Bukefalos 28 år!

Shettis tämjning?

C

Chokolina

Jag har en liten shettis på ca 2 1/2 år som jag försöker vänja vid olika saker.
Han kom först till vår granne, som sällskap till en get men när min granne flyttade fick min familj både hästen och geten. Han var mycket huvudskygg när han först kom till min granne och litade inte riktigt på någon, det verkade nästan som han hade blivit slagen eller liknande.
Hursomhelst så började jag försiktigt närma mig honom, och vara med honom mer och mer. Nu har jag lyckats få på honom grimma, och han går nästan att leda, alla säger att han tycker om mig riktigt mycket och litar på mig. Men han är fortfarande lite skygg och nafsar också fortfarande lite.
Jag känner att jag behöver tips för hur man får honom lite mer "tam". Eller kanske råd om vad man kan göra med honom senare, han ska kastreras snart.
Jag funderar på att börja tömköra honom, men är rädd för att han kanske är för skygg... Men han behöver ju iaf göra saker!
Snälla, om ni har något att säga så gör det!:heart
 
Sv: Shettis tämjning?

Ut och gå med honom.
Men först måste han lära sig att gå att leda!
Så snart han är bra på att gå med, ska du gå ut, men gå inte långt bort i början. Om han blir räd eller oregerlig ska du snabbt kunna gå tillbaka till där han känner sig trygg.
Snart är ni ute och uppleva värden tillsammans, då lär han sig att du vet och kan allt och att du är den perfekta ledare som han kan lita på.
Kom ihåg att vara glad, stolt, lugn och rättvis när du jobbar med hästen så han ser hur bra du är.;) Det är nu du ska skapa en bra relation med hästen.
 
Sv: Shettis tämjning?

att vara försiktig runt hästen kan tolkas som att du är osäker, undvik at röra vid huvudet men var bestämnd i dina rörelser runt hästen.
försök att hantera honom som vilken häst som hellst och pjoska inte för mycket. massera honom i boxen och i stallgången så att han kan slappna av hos dig(utan borste, bara händer). borsta honom överdrivet länge och noga så att han vänjer sig vid att bli berörd överallt.
och som karindk60 så så gå med honom, ta en extra vända runt huset till hagen och gå med honom i hagen. var noga med att han ska följa dig och du ska leda, inte tvärt om.
först ska du vara en ledare som han kan vara trygg hos, sen ska du vara en vän som han kan slappna av hos och leka med.
om du är lugn och stolt så ser du mer ledar-acktig ut än om du är stressad och är överdrivet försiktig när du rör vid honom.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 658
Senast: Habina
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 981
Senast: cirkus
·
Relationer Jag träffade en granne på ICA idag. Vi ska träffas några stycken med barn och grilla whamburgare på söndag och jag sa till grannen att...
2
Svar
32
· Visningar
3 729
Senast: Pratsch
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp