Det funkar ungefär som att rida på en grimma, fast det är lite smartare.

De flesta sidepull har en nosrem av lassorep. Det gör dels att hästen har lite mer respekt för den (går de inte undan för en lätt signal på sidepullet är det däremot risk för skav, så då får man sätta på ett fårskinn), och dels att den är styv så att nosremmen sitter som en lös "ring" runt nosen.

Det gör att om du tar ett ensidigt tygeltag och hästen lyder, och du belönar den med eftergift, så känner hästen det mycket snabbare och tydligare.
 

Liknande trådar

Samhälle Here we go again ... https://svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/ordet-pulla-friar-pojke-gota-hovratt-osaker-pa-ordet
2
Svar
33
· Visningar
1 751
Senast: gulakatten
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 108
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Jag undrar över en sak. Min sambo jobbar på ett stort värmeverk och de använder ren beckolja i sitt jobb. Jag har kollat på ren...
Svar
2
· Visningar
472
Senast: Empalie
·
IT & mobiler Jag är så less på den sida som kommer upp när jag startar hemmadatorn. Denna sida kom upp vid datorbyte. Alla dessa rutor som kommer om...
Svar
3
· Visningar
245
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp