Bukefalos 28 år!

Shettiskille som naffsar och biter

Skreppur

Trådstartare
Jag har nog världens kärvänligaste och charmigaste shettis på gården. Han är 7 år, kastrerades som tvååring men beter sig som ett föl, vilket menas.. han biter i ALLT! Han måste bita och undersöker allt med munnen, jackstroppar, hönät, mitt hår, lokselen, höpåsen, stalldörrhandtaget, byxknappar. You name it.

Han har lärt sig att öppna fickorna på jacken via dragkedjor och det gör han med glädje. Han brukar även hålla kvar greppet om dragkedjan. Något som är rooligt är att a tag i min gummistropp på jacken, bita tag längst ut, dra ut så långt stroppen tillåter, hålla kvar, hålla kvar.. hålla kvar och SLÄPPPA när matte minst anar!

Visst är det charmigt när hans ögon sitter i mulen men eftersom han gärna biter och naffsar mig är det mindre trevligt. Han kan utan förvarning med framåtriktade öron bita tag i mitt öra eller min arm. AJ. Han är inte elak i sitt sätt, aldrig någonsin öronen bakåt utan allt han gör är enbart bus. Jag vill ogärna bli arg på honom och minst slå till honom (dock brukar jag när jag hinner knäppa honom på mulen när jag ser att han är på G, han biter och hugger väldigt långsamt).

Så, vad ska jag göra med min hingstiga ohingst? :crazy: Tips ideer?

Eey, föresten. Han kan även utan förvarning med öronen fram gapa det stöörsta han kan och hugga tag i kompisen Cornelias rumpa :devil: De "bråkar" och tjivas ofta men skiljs de åt gnäggar de oavbrutet av förtvivlan.. :angel:
 
Sv: Shettiskille som naffsar och biter

jag matar ALDRIG mina shettisar ur handen, och det hjälper..
gäller bara att få alla i omgivningen att förstå det oxå :angel:
låter heller inte dom greja med kläderna, det blir skarp tillsägelse om dom provar. allt för att det ska fungera när barnen hanterar!!!!
mina är inte heller "elaka" när dom försöker, men jag tror bestämt att dom är smartare än halvblodet...man kan ju aldrig veta, kanske det kan bli något gott :D
 
Sv: Shettiskille som naffsar och biter

Som redan skrivits så tillåt inte någon ge mat/godis från handen.Allt ska ges i krubban. Tillåt honom inte att naffsa heller vare sig det är gulligt med blixtlås öppnandet eller ej. Det enda som gäller är att vänja honom av med ovanan för det är precis vad det är.
Ett bestämt nej var gång han försöker. Trägen vinner :smirk:
 
Sv: Shettiskille som naffsar och biter

Du måste vara bestämd och konsekvent. Det gärller att ALDRIG tillåta smånafsande, inte ens om man tycker det är kul. Att alltid säga ifrån och som de tidigare påpekat att inte ge godis från handen.
 
Sv: Shettiskille som naffsar och biter

Till och börja med tycker jag att du ska bestämma dig; tycker du att det är "gulligt bus", som han hålller på med, eller, som jag själv tycker, att det är ett ofog som ska väck. OMEDELBUMS!

För vi måste i alla lägen komma ihåg varför vår djur gör saker som vi inte gillar: För att det går, och för att de får.

Jag ser inget sött i en shettis som får tugga på folk, det är en smocka direkt, konsekvent, oavsett anledning.
 
Sv: Shettiskille som naffsar och biter

Blandrastik skrev:
Till och börja med tycker jag att du ska bestämma dig; tycker du att det är "gulligt bus", som han hålller på med, eller, som jag själv tycker, att det är ett ofog som ska väck. OMEDELBUMS!

För vi måste i alla lägen komma ihåg varför vår djur gör saker som vi inte gillar: För att det går, och för att de får.

Jag ser inget sött i en shettis som får tugga på folk, det är en smocka direkt, konsekvent, oavsett anledning.
Där kunskapen tar slut tar våldet vid.....
Man behöver inte slå så fort de gör ofog, man kan vara konsekvent och bestämd ändå.Men som sagt hon måste bestämma sig för vilket hon vill.Man kan inte ena dagen tillåta för att nästa förbjuda.
 
Sv: Shettiskille som naffsar och biter

Jag har inte kraften att ge en häst en smocka, det säger emot mina principer. Kanske han slutar efter några smockor, men kommer han fortfarande älska mig? "Lyd mig och älska mig" är mitt motto.. inte bara "lyd mig"..

Till och börja med tycker jag att du ska bestämma dig; tycker du att det är "gulligt bus", som han hålller på med, eller, som jag själv tycker, att det är ett ofog som ska väck. OMEDELBUMS!

För vi måste i alla lägen komma ihåg varför vår djur gör saker som vi inte gillar: För att det går, och för att de får.

Jag ser inget sött i en shettis som får tugga på folk, det är en smocka direkt, konsekvent, oavsett anledning.
 
Sv: Shettiskille som naffsar och biter

man kan ge en kraftig tillsägelse, utan att banka på hästen.....
har aldrig behövt slå till någon av mina, men ryter jag till och går imot så backar dom.(har haft dom sen dom blev avvanda, dom har ALDRIG fått däng) respekt får man av att vara konsekvent, och inte tolerera ofog, har du sett hur hästar ger tillsägelser, dom tillåter inte heller att bli tuggad på.....

oanndra sidan "älskar man"(även hästar) den man kan respektera !!!!
respekterar man inte så dominerar man...!!!
ett gamalt talesätt är
MÄNNISKAN MÅSTE LÄRA SIG ATT TÄNKA HÄST, EN HÄST KAN ALDRIG LÄRA SIG TÄNKA MÄNNISKA
 

Liknande trådar

Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 542
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 632
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp