Sidepull...

malumbub

Trådstartare
Nån som köpt den för 200 pix från H**ks?
Vad är det för typ av läder? Hållbart?
Hur är de i storlekarna o passformen? Breda, smala, långa, korta eller nåt annat?
 
Jag köpte ett sånt. Min häst en strl cob men det var för "långt" och för litet över nosen. Så några extrahål har jag fått gjort.
Lädret är väl som ett billigt läder är.. Lite "torrt" och hårt men mjuknar upp efter ett tags oljning. Dock är remmen över nosen dubbelsydda så de är lite stela än ändå.. Jag har inte använt mitt mer än två-tre gånger men jag hoppas det mjuknar om jag använder det mer.
 
Ja, att det skulle vara billigt läder förstod man ju av priset...

Jag har fått den uppfattningen att nosdelen på sidepull SKA var hårt, typ, för att ge effekt... (Men jag kan ju ha fått lära mig fel...)

Jag har nu beställt ett i full, just för att jag vill att nosremmen ska passa bäst. Extra hål kan man ju alltid göra på sidostyckena!

Hur är spännena? Enkla, svåra, trånga...?
 
Jag tittade på det och det är defenitivt inte värt 200 spänn. riktigt urdåligt läder, sånt som inte tar åt sig av olja och som självspricker. Rekommenderas ej.
 
Passformen är lite lustig.- Tycker att det är långt över nacken och kort runt nosdelen. Lädret är inte det bästa men mjuknar om man oljar och putsar det.
 
Jag har det och tycker det duger. Lädret blir bättre vid smörjning och användning. Skitkass passform! Min häst som är stl full maxad full i grimmor och träns köpte jag ett x-full till. Käkremmen är på yttersta hålet, sidortycket fick jag göra ett extra hål på för att korta upp. Nosremmen hade jag först på yttersta hålet men när lädret mjuknat kunde jag ha det på näst yttersta.
 
Efter att ha läst det alla skrivit (tack för era svar!) så känns det som att jag storleksmässigt valt rätt i a f!

Planen är ju den att så småningom beställa en handsydd från en bekant till en stallkompis, men tills dess prova de billiga. Den med repnos som jag har tillgång till nu funkar inge bra, så jag behöver verkligen byta NU... (Har väntat i typ 3-4 månader...)

Tack, alla ni som svarat!
 
Jag lät det ligga 2 dygn i en hink med olja. Det har sugit åt sig och känns helt OK nu. Över nosen har jag satt ludd för att det är lite hårt, men jag tycker att sidstyckena hamnar för nära ögat på hästen på ngt vis så jag håller definitivt med om att det är dålig passform...
 
Det finns ett riktigt bra side-pull att köpa på Börjes. Lite dyrare men i riktigt bra och smidigt läder. Värt de extra pengarna tror jag. (har ett sådant själv)
 
men jag tycker att sidstyckena hamnar för nära ögat på hästen på ngt vis så jag håller definitivt med om att det är dålig passform...

Håller också med om dålig passform. Jag löste det med att ta av käkremmen och pannbandet, då kom det lite längre från ögat. Blev inte helt nöjd med det så nu har jag trätt käkremmen genom ringarna och dragit remmen under hakan på henne (fick göra nya hål). Den sitter inte åt alls men tynger ner det hela så att sidstyckena hamnar långt från ögat.
Jag älskar min sidepull, trots att kvaliteten är dålig, äntligen har jag hittat någor hästen trivs med :love:.
 
Eftersom jag planerar att beställa ett handsytt och måttriktigt typ nästa år, vill jag inte lägga ner så extremt mkt pengar på just den här. Kanske lite dumt att resonera så, men i detta fall gjorde jag det.

Har spanat in ett på Eko, som verkar vara i bra läder och "rätt" färg! 600-700:- skulle jag få ge för det, och i ett svagt ögonblick gjorde jag det nästan! :o Sen kom jag på att jag ju ska beställa ett nästa år, så då fick den hänga kvar i hyllan! :D
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 263
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Hej! Finns nån duktig person som kan föreslå en sadel som passar en modell Janne Lånben ryttare och en väldigt rund och eh... rund...
Svar
6
· Visningar
868
Senast: Mearas
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 393
Senast: Robina
·
L
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 689
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp