Får man kalla en katt för lättkränkt?

Jag skulle nog också skilja lite på integritet och kränkthet (iaf vad gäller Megara) att jag inte får bära, klippa klorna, ta bort goja i ögonen, det är integritet. När jag strängt säger till henne, och när hon inte lyssnar, lyfter ner henne från spisen när hon försöker stjäla min fläskkarré när den ligger i grillpannan och går iväg med en arg svans, skulle jag nog kalla kränkt katt. Särskilt när jag sedan stänger köksdörren.

😾 😼
 
Oavsett tycker jag det är ett märkligt förfarande att blocka någon från en grupp över ett harmlöst ordval eller missförstånd.

Gissningsvis upplevdes efterföljande diskussionen med moderatorn inte som harmlös av vederbörande = kickar ut den som tjafsar.
 
Lättränkta folk i den gruppen.
Hade en katt när jag var mindre som nog var Buddha reinkarnerad.
Katten jag har idag säger ifrån. Fan om jag kittlar henne lite. Klappar jag för länge, busar för länge så får jag ett litet bett.
När min kompis klappade min katt så kom hon chockad och sa att min katt bet henne. Ja vadå sa ja, du lär ju också säga ifrån när någon kladdar på dig när du inte vill. :D
 
Apropå kränkt katt... Megara går runt på skrivbordet och kliver på tangentbordet och placerar sig mellan tangentbordet och skärmen. Kräver mat nu! Jag ställer mig upp och hon springer före mig med glad svans rakt upp till köket. Jag går vidare till sovrummet för att byta om till mjukisbyxor och får en BLICK. Megara kan definitivt vara (lätt)kränkt 😾
 
Apropå kränkt katt... Megara går runt på skrivbordet och kliver på tangentbordet och placerar sig mellan tangentbordet och skärmen. Kräver mat nu! Jag ställer mig upp och hon springer före mig med glad svans rakt upp till köket. Jag går vidare till sovrummet för att byta om till mjukisbyxor och får en BLICK. Megara kan definitivt vara (lätt)kränkt 😾
Jag tror inte att min katt blir kränkt.
Jag tror hon snarare tänker något i stil med "korkade människo-pucko som inte fattar någonting".
 
Jag tror inte att min katt blir kränkt.
Jag tror hon snarare tänker något i stil med "korkade människo-pucko som inte fattar någonting".

Megara slog till mig med tassen när jag gick förbi henne, iofs inte med några klor. Detta kan möjligtvis tolkas som kränkthet alt, usla människokryp ge mig mat NU 😾
 
Apropå kränkt katt... Megara går runt på skrivbordet och kliver på tangentbordet och placerar sig mellan tangentbordet och skärmen. Kräver mat nu! Jag ställer mig upp och hon springer före mig med glad svans rakt upp till köket. Jag går vidare till sovrummet för att byta om till mjukisbyxor och får en BLICK. Megara kan definitivt vara (lätt)kränkt 😾
Det påminner mig, glömde ge katten mat när jag var i köket. Hon verkar det inte gå nån nöd på hon ligger bredvid mig i soffan å kurrar.

Första persern var sällskapssjuk som få. Men hade man badat honom och det fanns andra människor i hushållet var man ignorerad i två veckor.
 
Nu vet jag inte om det här handlar om katten eller om att du blev blockad från en grupp. Men jag ser inte djur som lättkränkta. Jag tolkar din katts beteende som att hon har integritet, det finns viss behandling hon inte vill utsättas för. Och då skulle jag försöka hitta sätt att hantera henne som både hon och jag tycker är okej. (Förutom är det fara för liv och hälsa, om hon är på väg att kasta sig ut från andra våningen t ex, då är alla grepp tillåtna) Gillar hon inte att du lutar dig över henne vid datorn, lyft bort henne innan du behöver använda den. Osv.
Jag har nu lärt mig att jag inte får luta mig över katten. Och man får inte peta på henne. Man får heller inte klappa slarvigt eller tafatt eller försiktigt. Det gillar inte fröken. Jag lär mig mer om hur hon funkar och vad som passar och inte passar och kan därmed undvika vad som inte passar. Jag är inte obildbar.

Men rejäla kramar, det uppskattar damen.

Det är klart att man kan kalla sin katt för lättkränkt. Gällande reaktionen kring att du borde ta katten till veterinären är väl det en rätt vettig reaktion om man läser om någon som ber om råd kring djur.
Det är ju superbra att utesluta diverse sjukdomar eller ont innan man försöker göra något åt kattens beteende. Sen kan vissa uttrycka sig lite vasst ibland - men det är nog bra att tänka att de nog bara vill börja i rätt ände sas.

Jag har en katt med stor integritet. Jag brukar säga stor integritet eller "hon har åsikter" när jag beskriver henne. Hade kunnat säga lättkränkt men väljer att säga det på ett lite mer positivt sätt (stor integritet istället)
Jag fick tyvärr inte beskriva katten närmare. Tråden låstes bara utan att jag fick en chans att förklara. Jag försökte förklara för administratören men blev då utslängd. Mina förklaringar godtogs inte.

Jag ansågs vara en dålig ägare som borde omplacera mina katter. Att jag sprungit till veterinär med dem i tid och otid, räknades inte för att jag inte ville utreda den smärtproblematik som folk på nätet ansåg att min katt har.

Är inte dina katter omplaceringar? Den kan ha bagage med sig från sitt tidigare liv och bestämda åsikter om hur den ska hanteras. Har en veterinär konstaterat att katten inte har någon smärtproblematik så är det nog bara kattens personlighet och hur den formats i livet. En av våra katter går absolut inte att lyfta upp (!) utan att den spottar och fräser. I övrigt är den jättesnäll. Men den hade en knepig uppväxt och är definitivt formad därefter.
Ja, de är omplaceringar men har vad jag vet haft ett bra liv innan de kom till mig. Helt oblyga, trygga och sociala bägge två. De umgås gärna med främmande människor. Mina röda, hon med bestämda åsikter, är ett plåster. Hon vill umgås väldigt mycket. Men förra ägaren beskrev också att hon uppfattade min röda fröken som väldigt bestämd.
 
Jag har nu lärt mig att jag inte får luta mig över katten. Och man får inte peta på henne. Man får heller inte klappa slarvigt eller tafatt eller försiktigt. Det gillar inte fröken. Jag lär mig mer om hur hon funkar och vad som passar och inte passar och kan därmed undvika vad som inte passar. Jag är inte obildbar.

Men rejäla kramar, det uppskattar damen.
Svar till det fetade: Vad skönt ändå att katt-slaven (du) inte är obildbar ;)

Lite seriösare: Alla djur är ju individer dom också (och katter i synnerhet!), så att det tar ett tag att upptäcka vad just din katt uppskattar och inte, är helt naturligt - tycker jag. Särskilt när man tar hem än lite äldre katt.
 
Ytterligare exempel på jääääkligt kränkt katt;
Vi skulle flytta lite på det mycket tunga löpbandet. Katt bestämmer sig för att vara med. Han är konstant ivägen. Maken schasar undan honom flera gånger. Katt lägger sig på löpbandet. Make lyfter mycket tungt löpband. Katt går fram och slår till maken på armen med klorna ute. Make svär. Katt går iväg.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 091
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 511
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Glass
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp