bb om man åkt hem tidigt för att kolla så allt är bra och om man har ngr frågor.
 
Sv: "Sex timmars regeln" - bättre förr?

jag fick ligga kvar 6 dagar för dom hade plats och inte så mycket att göra:bow:
Det kallar jag service.
 
Sv: "Sex timmars regeln" - bättre förr?

För vår del så sa de ingen bestämd tid som man "fick" stanna. Men gissningsvis skulle de väl börja fundera och försöka mota hem mig om jag stannat i en hel vecka. För MIN del så är det mig totalt främmande att någon egentligen skulle behöva stanna en hel vecka (möjligen specialfall som t ex någon som fött barn utan att ha fattat att de var gravida eller någon som drabbas av starka depressionskänlsor direkt).

Jag hade inte bytt blöja mer än kanske någon enstaka gång för över 15 år sen (på en väns baby), jag har inte tidigare hållit en så liten bebis, badat eller klätt på den. Men de tre dygn vi stannade räckte jättebra tyckte jag! Det är inte direkt någon jättesvår vetenskap. Första blöjan fick sambon byta och visade sen mig. De visade oss en gång hur vi skulle göra vid badning och i övrigt så fanns personalen där vid behov.

Det jag/vi ville och behövde få hjälp med var att få igång amningen så att den funkade. Om det tagit längre tid så hade jag nog gärna varit kvar något dygn till. När jag tyckte amningen fungerat under en hel dag så kände jag att det räckte. Jag ville absolut hem!

Sen finns ju hjälp på hemmaplan om man behöver. Man kan kontakta BVC och få hjälp av dem i så fall.
 
Sv: "Sex timmars regeln" - bättre förr?

Det har förändrats en del genom tiderna.

Farmor berättade att när hon födde pappa och hans syskon skulle man stanna minst en vecka och det enda hon fick göra var att amma. Dom kom in med barnet på speciella tider. När hon åkte hem med barnen hade hon aldrig sett barnet utan kläder, blöjbyten och kläder sköttes av personalen.

Precis!
Att vara kvar en vecka på den tiden var ju liksom ingen "hjälp" eftersom man ändå inte fick vara med sitt barn. Jag har för mig att mamma berättade att det till och med fanns sovsal för barnen när jag föddes (1969), men kan inte svära till 100% på det.
 
Sv: "Sex timmars regeln" - bättre förr?

Mamma har berättat att när mina två älsta bröder föddes så var bebisarna i separat sovsal. Förstfödda vägde 2800 g när han föddes och då följde de ett strikt matschema, två timmar mellan målen.

Li vägde 2600 när hon föddes och fick äta när hon blev hungrig.

Storebror är född -70.
 
Sv: "Sex timmars regeln" - bättre förr?

Jag är född 84 och mina syskon 86 och 89. Då sov barnen i sovsalar men fick vara med mammorna hela dagarna.
 
Sv: "Sex timmars regeln" - bättre förr?

Med andra ord: fullt möjligt att det var separat sovsal när jag föddes.

Nu vet jag å andra sidan (genom att ha lyssnat på kvinnor i olika äldre generationer) att det säkerligen har skilt sig en hel del mellan olika orter i landet. Mina föräldrar är 40talister, men vi bodde i Sthlm när vi barn föddes.

Jag har fått höra talas om "4-timmarsregeln" för amning av kvinnor som har barn födda på 80talet och frågat min mamma om vad de sa när jag föddes. Hon ser ut som ett levande frågetecken och säger "den där 4timmarsregeln var ju något som tillämpades när JAG föddes. När du var liten sa man att barnet skulle få äta när det ville. De måste ha lyssnat på sina gamla mammors regler...".

Så; hur snabbt utvecklingen gått har nog varierat. Det märks ju också när man träffar personer inom vården (eller läser om skräckexempel här eller på andra forum).
 
Sv: "Sex timmars regeln" - bättre förr?

Jag tycker de som vill åka hem efter 6 timmar ska få göra det medan de som behöver stanna längre ska få göra det.

Jag hade kunnat åka hem tidigare än jag gjorde efter att jag fött mitt första barn (förra året) och jag åkte ändå hem tidigare än de flesta av förstföderskorna på min avdelning (åkte hem efter ungefär 1 dygn). Allt funkade bra för oss så det fanns liksom inget skäl att stanna.

Däremot tycker jag att man ska få stanna längre om man känner att det behövs.
 
Sv: "Sex timmars regeln" - bättre förr?

Vi stannade 4 nätter på BB i familjerum, innan Meja föddes var jag helt inställd på att åka hem dagen efter men så blev det ju verkligen inte. Tror inte det är ett bra sätt att spara in pengar på. Man stannar ju på BB för att man behöver hjälp med ett eller annat. Fantastisk förlossningsvård har vi i Sverige måste jag säga!
 
Sv: "Sex timmars regeln" - bättre förr?

Enligt Helena Mossebäck som är barnmorska på BB på USÖ säger att det är en omstrukturering på BB som innebär att nyförlösta erbjuds att åka hem efter sex timmar. Tidigare har tolv timmar varit gränsen.
Det här är en besparing som inte ska innebära någon risk för barnet eftersom landstinget erbjuder eftervård, säger Helena Mossebäck.
Hon säger också att det är en bra besparing eftersom eftersom det inte handlar om sjuka personer.
- Det är ju friskt att föda barn, det är ju ingen sjukdom, säger Helena Mossebäck.



Enligt sr så ERBJUDS kvinnor att åka hem efter 6 timmar istället för de tidigare 12 timmarna. Min tolkning är att minimumtiden de vill att man stannar har sänkts - inte att de KRÄVER att man åker efter 6 timmar.
 
Senast ändrad:
Sv: "Sex timmars regeln" - bättre förr?

Åh jag var överlycklig att jag fick stanna så länge som jag fick! Här stannar de flesta i två-tre dagar men jag stannade nästan i fem! I brist på mjölk, mest. Första dagen var lätt som en plätt, både jag och plutt var utmattade efter förlossningen. Dag 2 skrek han hela dagen för han var hungrig. Tills en sjuksköterska gav honom 30 ml ersättning, då däckade han och sov i 6 timmar. Samma sak hände ett par gånger och när mjölken väl satte in var jag gladare än någon. Min mamma kom från Sverige på den femte dagen och hämtade mig på sjukhuset, annars hade jag inte haft någon som kunde hjälpa mig i början. Hon var verkligen guld värd och såg till att jag åt och drack emellan amningsproblemen.

Jag tycker det är bäst om kvinnan själv får välja, 6 timmar eller 6 dagar, vad som passar henne bäst. Nästa gång kommer jag säkert inte stanna så länge om allt går lika enkelt som förra gången (med förlossning). Nu vet jag ju hur man gör!
 
Sv: "Sex timmars regeln" - bättre förr?

Öviks BB är ju ett av de som jag kan tänka mig att nedre länken syftar till?
Kom inte till den artikeln nu, men strunt samma.
Jag hade ju tur och fick nu i februari, men redan då visste de ju att det skulle bli rejäla neddragningar och tidig hemgång.

Dagen jag födde var det bara 2 födslar och båda på natten/morgonsidan i början av dagen. Så sen hade dom de rätt lugnt, + att min tjej låg på barnavd och de var få inne i övrigt. Jag var ju f.ö i princip färdig när jag kom in:p
Sen dagen efter brakade det lös, två "normala", 2 akuta snitt och ett katastrof snitt. :crazy: Sen fortsatte det i rätt bra fart.
Ingen av personalen kunde förstå hur dom skulle klara det där på mindre folk,
dom var redan rätt stingsliga.
De med snitt fick ju stanna ett tag längre och verkade verkligen uppskatta och behöva det.

Själv ville jag ju bara hem men fick inte :angel:

Men det känns lite läskigt att det blir lite "slänga hem" attityd på det hela.
Sen blir det ju rätt få platser och ingen hängde riktigt med på hur det skulle gå till de dagar det föddes fler än det fanns plats till.


Överlag så går väl hela Öviks sjukvård i rejäla neddragningar just nu,
känns rätt ledsamt när man ser hur otroligt hårt det slår mot vissa håll.
Men så är det väl tyvärr på många håll antar jag.
 
Sv: "Sex timmars regeln" - bättre förr?

Men enligt den som uttalat sig från sjukhuset är det ju en ICKEDISKUSSION?

Man erbjuds att åka hem tidigare, ett erbjudande är inte ett tvång. Rimligtvis borde du väl vara glad åt förändringen eftersom det hade inneburit att du HADE fått åka hem.
 
Sv: "Sex timmars regeln" - bättre förr?

Men enligt den som uttalat sig från sjukhuset är det ju en ICKEDISKUSSION?

Man erbjuds att åka hem tidigare, ett erbjudande är inte ett tvång. Rimligtvis borde du väl vara glad åt förändringen eftersom det hade inneburit att du HADE fått åka hem.

Oj ursäkta.
Ja kanske det, eller kanske inte.:grin:
 
Sv: "Sex timmars regeln" - bättre förr?

Rasmus föddes kl 8, kl 11 fick vi klartecken att åka hem direkt barnläkaren tittat på honom, det var de längsta timmarna i mitt liv fram till kl 14 då han äntligen började gå sin rond, men kom inte till oss först vid 16 tiden.

Jag ville verkligen inte vara kvar, men hade jag velat de så skulle jag fått de. Direkt efter förlossningen var jag osäker och då sa de att jag kunde bestämma mig nästa dag när jag ville åka hem. Hade eget rum med dubbelsäng åt maken.

Men jag ångrade mig och åkte hem, våra familjer kom och välkomnade oss och min mamma hjälpte mig massor, klockan halv 8 ungefär dagen efter ringde de från BB på väg, sen kom de ut vid 11 tiden. Tror även de ringde en sväng på em oxå.

Jag kände mig absolut inte "utsparkad" det var otroligt skönt att få komma hem och kunna slappna av och njuta av bebis och jag kände mig supertrygg med BB-på-väg bara ett telefonsamtal bort om det skulle behövas. Tycker det är jättebra att sjukhuset jag födde på låter föräldrarna själva bestämma (om nu inte mamma och/eller bebis måste stanna för observation efteråt) om de vill åka hem eller stanna kvar. Det absolut viktigaste den första tiden när man är extra känslig är ju att man är på den plats man känner sig tryggast. För vissa är det på sjukhuset och för andra är det hemma.

Varför ska inte de som vill åka hem direkt få göra de efter 6 timmar? Det är väl bara bra, det gör ju att personalen på BB faktiskt kan ge mer tid åt de mammor (och pappor) som vill stanna för att få hjälp.
Min amning fungerade, jag fungerade, sonen fungerade. Ser ingen anleding för mig att stanna kvar då, bättre att ge plats och "min tid" åt de föräldrar som vill ha det.


4 timmarsregeln med amning har varken jag, min mamma, min farmor, svärmor eller makens farmor gått efter. Alla våra barn har fått äta när de blivit hungriga och våra "farmorar" fick sina första barn 54 resp. 57. Mamma och svärmor 85 och jag 07.
 
Sv: "Sex timmars regeln" - bättre förr?

4 timmarsregeln med amning har varken jag, min mamma, min farmor, svärmor eller makens farmor gått efter. Alla våra barn har fått äta när de blivit hungriga och våra "farmorar" fick sina första barn 54 resp. 57. Mamma och svärmor 85 och jag 07.

När min mamma födde mig -75 så blev barnmorskorna alldeles bestörta eftersom mamma vägra lyda deras råd om 4 timmarsregeln. Kära mamsen hade anpassat sig till den regeln när hon födde brorsan -68 och tyckte det kändes helt onaturligt. Jag fick därför helt enkelt äta när jag var hungrig. Och de sura barnmorskorna snörpte på munnen och menade att jag skulle bli bortskämd pga detta och att mamma skulle få väääldiga problem med mig. Men det tror jag inte att hon fått, inte än i alla fall... ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp