Sexlivet efter förlossning

Sv: Sexlivet efter förlossning

Ja, jag är tacksam :D

Spirit: Varför måste du vänta ända tills du är 35? Brukar inte gränsen gå vid 25?
 
Sv: Sexlivet efter förlossning

Det är en gräns som jag själv har satt. Har 3½ år kvar tills dess.

Jag vill inte ha nu, men inget säger att jag inte kan bli sugen på en till.
Dock är det definitivt beslutat att jag ska inte ha fler efter 35.

Blev erbjuden sterilisering när dom tog dottern med kejsarsnitt, jag hade redan då diskuterat det med läkaren. Men jag vill vänta, känns onödigt att sterilisera sig & vilja ha en till, bättre att ha möjligheten kvar & skydda sig tills gränsen är nådd. Då vill jag även bränna slemhinnan så jag slipper mensen. Blöder väldigt mycket. (dubbla bindor)

Därav valet av p-spruta.
 
Sv: Sexlivet efter förlossning

Då förstår jag.

Men att det gör ont kan ju mycket väl bero på p-sprutorna. Det är iofs inte jätteroligt att använda kondom, men det kanske vore det bästa för dig?
 
Sv: Sexlivet efter förlossning

Jag lider verkligen med dig och säger som de andra. Stå på dig!! Det måste finnas hjälp att få!

Får du ingen respons så kan du till och med vända dig till förlossningen tror jag, trots att det gått lång tid, och försöka få hjälp den vägen med en ev. remiss eller liknande. Men en gynekolog på en kvinnoklinik känns ju som en bra start!

Jag har inte haft exakt samma problem som du, men jag sprack mycket och det fenomenet kan jag tänka mig att en del undrar över. Det pratas ganska sällan om verkligheten efter att barnet väl är fött, den sexuella verkligheten alltså, IRL tycker jag! Mig själv inkluderat. Det känns ju onekligen ganska privat.

Jag syddes med en mängd stygn (först direkt efter förlossningen, men fortsatte blöda mycket och fick stora hematom så det blev till att operera akut under full narkos). Det enda jag vet är att det var >30 stygn.

Att jag opererades om är jag i efterhand otroligt glad för, för den läkare som sydde första gången uttryckte en oro för hur det skulle kunna bli för mig senare då det var bråttom att stoppa blödningen och jag var väldigt svullen, så denne fick mig att lova dyrt och heligt att komma tillbaka om jag fick problem med samlivet senare och inte "Lida i tysthet" (läkarens ord). Men så opererades jag alltså om någon h senare, och samtliga gynekologer och BM som sett mig efteråt (många totalt) är imponerade och menar att det knappt syns att jag fått barn vid blotta anblicken :) ("ett äkta hantverk, det är så vackert gjort!" - sa en av dem, vad svarar man på det :eek: Ehh, tack? ;) ). Denne syftade på kompetensen hos den som opererade såklart, men jag blev lite ställd ;)

Tittar man närmare så självklart syns det, och känns, men betydligt mindre än det kunnat göra.

Samtliga läkare som tittat på mig har betonat mångfalt för både mig och min man att läkningen kommer att ta TID, lång tid. De har verkligen tryckt på att vi inte skulle deppa och bli ledsna om det inte fungerade när jag väl kände mig läkt nog för att prova, utan vänta en månad till, försöka igen, vänta en månad till, osv osv. Detta har varit otroligt skönt att ha fått höra, för det har tagit mycket riktigt tagit lång tid.

Det kändes hopplöst när sonen (född i maj -09 f.ö) var runt 6 mån och det fortfarande gjorde ont ont ONT, så jag grät, och min man gång på gång fick uppmuntra och påminna mig om läkarnas ord. Så vi kämpade på (viktigt enligt läkarna, sålänge det inte gjorde allt för ont, för ärrvävnaden måste mjukas upp). De rekommenderade även sexleksaker och onani på egen hand för min del, just för upprepandet och "tänja på gränserna" bokstavligt talat, men det har jag väl inte direkt gjort så mycket, utan vi har kämpat på tillsammans.

Sedan har det successivt bara blivit bättre.

Efter ett år så var det bara precis i början det kändes, och strax därefter började vi så smått kunna prova andra ställningar än de allra vanligaste - innan var det inte ens att tänka på.

Nu är sonen är 17 månader och nu fungerar allt igen, utan "hämningar" :banana: Lite ont någon enstaka gång ibland, om vi provar något "nytt", men på det stora hela är det väldigt nära full funktion! :bump: Underbart!!

Det som gjorde det sista tyckte jag var när jag slutade med P-piller (och därmed hormoner) och gick tillbaka till kondom. Jag slutade pga jag fick en stor cysta och andra biverkningar - men hade inte förstått riktigt hur mycket
hormonerna påverkade slemhinnorna förrens efter jag slutade. Det optimala hade nog varit "utan allt" men då känns risken överhängande för syskon snabbare än planerat ;)

Nu är jag så nära full funktion att jag seriöst tänker tanken att föda vaginalt igen om/när det blir fler barn (blev lovad snitt på BB utan att jag i ö h t frågade, då var inte direkt fler barn vad jag tänkte på, men de ville väl försäkra sig om att jag inte skulle bli avskräckt ;) ). Jag känner mig lite rädd för snitt (det är ju ändå en stor operation), men samtidigt känns det kanske onödigt att "utmana ödet" och riskera att spricka igen vaginalt. Mardrömmen vore att de gamla ärren gick upp...hualigen. men men, ännu är jag inte gravid igen (vi kommer vänta ett tag till), så det är inte så mycket att fundera över ännu!

Jag har i alla fall fått otroligt bra erfarenheter från gynekologins värld och har bara positivt att säga om bemötande, stöd osv - så jag hoppas verkligen att ni som kämpar på med problem också skall få samma positiva erfarenheter över tid!!

Stort lycka till! *pepp pepp*
 
Sv: Sexlivet efter förlossning

*delvis kl*

Jag läser med fasa och tänker att den här läsningen kanske man inte bör göra när man har 8-12 veckor kvar till förlossning!:eek::D

Det är skönt att läsa att det funnits en lösning för många, även om det tar tid. Har själv lite problem med sköra slemhinnor och har dessutom lätt att få urinrörskatarr, och jag har inte ens fött barn ännu. Jag lär väl spricka ända ner till kina och få alla samtliga besvär med full kraft... Hoppas att ni alla har en förstående partner i alla fall, som kan stötta även om man skulle springa på barnmorskor och gynekologer som uttrycker sig plumt (och kränkande).. :crazy:
 
Sv: Sexlivet efter förlossning

Eller så glider bebisen ut så lätt utan minsta lilla spricka eller besvär ;)
 
Sv: Sexlivet efter förlossning

Fast jag tror om du skulle gora en procentuell undersokning sa ar det inte sarskilt manga som upplever men langt efterat. Men det ar klart det finns, det ser vi ju har!
 
Sv: Sexlivet efter förlossning

Då förstår jag.

Men att det gör ont kan ju mycket väl bero på p-sprutorna. Det är iofs inte jätteroligt att använda kondom, men det kanske vore det bästa för dig?

Jag har nyligen börjat med spruta, bara fått en än sålänge. 26 Aug.
Jag har inte ätit hormonpreparat i snart 9 år utan använt kondom hela tiden. Jag blir dålig av p-piller & provar nu spruta efter noga övervägande med min bm.
Har aldrig haft problem med sex förrän efter jag fick vaginalt 08.
 
Sv: Sexlivet efter förlossning

Då är visserligen sprutorna inte orsaken, men risken finns att du inte blir bättre heller förrns du slutar med dom. Men det vet man ju inte, och passar det dig med sprutor så ska du givetvis fortsätta med dom.
 
Sv: Sexlivet efter förlossning

Jag har följt med i läsningen av samma anledning och är med lite :crazy:orolig, men jag får mest svamp hela tiden och torra slemhinnor som gör ont. Men jag äter obega tillskott för torra slemhinnor varje dag också har jag börjat smörja med lite olja morgon och kväll som någon skrev för att träna nerverna (läste om det på hemsidan i helgen med). Oljan borde mjuka upp skinnet och beröringen kanske ta bort lite ont men kanske känns det lite optimistiskt att ha börjat 3 v före bf.. Hoppas det ska gå bra o inte spricka så mycket..

Har dock en super sambo som har bättre koll i ämnet än jag. Jag tål inte hormonpreparat eller kondomer och det som fungerat bäst för mig är kopparspiral... Jag använder bara bindor som är ekologiska och får svampmedicin i tablettform. Det som är värst att använda är Canesteen, det blir dåligt länge efter!! Det finns något som heter Nova TTo intimserie på hälsokost, tvål, salufeem vaginalgel och intimcreme (som oxå kan användas som glidkräm), de fungerar väldigt bra för mig eftersom vanliga glidmedel och vanlig olja torkar ut mina slemhinnor. Nova TTo inehåller inga mineraloljor, har fungerat bättre för mig..

Bra trådstart... lite pinsamt ämne :o
 
Sv: Sexlivet efter förlossning

jag kom in kl 02,var öppen 5cm, sonen föddes kl 1545 med sugklocka. sprack lite, hade inte sex förrän 3månader efter förlossningen och det gjorde ont!! sexlivet blev inte helt bra 7månader eft förlossningen.....
 
Sv: Sexlivet efter förlossning

*kl*

Känns fruktansvärt att läsa att fler har bekymmer efteråt, jag hade ingen aning om att det kunde bli såhär.
Har känt mig ganska ensam, ingen pratar om det öppet.

Även det är beklagligt är det ändå skönt att man inte är ensam. :grin:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Åh, äntligen får man lite tid! :) Tänkte berätta om min förlossning, som jag bara upplevde som positiv! Födde en liten son på BF+6 Var...
Svar
12
· Visningar
1 085
Senast: MittNyaJag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp