Bukefalos 28 år!

Sibirisk katt.

kopparberg

Trådstartare
Läste om den rasen i ett reportage i lokala tidningen. Blev intresserad, verkade vara en mycket trevlig ras! :)
Någon som har en eller flera sådana katter? Hur är de?
 
Sv: Sibirisk katt.

Jag har varit kattvakt till två sibiriska katter. De var mycket trevliga och sociala, den ena honan lite mer försiktig och den andra hannen mer frammåt och busig. Underbar päls! En vän till mig funderar på att skaffa en egen från samma uppfödare som de två jag träffat. Normalpriset för en sådan katt verkar ligga kring 8 000:- . Inte så utförligt svar, men iallafall någon erfarenhet.
 
Sv: Sibirisk katt.

Det verkar ju vara en trevlig ras! :laugh:
Jag såg ett reportage i en lokal tidning och fastnade lite för rasen!

Såg att priset var som du nämnde, men tydligen kunde man få lite billigare om man hade tur att hitta en katt som inte var helt rastypisk för utställning.

Spännande och ovanligt att pälsen är så lättskött på en långhårig ras!
 
Sv: Sibirisk katt.

Nu vet jag ju inte hur mycket ägarna borstar, men vi bostaden inget på hela veckan. Katten jag här hemma nu är ngn langhårig skogskattskorsning som börjar tova om jag inte borstar varje dag. Så det kändes som viss skillnad i pälskvalitet.
 
Sv: Sibirisk katt.

Det där med att få billigare är rätt kontroversiellt och nått man ska ta med en liten nypa salt. Och det handlar om runt 1000-lappen i så fall.
 
Sv: Sibirisk katt.

Lite fantastiskt att det kan vara så stor skillnad på långhårig katt och långhårig katt!
 
Sv: Sibirisk katt.

En mindre rabatt alltså! ;)

Är nyfiken på Maine Coon katter också, har sett att det finns korsningar som inte kostar värst mycket. Kanske kan man hitta Sibirisk kattkorsningar också, eller är de så ovanliga att det kanske inte finns korsningar?

Jag ska i och för sig inte ha någon mer katt just nu men man kan ju drömma lite inför framtiden. :laugh:
 
Sv: Sibirisk katt.

Om jag var du så skulle jag satsa på en renrasig katt :) Jag skulle inte vilja stödja blandrasavel, särskilt med tanke på hur nöjda raskattuppfödarna lär vara över att deras katter används i den typen av avel.
 
Sv: Sibirisk katt.

Problemet med blandrasavel (precis som på hund) är att de individerna som används där ofta är diskvalificerade för renrasavel tex av hälsoskäl. Om inte så har jag nog aldrig sett en blandras där man faktiskt följt hälsoprogrammen för de ingående raserna. Det finns liksom ingen anledning i världen att inte hålla sig till registreringsreglerna och hälsorutinerna om det inte är för att man inte "orkar" ta in de mindre simpla delarna av sund avel.
 
Sv: Sibirisk katt.

Problemet för mig när det gäller raskatter är att vad jag förstått så att de flesta uppfödare vill inte man ska ha katten som utekatt.
Och jag vill bara ha katt som kan vara ute!
 
Sv: Sibirisk katt.

Ja, det är dom sjukdomarna man kollar. Det görs sällan på huskatter, trots att många av sjukdomarna finns även där.
Beroende på hur du bor så kan det kanske gå att hitta nån som kan tänka sig att sälja som utekatt. Men då får det nog vara långt ute på landet långt ifrån trafik. Anledningen till att få katter säljs som utekatter är dels att det går åt minst 44 katter om dan i Sverige i trafiken och dels för att det är för vanligt med folk som medvetet gör illa katter. Man väljer därför att prioritera kattens välmående och kräver innevistelse. Koppelpromenader är däremot helt okej och en rastgård går ju att fixa lätt om man bor i hus, så får katten komma ut under skyddade former.
Katten har lika stort behov av att gå lös ute utan uppsikt som hundar har.
 
Sv: Sibirisk katt.

Både ärftliga och smittsamma sjukdomar ska kollas innan parning. I många raser har man tex hälsoprogram som omfattar ultraljudsscanning av hjärtat (inte för att hjärtproblem är vanligare i alla raser än hos huskatter utan för att man vill minska frekvensen ytterligare och hålla ordentlig koll på hur avelspopulationen utvecklar sig redan innan det är ett problem) och tester för de dödliga, smittsamma sjukdomarna FIV ooch FeLV gör så gott som alla seriösa uppfödare.

Som tillägg är det ofta "blocketblandraser" har ett helt annat påbrå än säljaren påstår. Man väljer en ras som ungarna liknar (eller ofa inte ens det) för att få mer betalt än om man säger att det är en huskatt.

Jag känner flera uppfödare som tycker att utekatt kan vara ok om miljön är vettig för det, dock har jag ingen som helst kontakt med sibiruppfödare så jag vet inte hur det ser ut där.
 
Sv: Sibirisk katt.

Tror jag med, har man en långhårig större katt så kaller man den skogkatt. :p

Jag tycker att man antigen kan skaffa en huskatt eller en renrasig. Om man inte är intresserad av avel eller utställning så är min ärliga åsikt att man bör ge sitt hem till en katt som verkligen behöver det, raskatter får nästan alltid fina hem ändå.... Kolla på katthemmens nätsidor tex, finns alltid några långåriga. Har sett många vackra långhåriga huskatter genom åren. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
287
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 981
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 316
Senast: MJLee
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
938
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp