Shettlandsponny

L

Lizzan

jag har tänkt på det att shettlandsponnyn säger man ju är en "barnponny" , men igentligen behöver det ju inte vara så.
När dom ä mindre(som de är) är dom ju mer envisa för dom vet ju att dom är små så dom blir ju liksom lite tuffare.
jag och en "friend" kom att tänka på det....
Tänkte bara...
 
Nja, vet inte riktigt om jag håller med.
Tror snarare att shettisen fårr sitt rykte om att vara envis och busig just för att inte finns någon person som är tillräkligt kunnig som kan rida in dom ordentligt....utan man slänger upp ungen och så blir det säkert bra ungefär :crazy:

Har själv en shettis som desutom är hingst och han är INTE som "den envisa,tröga" shettisen utan beters sig som en vanlig, väluppfostrad häst...& han ska inte behandlas som något annat än en vanlig häst även om han är liten och shettis!!
:)
//Becky :bump:
 
håller inte heller me... jag red o skötte en shettis från att ja va 5 - 11.. visst i början va d en riktigt bråkig envis sak, hade min mor vetat hur den va så skulle hon aldrig släppt i väg mig :), men så fort den blev riden dagligen o inte fick bestämma så blev den hur bra o snäll som helst.. ja hade min kusin som hjälp i början oxå..

så ja tror inte att d har me rasen att göra utan att många köper shettisar bara som sällskaps hästar lr nått ungarna kan gulla me o rida när dom har lust, spelar ingen roll om d bara blir en gång i månaden.. o då skulle ju vilken häst som helst troligen bli lite bråkig...
 
Jag förstår vad du menar och tyckte likadant, men det var för flera år sedan. :p
För tre år sedan köpte jag två egna, då var dom 6 månader gammla. Idag är dom tre år gammla och mycket väluppfostrade herrar!!! Den ena jobba jag dressyr med tre gånger i veckan 30 minuter åt gången, och han går som en klocka. Brorsan är fortfarande halt (efter 6 månader :() men är nu på bättringsvägen.

Den typ av "barnponny" som du beskriver, är ponnyer som är understimulerade och får garanterat som dom vill!!! Därav ryktet envis ponny, när det i själva verket är en underbar liten arbetsponny!!!!! :love:
 
Shetlandsponnyerna har nog ofta fått dåligt rykte eftersom dom är väldigt envisa och ofta blir dåligt uppfostrade eftersom det är mest är barn som hanterar dom. Många skämmer bort sina små ponnyer eftersom "dom är ju såå söta" och det utnyttjar ponnyerna till max!

Dessutom är dom, enligt mig mycket kloka och alla vet ju att shetlandsponnyerna älskar mat.
 
Håller inte med dig heller Shetlandponnyer är väldigt kloka och förståndiga hästar med ett väldigt starkt psyke. men man ska nog vara glad att stora hästar inte är lika smart som shetlandsponnyerna för då hade vi aldrig klarat av dem ;) Det är precis som med barn det är uppfostran det hänger på¨ :angel: :angel:
 
shetlandsponnyer är inte bra barn ponnyer dom är starka som in i och envisa men visst finns det snälla och välluppfosrtade shetlandsponnyer ocxå men bemärkningen bra barn ponnyer är inte sant,en whels är bättre barn ponny ur min syn :)
 
Men jag tycker man hör lika mkt negativt om welshar som om shettisar i så fall. Shetland har ju en klar fördel med sin storlek och jag tror att det visst är bra barnponnyer men även här är aveln "delad" eller hur man ska uttrycka det. En del passar till bruks och en del till utställning/avel.
 
Jag har både Welsh och shetland och det varierar precis lika mycket där som bland shettisarna allt beror på uppfostran, för tyvärr är det så att föräldrar köper ett shettisföl eller unghäst till sin dotter eller son och sen får barnen sköta allt själv och då blir det som det blir...min dotter har hjälpt mig med shettisarna sen hon var liten och det har alltid gått bra men så har de också blivit fostrade sen föl, hon kan tom hämta våran godkända hingst från hagen när han går med sina ston på sommaren inga problem där inte frågan är hur många större ponnyer eller stora hästar man kan det med :smirk:
 
jag tror att shettisarna har fått sitt rykte att vara envis och busig från att det är oftast barn som fostrar och rider dem. en liten unge kanska inte klarar av helt att få fason på shettisen och den tar fort övertaget.

det skulle vara lika med vilken ras som helst som inte får ordentlig grundutbildning.

jag har två shettisar hemma, båda är hingstar, ingen av dem är tröga eller envisa utan ställer upp på allt utan att vara envis.
det finns säkert undantag men det är vad jag tror iallafall..
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 753
Senast: Fetaost
·
Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
973
Senast: nullo-modo
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 474
Senast: Jerseyite
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 831
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp